Domain چیست؟

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دومین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی‌اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد، مانند: «Google.com».
دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دومین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی‌اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد، مانند: «Google.com».

هردامنه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول نامی‌است انتخابی، که هر فرد می‌تواند بسته به موضوع وب‌سایت و سلیقه خود آن را برای سایت خود انتخاب کند(Google) و بخش دوم که با یک نقطه از بخش اول جدا می‌شود، پسوندی است قراردادی که از دو تا شش حرف تشکیل شده و هر فرد می‌تواند بسته به موضوع وب‌سایت و سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب نماید. از متداول‌ترین پسوندهای بین‌المللیcom ،net ،org ،info می‌باشند. نام دامنه (به همراه پسوند آن) باید یکتا باشد. به این مفهوم که فقط یک وب‌سایت با هر نام دامنه قابل دسترسی می‌باشد.

● دامنه‌های عمومی‌

در زیر به معرفی برخی از پرکاربردترین دامنه‌های عمومی‌می‌پردازیم:
▪ .com معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین پسوند برای دامنه‌های سایتهاستcom . مخففCommercial به معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت‌های همه منظوره نیز از پسوندcom استفاده می‌کنند.
▪ .net مخفف واژهNetwork به معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلا‌ع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ org.اختصار واژهOrganizations به معنی سازمان، تشکیلا‌ت‌ می‌باشد و معمولا‌س توسط مؤسسات و سازمان‌های غیرانتفاعی که غالباس فعالیت غیرتجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ .ir نشان دهنده یک سایت مربوط به یک سازمان داخل کشور، یک شخص ساکن ایران یا با تابعیت ایرانی است.
edu.مخفف واژهEducation به معنی آموختن دانش می‌باشد و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه‌های آموزشی به کار می‌رود.
▪ .gov اختصار واژهGoverment به معنی دولت می‌باشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است.
z.bi مخففBusiness به معنی تجارت می‌باشد که خـاص سایت‌های شغلی‌ تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.
▪ int ا.ختصار واژهInternational به معنی بین‌المللی می‌باشد که حوزه اینترنتی سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهند.
▪ info.اختصار واژهInformation به معنی اطلا‌عات می‌باشد که در سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نحوی با امر اطلا‌ع‌رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند. انواع اطلا‌ع‌رسانی در رشته‌هایی مانند علوم، معرفی محصولا‌ت، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته‌اندweb. پسوند سایت‌هایی که به مباحثWeb می‌پردازندname . این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می‌خواهند برای خودشانWebsite ایجاد کنند می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.
▪ .ac پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن(Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس است می‌باشد به شرطی که اداره کامپیوتری، اینترنتی بدون هر گونه وابسته‌ای، نیروهای جدیدی استخدام نماید.
ws.پسوند دامنه ملی کشور ساموا(Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می‌تواند هر نوع وب سایتی را در برگیرد.
us این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(us) بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.
▪ .tv این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو(Tuvalu) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(Television) مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌گردد.
▪ .museum سایت‌های دارای این پسوند، مخصوص موزه‌ها می‌باشد.
▪ .aero این پسوند مختص سایت‌های مرتبط با حمل و نقل هوایی می‌باشد.
▪ .mil این پسوند مربوط به سایت‌های نظامی‌است.
▪ .cat این پسوند برای انجمن‌های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی کتلن(Catalan) در نظر گرفته شده است.
▪ .coop پسوند اختصاص داده شده برای شرکت‌های تعاونی می‌باشد.
▪ .jobs سایت‌های دارای این پسوند، منبع اطلا‌عات انسانی برای مدیران می‌باشد که قصد استخدام کارمند را دارند.
▪ .mobi کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس‌دهی محصولا‌ت موبایل می‌باشد.
▪ .pro این پسوند برای سایت‌هایی که در حوزه اینترنتی افراد حرفه‌ای فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوقدانان و ...
▪ travel.این پسوند مختص شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می‌باشد.
بد نیست این را هم بدانید که متولی صدور مجوزهای ثبت دامنه‌ها در اینترنت آیکان(ICANN) می‌باشد. ثبت دامنه‌های اینترنتی توسط کارگزارانی که مجوز ثبت را اخذ کرده‌اند صورت می‌گیرد. به این کارگزاران در اصطلا‌ح رجیسترار(Registrar) می‌گویند. معمولا‌ هر کشور می‌تواند اجازه‌استفاده از پسوندی اختصاصی را دریافت نماید که به وسیله آن ملیت وب سایت‌های تحت آن پسوند شناخته می‌شنود. پسوند اختصاصی و ملی ایرانIR می‌باشد. مسئولیت ثبت و نگهداری دامنه‌هایIR به عهده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران است.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
Domain چیست؟
تسهیل گستر 21 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


شهر کوچک، وب سایت بزرگ
این مطالعه وب سایت رسمی بیست شهر را مورد تحلیل قرارمی دهد که نمایش دهنده ی اماکن غیر مجازی آنهاست.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو