چگونه براي وب بنويسيم

نويسنده آنلاين مي‌تواند با استفاده از شيوه‌هاي مختلف با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند وبلاگ‌ها، ويكي‌ها و گروه هاي مباحثه با ايجاد محيط نوشتاري غير رسمي و تعاملي فاصله ميان نويسنده و خواننده را از بين مي‌برند.
 نويسنده آنلاين مي‌تواند با استفاده از شيوه‌هاي مختلف با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند وبلاگ‌ها، ويكي‌ها و گروه هاي مباحثه با ايجاد محيط نوشتاري غير رسمي و تعاملي فاصله ميان نويسنده و خواننده را از بين مي‌برند. از اين فرصت استفاده كنيد و با تميز، پويا و محاوره‌اي نوشتن مطلب‌تان به آنها چنان احساس راحتي را القا كنيد كه تصور كنند در لابه‌لاي كلمات شما با دوست نزديكشان سخن مي‌گويند.

بلاگ نويسي

بلاگرهاي بزرگ از روي اطلاع و استناد شخصي و با صداي زنده و صادق سخن مي‌گويند. آنها با ارسال پست‌هايي كه خواننده را به اظهار نظر ترغيب مي‌كند فضاي مناسبي براي ايجاد محاوره هاي مولد به وجود مي‌آورند .

براي نوشتن يك وبلاگ خوب در مورد موضوعاتي بنويسيد كه درموردشان اطلاعات كافي داريد و به آنها علاقه منديد. در مورد موضوع، خوب تحقيق كنيد و گزارش‌هايتان را خوب بنويسيد. مهارت‌هاي مقاله نويسي‌تان را به خدمت بگيريد و با استفاده از راوي اول شخص خواننده را به فضايي راحت، صادقانه و پركشش ببريد. وقتي چيزي را نمي‌دانيد از اذعان به بي‌اطلاعي نترسيد. بلاگرهاي بزرگ پست خود را جمله آغازين يك مكالمه مي‌بينند نه سخن پاياني.

ويكي ها

ويكي ها نهايت كار با گروه‌هاي كاري هستند. از استفاده از اول شخص اجتناب كنيد و نوشته‌هاي‌هاي خود را با لحن و جريان مقاله موجود همگون سازيد. ويكي‌ها به طور معمول جاي اظهار نظرهاي شخصي و تحليل نيستند. حقايق و موارد بحث انگيز را با زبان واضح شسته رفته و بي طرف بيان كنيم.

گروههاي مباحثه

اداره يك گروه مباحثه خوب مثل ميزباني يك برنامه راديويي است. سئوال‌هايي مطرح نكنيد كه جوابشان بله يا خير باشد. از حكايت‌هاي شخصي افراد بپرسيد. درك كنيد كه مردم گهگاه نياز به پرسه زدن و درد و دل كردن دارند. اما سعي كنيد پيش از آنكه از موضوع اصلي منحرف شويد، رشته بحث را دوباره در دست بگيريد و مهم‌تر از همه تحرك بحث را حفظ كنيد.
هيچ كس نمي‌تواند يك گروه مباحثه را 24 ساعته و 7 روز هفته فعال نگاه دارد. شما براي حفظ گروه‌تان به كمك اعضاي گروه و نرم افزارتان نيازمنديد. اما مي‌توانيد با پرسش‌ها و اظهارنظرهاي حساب شده مثال خوبي براي ديگر اعضاي گروه باشيد.

چند نصيحت كلي

هرچه كوتاه تر بهتر: خوانندگان نويسندگاني را مي‌پسندند كه وقتشان را هدر نمي‌دهند . براي بيان افكارتان از زبان ساده و مستقيم استفاده كنيد. اين نوع بيان به مراتب ارتباط بهتري با مخاطب برقرار مي‌كند تا نمايش كلمات و اصطلاحات قلنبه سلمبه‌اي كه سر كلاس‌هاي كسالت آور ادبيات به خوردمان مي‌دادند.این نکته از نظر سئو و بازاریابی محتوا نیز حائز اهمیت است.

افعال معلوم: "انجام بده"؛ نه "انجام داده خواهد شد". جملات مجهول را براي زماني نگه داريد كه فاعل را نمي‌شناسيد. مثل گزارش‌هايي كه از دادگاهها و جرائم تهيه مي‌كنيد. حتي در آن صورت هم سعي كنيد تا حد امكان ماجرا را با افعال معلوم بيان كنيد.

افعال شديد: بهترين افعال آنهايي هستند كه حركت را نشان مي‌دهند. اگر حين نوشتن متوجه شديد كه زنجيره‌اي از افعال ارتباطي ضعيف به كار برده‌ايد، لحظه اي درنگ كنيد و درباره حركت و اتفاقي كه در پست‌تان روي مي‌دهد بينديشيد و يك‌بار ديگر مطلب‌تان را فقط با استفاده از اسم و فعل چرك نويس كنيد تا به واژگان بهتري براي مطلبتان برسيد.

منابع استنادي: اگر به خوانندگان منبع اطلاعاتتان را معرفي نكنيد بسياري از آنها تصور مي‌كنند كه آن را از خودتان درآورده‌ايد. شما كه اين كار را نكرده ايد، نه؟
مشخص ساختن منبع براي شما اعتبار ايجاد مي‌كند چون به خوانندگان اين حس را مي‌دهد كه شما چيزي براي پنهان كردن نداريد و هر زمان كه لازم باشد مي‌توانند كار شما را چك كنند.

هايپرلينك كردن مفهومي: مطالب آنلاين بايد به حالت شاخه‌اي ارائه شوند تا خواننده اجازه پيدا كند از يك مطلب به مطلب ديگري رفته و محتوايي مكمل يا با جزئيات بيشتر، بسته به ميزان علاقه‌مندي خود، پيدا كند. تقريبا همه كارهاي روزنامه نگاران منبع دارد . اما در شرايط آنلاين براي نويسنده اين امكان وجود دارد كه خواننده را مستقيما به منابع مكمل لينك بدهد. در زماني كه گزارش مي‌دهيد URLهاي منابع را يادداشت كنيد و سپس با استفاده از هايپرلينك آنها را درمطلب‌تان جا دهيد.
سعي كنيد تا حد ممكن از آوردن خود URL ها خودداري كنيد و عبارت "اينجا را كليك كنيد" را استفاده نكنيد. شما مي‌توانيد با كمي حوصله اسامي مناسبي براي هر URL پيدا كنيد.

قالب بندي: با استفاده از ليست ها، سرتيترهاي توپر و ديگر ابزار قالب بندي HTML به صفحات‌تان رنگ و لعاب دهيد.

URL تك موضوعي: اگر در سايت‌تان از سيستم هاي تبليغاتي موضوعي مثل Google Ad Sense استفاده مي‌كنيد، با محدود كردن هر URL به يك موضوع مي‌توانيد به نرم افزار كمك كنيد تا مناسب‌ترين آگهي هاي مرتبط با موضوع صفحه شما را انتخاب كند.

كنترل ديكته: هميشه ديكته كلماتتان را دستي و يا با استفاده از نرم افزارهاي كنترل ديكته جك كنيد .

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
چگونه براي وب بنويسيم
تسهیل گستر 28 خرداد 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


پنهان سازی سرورهای وب
پوشش دادن یا پنهان کردن یک وب سرور شامل از بین بردن جزییات هویتی ای است که هکرها می توانند برای کشف سیستم عامل و وب سرور نصب شده روی آن مورد استفاده قرار دهند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو