مقایسه تردز و توییتر؛ از سیر تا پیاز تفاوت‌های این دو شبکه اجتماعی

تردز از روز اول فعالیتش با توییتر مقایسه می‌شد اما واقعیت این است که شبکه اجتماعی تفاوت‌های مهمی با توییتر دارد و به هیچ وجه نمی‌تواند به گرد پای پرنده آبی دنیای شبکه‌های اجتماعی برسد.

تردز از روز اول فعالیتش با توییتر مقایسه می‌شد اما واقعیت این است که شبکه اجتماعی تفاوت‌های مهمی با توییتر دارد و به هیچ وجه نمی‌تواند به گرد پای پرنده آبی دنیای شبکه‌های اجتماعی برسد.

برنامه تردز در نگاه اول یک کپی کامل از توییتر است اما وقتی دقیق‌تر به شبکه اجتماعی جدید مارک زاکربرگ نگاه کنیم می‌بینیم Threads با این که چند مزیت مهم در مقایسه با توییتر دارد اما نقاط ضعف و تفاوت‌هایش با تردز، بسیار قابل توجه‌تر است. ایلان ماسک و تیم اجرایی توییتر اعلام کرده‌اند به دنبال شکایت از تردز برای کپی توییتر هستند و ایلان ماسک هم بارها درباره زاکربرگ و کپی توییتر اظهار نظراتی داشته است.

این پلتفرم توانسته در مدتی کوتاه به صد میلیون کاربر برسد اما با مقایسه توییتر و تردز، به این نتیجه می‌رسیم که ممکن است آینده تردز به اندازه توییتر درخشان نباشد. در ادامه این مطلب گجت نیوز، ما سراغ مقایسه ما سراغ مقایسه این دو پلتفرم پرطرفدار خواهیم رفت. با ما همراه بمانید.

کاربران تردز و توییتر

مقایسه تعداد کاربران تردز و توییتر

بهتر است پیش از مقایسه ویژگی‌ها و قابلیت‌های توییتر و تردز، به مقایسه تعداد کاربران این دو پلتفرم بپردازیم. همان طور که پیش از این هم اعلام کرده بودیم، تردز توانسته در کمتر از یک هفته به بیش از صد میلیون کاربر برسد. این احتمال وجود دارد زمانی که شما در حال خواندن این متن هستید، تعداد کاربران Threads چندین میلیون بیشتر شده باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که با اضافه شدن قابلیت پاک کردن اکانت تردز بدون پاک شدن حساب کاربری اینستاگرام،‌ کاربران تردز ریزش داشته باشد.

توییتر در حال حاضر بیش از ۴۵۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد. تعداد کاربرانی که در این پلتفرم اکانت ساخته‌اند بسیار بیشتر از این عدد است اما کاربرانی که به صورت فعال در توییتر حضور دارند، ماهانه حداقل ۳۹۰ میلیون و حداکثر ۴۵۰ میلیون نفر است. توییتر توانسته در شانزده سال به این تعداد کاربر برسد و تردز در کمتر یک هفته، توانسته به اندازه یک چهارم کاربران توییتر کاربر جذب کند.

هر چند در مقایسه عددی توییتر بهتر عمل کرده اما اگر بخواهیم به سرعت رشد کاربران این دو پلتفرم نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم تردز با همین سرعت رشد می‌تواند در هفته‌های آینده به سادگی آب خوردن از رقیب باسابقه و قدرتمندش عبور کند.

مقایسه ویژگی‌های توییتر و تردز

مقایسه ویژگی‌های توییتر و تردز

توییتر و تردز از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها تفاوت‌های قابل توجهی دارند و مهم‌ترین بخش این مطلب، به بررسی ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف Twitter و تردز اختصاص دارد. توییتر در چندین سال توانسته قابلیت‌های خود را گسترش دهد و ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده، تردز ویژگی‌های بیشتری داشته باشد اما در زمان نگارش این متن، حداقل از نظر قابلیت‌ها فاصله‌ای طولانی با تردز دارد.

هشتگ‌ها و جستجو

مهم‌ترین تفاوت میان تردز و توییتر در هشتگ‌ها است. با این که توییتر سال‌ها است از هشتگ‌ها استفاده می‌کند و کاربران توییتر با استفاده از این هشتگ‌ها، جنبش‌های مهمی را به راه انداختند اما در تردز، هیچ خبری از هشتگ‌ها نیست!

در حال حاضر اگر در شبکه اجتماعی تردز هشتگ بزنید، حتی هشتگ شما قابل کلیک نخواهد بود و در اصل زدن یا نزدن هشتگ هیچ تفاوتی ندارد. ترندها در توییتر با استفاده از هشتگ‌ها مشخص می‌شوند اما تردز اینستاگرام هیچ روش مشخصی برای تعیین ترندها و تردهای داغ ندارد.

در کنار این موضوع، در تردز هیچ خبری از امکان جستجوی دقیق نیست. شما می‌توانید با استفاده از جستجوی تردز اکانت دیگر کاربران را پیدا کنید اما قابلیت پیدا کردن تردها و هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی وجود ندارد. در توییتر شما می‌توانید کلمه، جمله، عبارت و … خود را به شکلی دقیق جستجو کنید و حتی بازه زمانی توییت‌ها را هم مشخص کنید.

نوع پست‌ها در این دو پلتفرم

در توییتر فضا به شدت جدی‌تر است و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرقدرتی از این پلتفرم آغاز شده است. در زمان انتخابات‌ها در سرتاسر جهان، توییتر به یک پلتفرم مهم برای اظهار نظر سیاسی تبدیل می‌شود. برای مثال حضور یا عدم حضور دونالد ترامپ در توییتر یکی از مهم‌ترین موضوعات در دوران انتخابات ریاست جمهوری قبلی ایالات متحده آمریکا بود.

در کشور ما هم توییتر نقش پررنگ‌تری دارد و در دولت قبلی، اکثر مسئولان اظهار نظرهای مهمی در این شبکه اجتماعی داشتند. در حال حاضر هم برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس در توییتر حضور دارند. جدای از این موضوعات، توییتر با در چندین سال به عضوی مهم از فضای مجازی تبدیل شده و تردز حتی با وجود رشد بیشتر کاربرانش، نمی‌تواند به اعتبار توییتر برسد.

فضای تردز به شدت آرام‌تر است و کمتر شاهد فعالیت‌های جدی در آن هستیم. وضعیت تردز انگلیسی کمی بهتر است اما در تردز فارسی، کیفیت پست‌ها به شدت پایین است و بیشتر شاهد پیام‌های کپی شده از توییتر، جوک‌های قدیمی دوران نیمباز و لاین، شوخی‌های بی‌مزه سلبریتی‌ها و … هستیم. به طور کلی اگر به دنبال فضایی جدی‌تر و جذاب‌تر هستید، توییتر انتخاب بهتری است اما اگر می‌خواهید با کاربران اینستاگرامتان تعامل داشته باشید و با فضای بیمزه تردز مشکلی ندارید، می‌توانید سراغ شبکه اجتماعی جدید مارک زاکربرگ بروید.

اکانت‌ها در Twitter و Threads

اکانت‌ها در Twitter و Threads

در تردز اکانت شما به حساب کاربری اینستاگرام شما متصل خواهد بود. این یعنی هیچ راهی برای استفاده از تردز بدون داشتن اینستاگرام وجود نخواهد داشت. با این حال توییتر به هیچ پلتفرمی وابسته نیست و شما می‌توانید با استفاده از ایمیل، شماره تلفن، حساب گوگل و … یک حساب توییتر بسازید یا وارد حسابتان شوید.

نکته قابل توجه دیگر این است که پاک کردن حساب تردز در حال حاضر غیرممکن است! شما برای پاک کردن اکانتتان در این شبکه اجتماعی باید حساب اینستاگرام خود را هم به صورت کامل پاک کنید اما در توییتر می‌توانید با تنها چند کلیک و بدون هیچ دردسری، سراغ گزینه دیلیت اکانت بروید.

 مقایسه قابلیت‌‎های عمومی تردز و توییتر

  •     در تردز شما راهی برای دایرکت دادن به کاربران ندارید و باید سراغ اکانت اینستاگرام آن‌ها بروید. با این حال در توییتر سال‌ها است قابلیت دایرکت مسیج وجود دارد.

  •     تردز از نظر تعداد کاراکترهای هر پست بهتر عمل کرده است. تردز از ۵۰۰ کاراکتر پشتیبانی می‌کند اما در توییتر محدودیت تعداد کاراکتر روی ۲۸۰ ست شده است. در هر دو پلتفرم می‌توانید رشته‌پست‌هایی منتشر کنید.

  •     در توییتر شما می‌توانید با خرید اکانت بلو، توییت‌های خود را ادیت کنید اما در حالت رایگان، امکان ادیت وجود ندارد. در حال حاضر تردز امکان ادیت ترد را به شما نمی‌دهد.

  •      توییتر یک اشتراک پولی دارد که شما با استفاده از آن می‌‌توانید به ویژگی‌های بیشتری دست پیدا کنید اما در در تردز چنین اشتراکی وجود ندارد.

  •     در مقایسه تردز و توییتر، می‌بینیم هر دو پلتفرم از محتوای ویدئویی و تصویری پشتیبانی می‌کنند اما پلیر توییتر قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

  •     توییتر نسخه وب به شدت قدرتمندتری دارد و حتی استفاده از نسخه وب می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را به شما بدهد. با این حال نسخه وب تردز قابلیت‌های محدودی دارد و برای استفاده از آن باید کارهای زیادی انجام دهید.

  •     تردز هیچ محدودیتی برای اسکرول کردن ندارد و شما می‌توانید ساعت‌ها تردهای مورد علاقتان را بخوانید. با این حال ایلان ماسک محدودیت‌های تازه‌ای را روی توییتر اعمال کرده و در حال حاضر نمی‌توانید هر چقدر می‌خواهید توییت ببینید.


جمع‌بندی نهایی

به طور کلی تردز تجربه‌ای راحت‌تر برای کاربران بی‌حوصله است که نمی‌خواهند از صفر شروع کنند. شما در تردز می‌توانید فالورهای اینستاگرامتان را داشته باشید و با یک کلیک اکانت‌هایی فالو داشتید را در اینجا هم دنبال کنید. با این حال توییتر توانسته در چندین سال تجربه‌ای فوق‌العاده برای کاربرانش به وجود آورد و از نظر الگوریتم‌ها، ویژگی‌های جستجو، اکانت و … به یک گزینه قابل اعتماد تبدیل شود.

احتمال سقوط تردز در آینده‌ای نزدیک، بسیار بالا است و ممکن است مانند کلاب هاوس که رشدی فوق‌العاده داشت، به زودی افت کند. کاربران تردز در روزهای اخیر رشدی فوق‌العاده داشتند اما با توجه به ضعف‌های بیشمار تردز، احتمالا در هفته‌های آینده شاهد کمتر و کمتر شدن تعداد کاربران باشیم.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
مقایسه تردز و توییتر؛ از سیر تا پیاز تفاوت‌های این دو شبکه اجتماعی
تسهیل گستر, بابک شعبانی 20 تیر 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۵ ویژگی شبکه اجتماعی تردز - Threads که بهتر است با آنها آشنا شوید
در این مطلب نحوه استفاده از شبکه اجتماعی تردز – Threads را مرور می‌کنیم و با ویژگی‌های جذاب این اپلیکیشن وایرال آشنا می‌شویم.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو