دنیای متاورس چیست؟ متاورس (Metaverse) چه آینده ای دارد؟

متاورس چیست و چه آینده ای دارد؟ در این مقاله درباره این موضوع به صورت کامل صحبت می کنیم با ما همراه باشید.

متاورس چیست و چه آینده ای دارد؟ در این مقاله درباره این موضوع به صورت کامل صحبت می کنیم با ما همراه باشید.

تازه ترین مفهومی که امروزه در بین مردم بسیار رواج پیدا کرده متاورس (Metaverse) است. در حال حاضر اگر بخواهیم با استفاده از اینترنت به دنیای مجازی دسترسی داشته باشیم، به نمایشگر گوشی موبایل و یا صفحه کامپیوتر و لپ تاپ محدود هستیم. اما متاورس این محدودیت ها را کنار گذاشته و شما را با دنیایی فراتر از مکان آشنا خواهد کرد. از زمانی که فیس‌بوک شرکت خود را به عنوان متا تغییر نام داد، بحث‌ها و مناظره‌ها در مورد چیستی متاورس در حال انجام است. این مفهوم نزدیک به سه دهه است که وجود دارد. اما امروزه Metaverse به طور ناگهانی به یک موضوع پرطرفدار تبدیل شده است. با ادامه متن همراه شوید تا با دنیای فوق العاده جذاب و دوست داشتنی متاورس و آینده آن آشنا شوید.

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

متاورس اصطلاحی است که برای اولین بار در داستان های علمی تخیلی ابداع شد، ترکیبی از پیشوند "meta" به معنای فراتر و "universe" به معنای جهان است؛ یعنی فراتر از جهان. متاورس اولین بار توسط نیل استفنسون در رمان دیستوپیایی خود یعنی تصادف برفی در سال 1992 در ادبیات استفاده شد. در این کتاب، متاورس به عنوان تکامل نهایی اینترنت ارائه شده است؛ نوعی واقعیت مجازی که در آن هر تعامل مجازی می تواند تأثیر مستقیمی بر دنیای واقعی نیز داشته باشد.

پاسخ به "متاورس چیست؟" ساده نیست؛ در حال حاضر هیچ کس نمی داند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. متاورس یک شبکه انبوه مقیاس‌پذیر و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه‌بعدی ارائه‌شده در زمان واقعی است که می‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد بسیار نامحدودی از کاربران با حس حضور فردی تجربه شود.

متاورس به جهان های مجازی مشترکی اشاره دارد که در آن زمین، ساختمان و حتی نام ها را می توان خرید و فروش کرد، اغلب با استفاده از ارز دیجیتال. در این محیط ها افراد می توانند با دوستان خود پرسه بزنند، از ساختمان ها دیدن کنند، کالاها و خدمات بخرند و در رویدادها شرکت کنند.

از آنجایی که متاورس دائماً در حال توسعه است، هر احتمالی وجود دارد که تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود، بسیار بزرگتر و غوطه ورتر از آنچه امروز تصور می شود، آن را تجربه کنیم. کیفیت تعیین کننده متاورس، احساس حضور خواهد بود؛ مثل اینکه شما دقیقاً با شخص دیگری یا در مکانی دیگر هستید. احساس حضور واقعی در کنار شخص دیگری، رویای نهایی فناوری اجتماعی است. یکی از موضوع های جالب در مورد متاورس این است که به مردم اجازه می‌دهد دنیای مجازی بی‌پایانی را تجربه کنند، جایی که می‌توانند کارهایی را انجام دهند که فقط رویای آن را با استفاده از آواتار داشتند.


کاربردهای متاورس (metaverse)

امروزه مفهوم دنیای مجازی همه گیر شده و محبوبیت زیادی در بین تمامی افراد پیدا کرده است. این روزها به دلیل محدودیت های عبور و مرور کرونایی و تغییرات به وجود آمده در سیاست های کاری، افراد بیشتری هم برای گذراندن اوقات بیکاری هم برای انجام امور کاری و مالی خود از وب و فضای اینترنت استفاده می کنند. متاورس طیف گسترده ای از واقعیت های مجازی، از ابزارهای محل کار گرفته تا بازی ها و پلتفرم های اجتماعی را در بر می گیرد. بسیاری از پلتفرم‌های جدید از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند و از ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) یا غیر مثلثی استفاده می‌کنند و امکان ساخت، مالکیت و کسب درآمد نوع جدیدی از دارایی دیجیتال غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند.

از جمله کاربردهای متاورس می توان به امکان ملاقات‌های مجازی و قرارهای کاری اشاره کرد. آموزش مجازی، کسب درآمد از بازی‌کردن، خرید آنلاین، گردشگری و سفر، کنسرت و جشن‌ها و تفریح، مالکیت دیجیتال و تعامل با رایانه از دیگر کاربردهای این دنیای مجازی دیدنی و جذاب است. به لطف متاورس دیگر لازم نیست برای کار به محیط فیزیکی خاصی بروید؛ محل کار شما در همان متاورس است. عینک های واقعیت مجازی در دنیای متاورس می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. از جمله این کاربردها می توان به احراز هویت، به خاطر سپردن نام همکاران، پروژه‌هایی که قبلاَ کار کرده اید و ... اشاره کرد. در متاورس عینک های واقعیت مجازی می¬تواند جایگزین گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها شود. 


انواع متاورس

متاورس را می توان به طور کلی به دو نوع پلت فرم مجزا تقسیم کرد. اولین مورد ساخت یک متاورس مبتنی بر بلاک چین، با استفاده از NFT و ارزهای دیجیتال است. پلتفرم‌هایی مانند Decentraland و The Sandbox به مردم اجازه می‌دهند قطعه‌های مجازی زمین را خریداری کنند و محیط‌های خود را بسازند.

گروه دوم از متاورس برای اشاره به جهان های مجازی است، جایی که افراد می توانند برای تجارت یا تفریح با هم ملاقات کنند.  Roblox، Fortnite و Minecraft، پلتفرم‌های بازی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند. در این پلتفرم های بازی های آنلاین کاربران می‌توانند در بازی‌ها به رقابت و همکاری بپردازند و همچنین بازی‌های خود را بسازند.

مزایا و ویژگی های متاورس

بی شک دنیای مجازی متاورس مزایا و ویژگی های فراوانی دارد. در این قسمت با مهم ترین و اساسی ترین مزیت‌های این دنیای مجازی آشنا خواهید شد. 

حس حضور کنار سایر کاربران: از ویژگی های خوب متاورس می توان به امکان حضور کنار سایر کاربران اشاره کرد. بی شک احساس حضور منجر به تعامل بیشتر و افزایش کیفیت تعامل کاربران با هم خواهد شد. احساس حضور در متاورس با استفاده از هدست و نمایشگرهایی که در مقابل کاربر قرار می گیرد، انتقال پیدا می کند. 

همکاری در متاورس: از دیگر قابلیت های دنیای متاورس می توان به امکان همکاری همه جانبه اشاره کرد. از این رو کاربران در این دنیای مجازی می توانند به همه جا سفر کنند و با یکدیگر همکاری کنند. قابلیت یکپارچگی در متاورس این امکان را فراهم می کند تا با داشتن یک آواتار یکسان، کاربران بتوانند در همه بخش ها حضور داشته باشند و از امکانات آن استفاده کنند. 

دنیای بی پایان: همان طور که گفته شد، متاورس دنیایی بسیار گسترده تر و وسیع تر از دنیای واقعی که در آن زندگی می کنیم، دارد. این دنیای مجازی جذاب محدود به فضاهای فیزیکی نیست و حد و مرزی ندارد. 

سرعت بالا: یکی از شاخصه های مهم و اساسی در متاورس، سرعت بالا است. در این دنیای مجازی به جستجو هیچ موضوعی نیازی ندارید، تمامی اطلاعات به صورت آنی در دسترس تمامی کاربران قرار می گیرد. 

کاهش هزینه: یکی از ویژگی های قابل تامل و بارز در دنیای مجازی متاورس، کاهش هزینه ها است. در متاورس هزینه های فیزیکی از جمله هزینه رفت و آمد، خرید سخت افزارها و نرم افزارها و سایر موارد حذف خواهد شد.

همزمانی: از دیگر قابلیت ها و ویژگی های این دنیای مجازی می توان به همزمانی اشاره کرد. در متاورس امکان برقراری و تعامل برای تمامی کاربران در سراسر جهان به صورت همزمان در دسترس است. 

هوشمندی: شما می توانید در دنیای مجازی هر آنچه از هوشمندی در فیلم های علمی و تخیلی دیده اید را تجربه کنید. برای مثال شما می توانید در زندگی شخصی خود هوشمندی لوازم خانگی و کنترل کردن آن ها از راه دور را تجربه کنید.


محدودیت های دنیای مجازی

درست است که متاورس ویژگی ها و مزیت های زیادی دارد، اما با محدودیت هایی هم همراه است. شاید این محدودیت ها برای افرادی که دوست دار تکنولوژی هستند زیاد به چشم نیاید، اما برای برخی از افراد می تواند مسئله ای مهم باشد. اینکه دنیای مجازی چگونه زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، به ما و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. درست مانند سایر نوآوری های دیگر، برخی از دنیای مجازی متاورس برای چیزهای خوب و برخی دیگر برای چیزهای بد از آن استفاده خواهند کرد. 

یکی از محدودیت هایی که دنیای مجازی به همراه دارد، از بین رفتن لذت های فیزیکی است. لذت های فیزیکی از جمله لذت بردن از مسیر در مسافرت است. شما در کسری از ثانیه در این دنیای مجازی می توانید به هر جا که تمایل دارید سفر کنید، پس لذت از مسیر حذف خواهد شد. تمیز کردن محل زندگی، لذت تعمیر یک وسیله قدیمی، بازی کردن با کودکان و ... نیز از جمله لذت های فیزیکی هستند که از بین خواهند رفت. 

متاورس جایگزین اینترنت کنونی!

آیا متاورس جایگزین اینترنت فعلی خواهد شد؟ بسیاری از کاربران فکر می کنند که متاورس جایگزین اینترنت کنونی خواهد شد. این گفته تا حدی می تواند درست باشد، چون با وجود متاورس دیگر به اینترنت نیازی نخواهیم داشت. تمامی اطلاعات برای ما از طریق متاورس در دسترس خواهند بود. اما باید بگوییم که بدون وجود اینترنت، آیا دسترسی به متاورس امکان پذیر خواهد بود؟ بهتر است بگوییم که اینترنت کنونی یکی از زیرساخت ها و ابزارهای ایجاد متاورس است، نه جایگزین آن. البته می توان گفت که بسیاری از خدمات در اینترنت، جای خود را به خدمات جدیدی در متاورس خواهند داد. 


متاورس محدودیت های اینترنت فعلی را حذف می کند!

دنیای دیجیتال مجازی متاورس، بسیار گسترده تر و وسیع تر از اینترنت کنونی خواهد بود. در این دنیای مجازی بی شک اکثر محدودیت هایی که اینترنت کنونی دارد، حذف خواهد شد. پلتفرم های آنلاینی که اکنون در دسترس کاربران قرار داده شده اند، در سطح خود پلتفرم به کاربران اجازه می دهند تا حدودی آزادانه حرکت کنند. اما امکان تعامل پذیری بین پلتفرم های مختلف با محدودیت رو به رو است. از خوبی های دنیای مجازی متاورس حذف این محدودیت است. شما می توانید محتوای دلخواه خود را در هر پلتفرمی تولید کنید و آن را آزادانه در سراسر این دنیای دیجیتال توزیع کنید. 

از دیگر تفاوت های این دو دنیا می توان به تجربه کردن تغییرات اعمال شده اشاره کرد. در متاورس برخلاف اینترنت فعلی، کاربران تغییرات اعمال شده را به طور همزمان تجربه خواهند کرد. اگر کاربری در متاورس تغییر را اعمال کند، این تغییر دائمی است و تمامی کاربران می توانند آن را مشاهده کنند. از دیگر خوبی های دنیای مجازی متاورس می توان به داشتن یک هویت اصلی اشاره کرد. در دنیای اینترنت کنونی لازم است هر کاربر در هر پلتفرمی اکانت جداگانه داشته باشد. اما در متاورس لازم نیست پروفایل جداگانه برای اینستاگرام، کاراکتری در فورتنایت و همچنین اکانت ردیت داشته باشید؛ در تمامی این پلتفرم ها کاربران می توانند خود واقعیشان باشند. 

شرکت‌های فعال در حوزه متاورس

یکی از شرکت های معتبر و فعال در زمینه متاورس، متا است که نام جدید شرکت فیسبوک است. این شرکت در جهت توسعه شبکه متاورس هزینه زیادی کرده است. از دیگر شرکت های فعال در این زمینه می توان مایکروسافت را نام برد. مایکروسافت قبلاً در حوزه هولوگرام و واقعیت گسترده از طریق پلتفرم مایکروسافت مش فعالیت کرده است. این شرکت نام آشنا سعی دارد دنیای واقعی را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب کند. 

از دیگر شرکت های معتبر و نام آشنا که تمایل ورود به دنیای متاورس را دارد، اپیک است. اپیک شرکت سازنده بازی معروف فورتنایت (Fortnite) است. مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که تمایل به توسعه متاورس دارد. انویدیا Nvidia، سازنده بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری و همچنین پلتفرم گیمینگ رولبلاکس (Rolblox) نیز در حوزه متاورس فعالیت می کند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در متاورس

واقعیت مجازی (VR) دنیایی دیجیتالی است که افراد می توانند با استفاده از عینک های مخصوص وارد آن شوند. با پوشیدن عینک های واقعیت مجازی افراد می توانند با اشیاء و کلیه وقایع موجود در دنیای مجازی تعامل داشته باشند و چیزهای جدید و متفاوتی را تجربه کند. واقعیت افزوده (AR) همان طور که از اسمش پیدا است، می‌تواند یک شئ یا کاراکتر را به دنیای مجازی اضافه کند.  

ارزهای دیجیتال و توکن در متاورس

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، در متاورس می توانید خرید و فروش انجام دهید. بی شک برای خرید و فروش نیاز به ارز دارید. به این دلیل ارزهای دیجیتال می توانند گزینه ای مناسب برای خرید و فروش در متاورس باشند. توکن‌های غیرقابل تعویض یا غیرمثلثی (NFTs) نوع جدیدی از دارایی‌های مجازی هستند که بخش عمده‌ای از رشد متاورس را تقویت کرده‌اند. NFT توکن های منحصر به فردی هستند که بر خلاف ارزهای دیجیتال و یا اسکناس، قابلیت جایگزینی ندارند. برخی از این توکن ها را می توان در بازی های آنلاین کسب کرد. از جمله این توکن ها می توان به مانا، اینجین، سندباکس و ... اشاره کرد. 


مشاغل جذاب متاورس

از جمله شغل های متاورس که تا سال 2030 وجود خواهند داشت می توان به پژوهشگر و برنامه ریز متاورس، توسعه دهنده اکوسیستم، مدیر ایمنی متاورس، سازنده سخت افزار متاورس و امنیت سایبری اشاره کرد. بی شک در دنیای مجازی، به تمامی شغل هایی که در زندگی واقعی وجود دارد، نیاز هست. از جمله مهمترین این شغل ها می توان به مشاوران متاورس، توسعه‌دهندگان املاک مجازی، مشاوران فعال در زمینه اجاره خودرو، طراحان آواتار و هزاران شغل دیگر اشاره کرد. از این رو لازم است شرکت ها استراتژی های خود را به اقتصاد مجازی تغییر دهند. 

از دیگر مشاغل ایجاد شده در این دنیای جذاب و دوست داشتنی می توان به کارآگاهان وب، تولید محتوا، تورلیدر مجازی، پردازشگر اطلاعات، وکیل دیجیتال و هزاران شغل دیگر اشاره کرد. کاربران می توانند آثار هنری را مبادله کنند یا هزینه ورود به یک نمایشگاه یا کنسرت مجازی را دریافت کنند. آنها همچنین می توانند از طریق تجارت زمین که قیمت آن در چند سال گذشته افزایش یافته است، درآمد کسب کنند. همچنین کاربران می توانند با دریافت هزینه از سایر کاربران برای دسترسی به بازی هایی که ایجاد می کنند، کسب درآمد کنند.

بهترین و محبوب ترین پروژه ها و پلتفرم های متاورس

متاورس پروژه های زیادی دارد که در این پروژه ها کاربران در هنگام انجام بازی، می توانند کسب درآمد کنند. این پروژه ها و پلتفرم ها در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار محبوب هستند و طرفداران زیادی دارند. در ادامه با چند نمونه از مهمترین پروژه های متاورس آشنا خواهید شد.

سندباکس (Sandbox): یکی از پروژه های متاورس که طرفداران زیادی هم دارد، سندباکس است. پروژه سندباکس مبتنی بر بلاک چین طراحی شده و قابلیت های زیادی دارد. از جمله قابلیت های این پروژه می توان به امکان خرید و فروش و همچنین ادعای مالکیت اموال متفاوت اشاره کرد. پلتفرم سندباکس بسیار قابل اطمینان است و امنیت بالایی دارد. هزینه بالای شبکه اتریوم برای خرید بلاک چین از معایب این پلتفرم است. 

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity): یکی از بهترین پروژه¬های متاورس است که بسیاری از کاربران دوستدار بازی های آنلاین با آن آشنا هستند. از جمله محبوبیت های این بازی آنلاین، می توان به کسب درآمد در حین انجام بازی اشاره کرد. در بازی آنلاین اکسی اینفینیتی، کاربران می¬توانند حیوانات مورد علاقه خود را به صورت مجازی پرورش دهند و با استفاده از آن کسب درآمد کنند. 

دیسنترالند (Decentraland): یکی دیگر از بازی های آنلاین در متاورس، می توان به دیسنترالند اشاره کرد. در این بازی کاربران می توانند با ساختن ساختمان هایی از قبیل شهر بازی کسب درآمد کنند. این بازی بر اساس فناوری بلاک چین طراحی شده که به کمک ارزهای دیجیتال، گیمرها می توانند درآمد کسب کنند. در بازی دیسنترالند، گیمرها می توانند زمین بخرند و یا آن را بفروشند. با پول بدست آمده در این بازی، کاربران می توانند در بازی فورتنایت اسلحه خریداری کنند. 

ناکاموتو (Nakamoto): ناکاموتو یکی دیگر از بازی های متاورس است که در آن گیمرها می توانند زمین های مجازی را خریداری کنند و همچنین آنها را بفروشند. با خرید و فروش زمین در متاورس، می توانید سرمایه‌گذاری کنید. بازی واقعیت مجازی Nakamoto یکی از تازه‌ترین بازی‌های متاورسی است. 


آینده متاورس

مشخص نیست که یک متاورس واقعی تا چه حد ممکن است به طور کامل زندگی واقعی را شبیه سازی کند، یا چقدر طول می کشد تا توسعه یابد. بسیاری از پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر بلاک چین هنوز در حال توسعه فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند که به کاربران امکان تعامل کامل در فضا را می‌دهند. غول حسابداری و مشاوره PwC پیش بینی می کند که فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال 2030 به اقتصاد جهانی 1.5 تریلیون دلار کمک کند، در حالی که این رقم در سال 2019 46.5 میلیارد دلار بوده است. 

جمع بندی

به صورت کلی می توان گفت که متاورس دنیای جدید فارغ از محدودیت های اینترنت فعلی است که در آن هر آنچه بخواهید در دسترس شما است. متاورس در دنیای دیجیتال، وعده ای است که تحقق آن بسیار نزدیک است. در این دنیای مجازی خارق العاده شما می توانید شخصیت مورد علاقه خود را بسازید و دنیایی شبیه به زندگی واقعی را با آن کاراکتر تجربه کنید. در دنیای متاورس شما می توانید شغل داشته باشید، خرید و فروش کنید، با دوستان خود ملاقات کنید و همچنین در کسری از ثانیه مسافرت کنید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
دنیای متاورس چیست؟ متاورس (Metaverse) چه آینده ای دارد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 23 بهمن 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


معرفی بهترین درگاه‌های پرداخت در ایران
آشنایی با درگاه‌های پرداخت هم برای شمایی که قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی را دارید و هم برای شمایی که قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را دارید، بسیار مهم است. شما باید بتوانید با خیال آسوده از امنیت درگاه پرداخت، خرید خود را انجام داده یا سفارش کاربران خود را ثبت کنید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو