استراتژی ارتباطات بازاریابی را با چه روش‌هایی باید انتخاب کرد؟

استراتژی ارتباطات بازاریابی یک کسب‌وکار کوچک نباید پیچیده باشد. درواقع، بسیاری از استراتژی‌های موفقیت‌آمیز بسیار ساده هستند. در قلب هر استراتژی ارتباطات بازاریابی یک هدف واحد وجود دارد: افزایش آگاهی و شناخت برند به‌منظور فروش و درآمد. بااین‌وجود راه‌های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

استراتژی ارتباطات بازاریابی یک کسب‌وکار کوچک نباید پیچیده باشد. درواقع، بسیاری از استراتژی‌های موفقیت‌آمیز بسیار ساده هستند. در قلب هر استراتژی ارتباطات بازاریابی یک هدف واحد وجود دارد: افزایش آگاهی و شناخت برند به‌منظور فروش و درآمد. بااین‌وجود راه‌های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

ایران‌مدیر برای اینکه همه‌چیز را برای شما آسان‌تر کند، دو استراتژی ساده برای ارتباطات بازاریابی را معرفی می‌کند: استراتژی PESO و استراتژی NICE.

استراتژی ارتباطات بازاریابی PESO

استراتژی PESO توسط کارشناس بازاریابی و روابط عمومی- جینی دیتریش- ارائه‌شده و به‌عنوان یک دعوت به عمل برای حرفه‌ای‌های روابط عمومی جهت جلوگیری از وابستگی آن‌ها به رسانه‌های سنتی در چاپ، پخش، رادیو و دیجیتال پیشگام بوده است.

با افزایش بازاریابی محتوایی، بازاریابی درون‌گرا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، استراتژی ارتباطات بازاریابی PESO به‌سرعت سنگ بنای ارتباطات بازاریابی بسیاری از شرکت‌ها باشد.

در ساده‌ترین حالت، مدل PESO به شما اجازه می‌دهد محتوا و ارتباطاتی را که در انواع مختلف رسانه‌‌ها ایجاد کرده‌اید، از یکدیگر مجزا کرده و درعین‌حال با سایر کانال‌های بازاریابی هماهنگ کنید.

مدل PESO شما را قادر می‌سازد تا از طریق کشف فرصت‌ها و خلأها بهتر بتوانید تلاش‌های بازاریابی خود را یکپارچه کنید.

چهار نوع رسانه‌ای مدل PESO

چهار نوع رسانه‌ای مدل PESO به شرح زیر است:

رسانه‌های پولی (Paid media)

رسانه‌های پولی شامل تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، محتوایی که اسپانسر دارد، تبلیغاتِ پرداخت به ازای هر کلیک و هرگونه محتوای آنلاین و تبلیغاتی که برای آن هزینه پرداخت می‌شود، است.

رسانه‌های اکتسابی (Earned media)

رسانه‌های اکتسابی هرگونه محتوایی درباره برند، محصول یا سرویس شما است که توسط شخص دیگری ایجادشده است، مانند پوشش رسانه‌ای، نقل‌قول در مقالات، مصاحبه‌ها، یادداشت‌های رسانه‌های اجتماعی، بررسی‌ها و سایر مطالب آنلاین که به برند، محصول یا خدمات شما اشاره می‌کند.

رسانه به اشتراک گذاشته‌شده (Shared media)

رسانه‌های به اشتراک گذاشته‌شده، مربوط به رسانه‌های اجتماعی است که برای آن، پرداختی صورت نگرفته است.

رسانه‌های شخصی (Owned media)

رسانه‌های شخصی به محتوای ایجادشده که تحت مالکیت و کنترل شرکت شماست گفته می‌شود؛ مانند وب‌سایت، وبلاگ، ایمیل مارکتینگ، ارائه‌های آنلاین، فیلم‌های آنلاین، کتاب‌های الکترونیک، محتوای رسانه‌های اجتماعی شما و غیره است.

هر یک از چهار نوع رسانه ذکرشده دارای نقاط قوت و ضعف مربوط به خود است، به همین دلیل است که استفاده از همگی آن‌ها بهتر جواب می‌دهد.

با سازمان‌دهی استراتژی ارتباطات بازاریابی و محتوای خود در چهار نوع رسانه‌ عنوان‌شده، می‌توانید یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید که مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه بوده و با اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت شما سازگار باشد.

به‌طور خلاصه، مدل PESO استراتژی اثربخشی جهت احاطه کردن مصرف‌کنندگان با برند شماست که این مسئله یکی از اجزای حیاتی رشد برند است.

استراتژی ارتباطات بازاریابی NICE

استراتژی ارتباطات بازاریابی NICE

مدل NICE اصطلاح خاصی برای هماهنگ کردن استراتژی بازاریابی و ارتباطات با سفر مشتری است. این یک مفهوم پیشگام نیست. ما فقط به آن نامی اطلاق کردیم که مناسب کارآفرینان است.

استراتژی ارتباطات بازاریابی NICE به دنبال آن است که محتوای مناسب برای مخاطبان مناسب در زمان مناسب تولید شود. این استراتژی برخلاف استراتژی PESO که مکان و نحوه توزیع محتوا (کجا و چگونه) تأکید داشت، ‌بر تولیدکننده محتوا، زمان تولید محتوا و هدف از تولید آن (چه کسی، چه وقت و چرا) متمرکز است.

با تعیین اولویت‌هایی که با آن ارتباط برقرار می‌کنید، زمانی که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، می‌توانید پیام‌های مؤثرتری را ایجاد کنید که مخاطبان شما را موظف به انجام اقدامات موردنظر خود کنند.

چهار مرحله استراتژی ارتباطات بازاریابی NICE به شرح زیر است:

جذب کردن (New)

اولین گام استراتژی NICE به دست آوردن مخاطبان جدید است. شما می‌خواهید افراد جدید را در بالای قیف بازاریابی خود جذب کنید، بنابراین آن‌ها از برند شما آگاهی پیداکرده و می‌شناسند. شما می‌توانید این کار را با بهینه‌سازی موتورهای جستجو، بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات، جذب سرنخ‌های دید، رسانه‌های اجتماعی، انتشار مطالب و وبلاگ نویسی انجام دهید.

علاقه‌مند کردن (Interest)

پس از جذب مشتریان جدید، شما نیاز دارید که مردم را از طریق قیف بازاریابی هدایت کرده تا آن‌ها با انجام اقدام موردنظر شما، به حرکت خود ادامه دهند. این به آن معنی است که شما آن‌ها را نسبت به محصول یا خدمات خود علاقه‌مند کنید. این کار نباید فقط یک‌بار انجام شود، بلکه این مسئله فرآیندی است که می‌تواند چند دقیقه، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا بیشتر بر اساس چرخه فروش کسب‌وکار شما باشد.

ضروری است که علاقه‌ی مخاطبان خود را جلب کنید و پس از تعامل اولیه همچنان آن‌ها را علاقه‌مند نگه‌دارید. شما می‌توانید این کار را با بازاریابی ایمیلی، محتواهای شخصی شده، وبلاگ نویسی، محتوای ویدئویی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافی‌ها و غیره انجام دهید. هدف این است که محتوایی متناسب با پرسونای خریدار خود تولید کنیم.

تبدیل کردن (Convert)

در هرلحظه، شما می‌توانید گروه‌های مختلفی از افراد را در هر مرحله از سفر خریدار داشته باشید. برخی ممکن است تقریباً آماده خرید باشند درحالی‌که دیگران ممکن است تازه شروع به تحقیق کرده باشند.

در حالت ایده‌آل، شما باید برای همه آن‌ها محتوا ایجاد کنید تا بتوانید آن‌ها را از طریق کانال‌های فردی مشتری و هم‌چنین کانال کلی بازاریابی به‌طور کامل حرکت دهید. بازاریابی در این مرحله بسیار مؤثر است.

کمپین‌های بازاریابی ری‌تارگتینگ، کمپین‌های بازاریابی خودکار، کمپین‌های شخصی شده و محتوای کاملاً هدفمندشده روش‌های مناسبی برای این مرحله هستند. هم‌چنین، باید آزمون‌های A / B را انجام دهید تا بازده سرمایه‌گذاری خود را در بازاریابی به حداکثر برسانید.

درگیر کردن (Engage)

هنگامی‌که یک مخاطب اقدام مطلوب ما را انجام داد، کار شما تمام نشده است. به‌منظور ایجاد وفاداری مشتریان به برند، تکرار خرید و بازاریابی دهان‌به‌دهان که منجر به ایجاد مخاطبان جدید می‌شود، شما باید با مخاطبین خود به‌طور مداوم ارتباط برقرار کنید.

بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، محتواهای آموزشی و ویژه و چاشنی‌های فروش هدفمند، روش‌های مناسبی برای در گیرکردن مشتریان هستند.

کدام استراتژی ارتباطات بازاریابی برای شما مناسب است؟

کدام استراتژی ارتباطات بازاریابی برای شما مناسب است؟

موفق‌ترین راهبرد ارتباطات بازاریابی، راهبردی است که براساس کجا، چگونه، چه کسی، چه وقت و چرا ساخته‌شده باشد. درست مانند یک روزنامه‌نگار که هنگام نوشتن مقاله باید به این پنج سؤال کلیدی و مختصر پاسخ دهد شما نیز برای تعیین استراتژی ارتباطات بازاریابی به این سؤالات احتیاج دارد.

به‌عبارت‌دیگر، ترکیب استراتژی PESO و استراتژی NICE تضمین می‌کند که شما یک استراتژی ارتباطات بازاریابی کامل ایجاد کرده‌اید. از این استراتژی‌ها به‌عنوان یک نقشه راه استفاده کنید تا قطعات مهم پازل را از دست ندهید و به‌طور کامل از مسیر خارج نشوید؛ چراکه در صورت منحرف شدن، زمان و پول خود را از دست می‌دهید و متعاقبا جذب و نگهداری مشتریان به بزرگترین مسئله سازمانتان تبدیل می‌شود . در عوض، این استراتژی‌ها را برای بهینه‌سازی نتایج خود دنبال کنید.

سخن آخر

شما در کسب‌وکارتان از کدام‌یک از استراتژی‌های ارتباطات بازاریابی استفاده می‌کنید؟ چه موفقیت‌ها و شکست‌هایی در این زمینه داشته‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را با کاربران ایران‌مدیر به اشتراک بگذارید.

منبع: Entrepreneur

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
استراتژی ارتباطات بازاریابی را با چه روش‌هایی باید انتخاب کرد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 14 آذر 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


تیم‌های فروش خود را بهبود بخشید و موفقیت خود را متحول کنید
تیم‌های فروش و اتاقی پر از فروشندگان را تصور کنید. چه می‌بینید؟ ما حدس می‌زنیم که افرادی مانند جردن بلفورت، گوردون گکو یا گلنگاری گلن راس، از گرگهای وال‌استریت هستند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو