تقسیم بندی مخاطبان در ایمیل مارکتینگ

کاربرد تقسیم بندی مخاطبان گسترده است و بخش های مختلفی از جمله تحقیق، توسعه و تجارت را پوشش می دهد. این یک تکنیک بسیار رایج و مفید در بین بازاریابان دیجیتال، به ویژه آن هایی که از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند.

کاربرد تقسیم بندی مخاطبان گسترده است و بخش های مختلفی از جمله تحقیق، توسعه و تجارت را پوشش می دهد. این یک تکنیک بسیار رایج و مفید در بین بازاریابان دیجیتال، به ویژه آن هایی که از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند.

    Statista : روزانه حدود ۳۳۳ میلیارد ایمیل در سراسر جهان ارسال و دریافت می شود. تعداد زیادی از آن ها ایمیل های بازاریابی هستند. اما نرخ باز کردن ایمیل های بازاریابی، تنها ۱۸٪ است.

یکی از دلایل پایین بودن میانگین نرخ باز شدن ایمیل ها، عدم سفارشی و هدفمند ساختن ایمیل ها است. از این رو، تقسیم بندی مخاطبان نقش مهمی در این مورد ایفا می کند. اگر بتوانید آن را درست و اصولی انجام دهید، نتیجه فوق العاده ای خواهید گرفت. بنابراین، در این وبلاگ، تمام چیزهای لازم را که باید در مورد تقسیم بندی مخاطب ( تعریف، اهمیت، انواع، نحوه انجام آن برای ایمیل مارکتینگ و بهترین شیوه ها) بدانید، به طور کامل بررسی می کنیم. آنچه خواهید آموخت : تقسیم بندی مخاطب چیست؟ اهمیت تقسیم بندی مخاطبان در بازاریابی انواع تقسیم بندی مخاطب نحوه انجام بخش بندی مخاطب در ایمیل مارکتینگ بهترین شیوه های تقسیم بندی مخاطب


تقسیم بندی مخاطب چیست؟

تقسیم‌بندی مخاطب فرآیندی است که در آن مخاطبان هدف شما به گروه‌های کوچک تقسیم می‌شوند، بر اساس اشترکات بین آن ها ( مانند معیارهای جمعیت شناسی، رفتار و مکان و … ) انجام این کار به شما کمک می کند پیام های دقیق و هدفمندی را برای آن ها ارسال کنید، بازخورد مناسب دریافت کنید و استراتژی های خود را به طور موثر اعمال کنید. تقسیم‌بندی مخاطبان معمولاً در حوزه بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایی که به آن تقسیم‌بندی مشتری یا بخش‌بندی بازار نیز می‌گویند. به گفته The Compass، “بخش‌بندی مخاطبان یک فعالیت کلیدی در تحلیل مخاطب است. این فرآیند تقسیم یک مخاطب بزرگ به گروه‌ها یا بخش‌های کوچک‌تری از مردم است – که نیازها، ارزش‌ها یا ویژگی‌های مشابهی دارند”

تعریف تقسیم بندی مخاطبان در ایمیل مارکتینگ

در ایمیل مارکتینگ، بخش‌بندی مخاطب فرآیند تقسیم مخاطبان هدف (گیرندگان ایمیل) به گروه‌های مختلف برای ارسال ایمیل‌های سفارشی (شخصی سازی شده) و هدفمند برای تبلیغ محصولات، خدمات یا پیشنهادات شما است. طبق گفته گوگل، تقسیم بندی مخاطب، مخاطبان هدف شما را به گروه های مختلف کاربران تقسیم می کند. به این گروه ها سگمنت (بخش) می گویند. شما می توانید محصولات، تبلیغات یا پیشنهادات مختلف را برای هر بخش هدف قرار دهید و سپس نتایج را با هم مقایسه کنید. 

اگر ایمیلی آماده کنید و آن را به یکباره برای همه مشترکین ارسال کنید، نه رویکرد خوبی خواهد بود و نه موثر. حتی برخی از مشترکین نیز اذیت می شوند و اشتراک سرویس ایمیل شما را لغو می کنند. برای انجام این کار، پاکت چند راه حل کاربردی برای شما دارد. شما باید مشترکین خود را بر اساس یک سری داده‌های متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید، آن ها را بر اساس معیارهای دیگر به گروه‌های کوچک تقسیم کنید. سپس، ایمیل های خود را به طور جداگانه برای هر گروه تنظیم کنید و آنها را به صورت جداگانه ارسال کنید. برای ایده گرفتن از نمونه تقسیم بندی مخاطبین، پیشنهاد می کنیم این وبلاگ از پاکت را حتما مطالعه کنید.


اهمیت تقسیم بندی مخاطبان در بازاریابی

اگر می خواهید تلاش های بازاریابی تان نتیجه بخش و مفید واقع شود، نرخ تبدیل و ترافیک وب سایت تان افزایش بیابد و رشد آن را تضمین کنید، تقسیم بندی مخاطبان برگ برنده شما خواهد بود. بیایید برخی از آمارها را بررسی کنیم تا به اهمیت این موضع بیشتر پی ببریم( اطلاعات از HubSpot، eMarketer و Campaign Monitor جمع آوری شده است) :

  •     حدود ۳۰ درصد از بازاریابان از تقسیم بندی مخاطبان برای بهبود تعامل ایمیل استفاده می کنند

  •     تقریباً ۶۲.۰٪ بازاریابان برای مدیریت کمپین ها، تقسیم بندی مخاطبان را در اولویت قرار می دهند

  •     کمپین های تقسیم بندی شده باعث افزایش ۷۶۰ درصدی درآمد می شوند

تقسیم بندی مخاطب به شرکت شما کمک می کند تا محصولات یا خدمات خود را به شیوه ای شخصی تر بازاریابی کند. با این حال، بسیاری از بازاریابان برای صرفه جویی در وقت، پیام مشترکی را برای همه مخاطبان تولید و توزیع می کنند. این کار اصلا پیشنهاد خوبی نیست و درضمن، باعث صرفه جویی در زمان هم نمی شود!

    شانس خواندن و تعامل با یک پیام یا ایمیل زمانی زیاد می شود که گیرندگان متوجه می شوند که پیام/ایمیل فقط برای آن ها نوشته شده است. چقدر انجام این کار می تواند برروی بهبود تعامل شما با مخاطبین تاثیر بگذارد! و تمام این ها به لطف تقسیم بندی مخاطبان امکان پذیر است.

ما تمام مزایا و اهمیت تقسیم بندی مخاطبان را برای شما جمع آوری کردیم. نگاهی به لیست زیر بیندازید، تقسیم بندی مخاطب به شما امکان می دهد :

  •     مخاطب هدف حقیقی خود را پیدا کنید

  •     پیام های خود را هدفمند و دقیق تر ارسال کنید

  •     مشتریان مناسب را جذب کنید و نرخ تبدیل و ترافیک را افزایش دهید

  •     با مشتریان خود رابطه سودمندی برقرار کنید و وفاداری آن ها را به دست آورید

  •     کاهش هزینه، زمان و تلاش در بازاریابی

  •     بازخورد مناسب را از مخاطبان دریافت کنید

  •     جلوتر از رقبا باشید

  •     فرصت ها و چالش های پنهان را کشف کنید


انواع تقسیم بندی مخاطب

نوع تقسیم بندی مخاطبان به طور قابل توجهی متفاوت است. با رعایت معیارهای مختلف می توانید مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید. به طور کلی، سه معیار اصلی معمولاً مدنظر قرار می گیرد :

  •     دموگرافیک

  •     رفتاری

  •     روانشناختی

از آنجایی که ما بحث خود را با تمرکز بر بازاریابی و به عبارت دقیق تر ایمیل مارکتینگ انجام می دهیم، در مورد معیارهای دیگری صحبت خواهیم کرد که به شما کمک می کند مخاطبان خود را به درستی تقسیم بندی کنید. این معیارها عبارتند از :

  •     سفر خریداران (Buyers Journey)

  •     محصول

  •     دستگاه های مورد استفاده ( لپتاپ، تلفن همراه، تبلت و … )

در ادامه متن به طور خلاصه به هر یک از انواع آن می پردازیم، همراه ما باشید :

۱) جمعیت شناختی ( اطلاعات دموگرافیک )

جمعیت‌شناسی رایج‌ترین و شاید ساده‌ترین روش تقسیم‌بندی مخاطبان است. ویژگی های ظاهری یک فرد را توصیف می کند.

ویژگی هایی که بهتر است در نظر بگیرید :

  •     سن

  •     جنسیت

  •     محل زندگی

  •     شغل

  •     درآمد

  •     و…

    جغرافیایی : برخی از کارشناسان، تقسیم بندی جغرافیایی یا مبتنی بر مکان را به عنوان یک روش جداگانه تعریف می کنند. اما ما معتقدیم که بهتر است و می توان زیرمجموعه جمعیت شناسی قرار داد.

هنگام انجام بخش‌بندی جمعیتی، می‌توانید یک یا چند ویژگی را دنبال کنید. این کاملا به نیاز شما بستگی دارد.

۲) رفتاری

تقسیم بندی رفتاری به شما امکان می دهد مخاطبان خود را بر اساس فعالیت آن ها گروه بندی کنید. در این بخش، رفتار، اقدامات و تعاملات مخاطبان خود را با برند، محصول و سایت خود تحلیل خواهید کرد.

پارامترهای اصلی تقسیم بندی رفتاری عبارتند از :

  •     رفتار خرید

  •     سطح مشارکت

  •     استفاده از محصول

  •     اولویت های زمان بندی

  •     و…

    سطح تعامل: برخی از بازاریابان سطوح تعامل را جداگانه مورد بحث قرار می دهند. اما این قسمت جزء کوچکی از رفتار مخاطبان است. پس به همین خاطر در این قسمت آن را قرار می دهیم.


۳) روانشناختی

تقسیم بندی روانشناختی مخاطبان شما را بر اساس باورها، ارزش ها، نظرات، موقعیت اجتماعی و سبک زندگی آن ها تجزیه می کند. برخی از انواع داده های تقسیم بندی روانشناختی و جمعیت شناختی ممکن است مشابه باشند. اما داده های روانشناختی کیفی و داده های جمعیت شناختی کمی هستند.

حوزه هایی که باید در حین انجام بخش بندی روانشناختی روی آن ها تمرکز کنید :

  •     علاقه

  •     شیوه زندگی

  •     موقعیت اجتماعی

  •     شخصیت

  •     باور

  •     و…

تقسیم بندی روانشناختی را با رفتاری اشتباه نگیرید. آن ها با هم مرتبط هستند اما متفاوت هستند. اکنون در ادامه به طور خلاصه به تفاوت های کلیدی بین آن ها می پردازیم :

تقسیم بندی رفتاری در مقابل روانشناختی

تقسیم بندی رفتاری و روانشناختی ممکن است مشابه به نظر برسد، اما تفاوت های بزرگی بین آن ها وجود دارد. تقسیم‌بندی رفتاری مبتنی بر فعالیت است، در حالی که تقسیم‌بندی روان‌شناختی بر اساس ذهنیت مخاطبان شما انجام می‌شود. تقسیم بندی رفتاری بر فعالیت مخاطبان شما متمرکز است، در حالی که تقسیم بندی روانشناختی بر انگیزه فعالیت تمرکز دارد. ۱) سفر خریداران سفر خریداران یک روش مهم تقسیم بندی مخاطبان برای بازاریابان دیجیتال است. شما این روش را بر اساس سه مرحله سفر خریدار اعمال خواهید کرد : آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری. این کار به شما کمک می کند تا در هر مرحله پیام های متناسب و هدفمندتری را برای خریداران ارسال کنید. ۲) محصول این یک روش بسیار اساسی و رایج برای تقسیم بندی در بازاریابی است. اگر چندین برند، محصول یا خدمات دارید، باید مخاطبان خود را بر اساس هر یک از آن ها تقسیم بندی کنید. ۳) دستگاه های مورد استفاده بیش از ۹۰ درصد از کاربران اینترنت برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراه استفاده می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که مخاطبان خود را بر اساس دستگاه هایی که استفاده می کنند تقسیم بندی کنید.

نحوه انجام بخش بندی مخاطب در ایمیل مارکتینگ

برای تقسیم بندی مخاطبان خود لازم نیست متخصص باشید. شما می توانید مراحل آسان ما را برای تقسیم بندی مخاطبان خود به تنهایی دنبال کنید. این مراحل عبارتند از :

  •     جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مخاطبان

  •     معیارهای تقسیم بندی را تعیین کنید

  •     مخاطبان را تقسیم کنید و تصمیم بگیرید کدام یک را هدف قرار دهید

  •     بررسی و ارزیابی بخش های پیشنهادی

  •     مشخصات مخاطب را توسعه دهید


مرحله اول : جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مخاطبان

قبل از انجام هر تحقیق اصلی، با بررسی تمام داده ها و یافته های موجود شروع کنید. یک بررسی داخلی می تواند به شما کمک کند بهترین مشتریان خود را کشف کنید و درباره آن ها بیشتر بدانید. سپس، به بیرون نگاه کنید تا افراد مشابه را بیابید و در مورد دلیل خرید آن ها بیشتر بدانید. منابع داخلی موجود ممکن است پاسخ های خاصی را که شما نیاز دارید ارائه ندهند، و منابع خارجی مختص مخاطبان منحصر به فرد شما نیستند. به همین دلیل است که اغلب تحقیقات اولیه هم مشکلات را حل می کند و هم دید عمیق تر و غنی تری از مخاطبان شما ارائه می دهد.

مرحله دوم : معیارهای تقسیم بندی را تعیین کنید

برای یک تقسیم بندی اصولی، تیم شما باید تصمیم بگیرد که از چه معیارهایی برای تقسیم بندی مخاطبان استفاده کند. ابتدا به مخاطبان اولیه نگاه کنید و ویژگی هایی را شناسایی کنید که یک زیر گروه را به طور قابل توجهی از سایر اعضای مخاطب متفاوت می کند. تفاوت قابل توجه تفاوتی است که به پیام یا رویکرد متفاوتی نیاز دارد. این تفاوت‌ها معمولاً بر اساس تفاوت‌های اجتماعی-دموگرافیک، جغرافیایی، رفتاری یا روان‌شناختی در میان مخاطبان اصلی است.

مرحله سوم : مخاطبان را تقسیم بندی کنید و تصمیم بگیرید کدام یک را هدف قرار دهید

با استفاده از معیارهای مشخص شده در مرحله قبل، مخاطب را تقسیم بندی کنید. روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید برای تقسیم بندی مخاطبان از آن ها استفاده کنید. یکی از گزینه ها استفاده از جدول تقسیم بندی است. در ستون اول، مخاطبان اصلی انتخاب شده در طول تحلیل مخاطب را فهرست کنید. برای هر مخاطب، بخش‌های بالقوه را بر اساس معیارهای مرحله قبل شناسایی کنید.

مرحله چهارم : بخش های پیشنهادی را بررسی و ارزیابی کنید

هنگامی که بخش های خود را تعریف کردید، و می خواهید آن ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی هستید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که همه بخش ها متمایز هستند. در هر بخش، افراد باید از جهاتی مرتبط مشابه باشند. و بین بخش‌ها، باید همپوشانی محدودی در همان ویژگی‌ها وجود داشته باشد. پس از انتخاب بخش ها، مطمئن شوید که معتبر و قابل استفاده هستند. برای اطمینان از اینکه هر بخش معیارهای تقسیم بندی مؤثر را برآورده می کند از یک چک لیست استفاده کنید. اگر یک بخش تعریف شده معیارها را برآورده نمی کند، بهتر است آن را رها کنید و بخش های دیگر را در نظر بگیرید.

مرحله پنجم : مشخصات مخاطب را توسعه دهید

هنگامی که بخش‌های خود را شناسایی کردید، باید پروفایل مخاطب یا شخصیت‌هایی بسازید تا داستان هر بخش را بگویید. اینجاست که تقسیم بندی مخاطبان شما کاربردی می شود. بیشتر تلاش‌های بازاریابی با ایجاد یک پرسونا مشتری یا یک نمونه که به‌منظور نمایندگی مشتری ایده‌آل شما طراحی شده، آغاز می‌شود. این شخصیت می‌تواند شامل محل کار آن شخص، وضعیت تاهل و یا سرگرمی‌هایش باشد. پرسوناها به شما کمک می کنند تا با مشتریان خود، متناسب با آن ها ارتباط برقرار کنید، به خصوص در مورد اینکه چگونه می توانید به آنها کمک کنید و نیازهایشان را برطرف کنید. هنگامی که شخصیت آن ها را ایجاد کردید، می توانید آن ها را به گروه ها تقسیم کنید.


بهترین شیوه های تقسیم بندی مخاطب

اگر می‌خواهید تقسیم‌بندی مخاطبان خود را موفق و مؤثر کنید، روش‌هایی وجود دارد که باید از آن ها پیروی کنید :

  •     اهداف و انتظارات خود را به درستی تنظیم کنید

  •     پرسونای مشتری مبتنی بر داده ایجاد کنید

  •     اطلاعات دقیق در مورد مشتریان خود جمع آوری کنید

  •     تا حد امکان از شکاف داده ها خودداری کنید

  •     از کانال های مختلف برای غلبه بر شکاف داده استفاده کنید

  •     A/B تست : استراتژی تقسیم بندی خود را آزمایش کنید

ما سعی کردیم در اینجا همه موارد ضروری را برای شما بازگو کنیم، از تقسیم بندی مخاطب گرفته تا بهترین روش انجام آن، تا به شما کمک کنیم موضوع را به راحتی و به درستی درک کنید. چه یک بازاریاب دیجیتال، صاحب شرکت یا نویسنده محتوا باشید، ما به شدت توصیه می کنیم قبل از شروع راه اندازی یا تبلیغ هر محصول یا کمپین، مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید. امیدواریم این وبلاگ برای شما مفید بوده باشد و تا حدودی ابهامات شما درباره تقسیم بندی مخاطبان را برطرف کرده باشد.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تقسیم بندی مخاطبان در ایمیل مارکتینگ
تسهیل گستر, بابک شعبانی 31 مرداد 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


کدام sender ایمیل با نام برند شما همخوانی دارد؟
نام فرستنده ایمیل یا sender name موثرترین عامل در باز کردن ایمیل توسط گیرندگان هنگام دریافت آن است. با این حال، درست ترین روش ها برای انتخاب نام ارسال کننده ایمیل، اغلب نادیده گرفته می شوند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو