ویژگی های یک سایت تجارت الکترونیک

طراحی يک سايت تجارت الکترونيک بسيار جدی تر و مشکل تر از داشتن يک سايت جالب برای بازديد کننده است. هر چند جذابيت سايت عامل مهمی است اما بايد به همان اندازه به کارايی سايت نيز اهميت داده شود.

طراحی يک سايت تجارت الکترونيک بسيار جدی تر و مشکل تر از داشتن يک سايت جالب برای بازديد کننده است. هر چند جذابيت سايت عامل مهمی است اما بايد به همان اندازه به کارايی سايت نيز اهميت داده شود. به نظر می رسد که بسياری از طراحان وب روی ظاهر سايت بيشتر از کارايی آن تمرکز می کنند. اما بازديدکننده ای که به علت ضعف کارآيی، از سايت نا اميد می شود، به سرعت سايت را ترک خواهد کرد و هرگز بازنخواهد گشت.

در طراحی سايت هاي تجارت الکترونيکي به اطلاعات پايه اي در زمينه طراحي سايت و کمي تجربه و تمرين احتياج است. طراحي اين سايت ها اصول اوليه اي دارند که اگر آنها را رعايت نکنيد، متاسفانه هيچ وقت نخواهيد توانست سايت خود را از نظر امکانات و کارآيي به حدي برسانيد که بازديدکنندگان را راضي نماييد.

براي ايجاد فروش بيشتر از طريق سايت روي نکات زير تمرکز کنيد.

 1- زمان LOAD ، اندازه صفحات و سيستم هدايت بازديدکننده در سايت

صفحاتي که به کندي ظاهر مي شوند، صفحات بسيار بزرگ يا بسيار کوچک و دشواري حرکت در سايت، هر کدام به تنهايي کافي هستند تا بازديدکننده را خسته و نا اميد نمايند. بازديدکننده هرگز نبايد منتظر ظاهر شدن صفحات بماند، هرگز نبايد براي خواندن اطلاعات مورد نظرش صفحه را بالا و پايين کند و هرگز نبايد براي اطلاعاتي در مورد خريد اجناس مورد نظرش، با دشواري تمام سايت را جستجو کند.

سايتهاي داراي صفحات مرتب، سريع و هدفمند معمولا در امر فروش نيز موفق تر هستند.

براي اطمينان از سرعت بالا آمدن سايت خود به آدرس زير مراجعه نماييد:

www.tracert.com

اين سايت از روي سايز صفحات و حجم اطلاعات شما، سرعت را حدس نمي زند بلکه به راستي از نقاط مختلف جهان به سايت شما وصل مي شود و سرعت متوسط بالا آمدن سايت را به شما برميگرداند.

 2- استفاده کمتر از عوامل گرافيکي

اگرچه عوامل گرافيکي فريبنده و جذاب به نظر مي رسند، اما معمولا براي فروش موثر نيستند. حتي در صورت استفاده زياد ممکن است نتيجه برعکس ايجاد کند. زيرا باعث خواهند شد که سرعت سايت بسيار پايين بيايد و ضمنا ممکن است ذهن بينندگان سايت را از هدف اصلي سايت که فروش است، دور نمايند. اگر لازم است که از عوامل گرافيکي استفاده کنيد بايد تصاوير مناسب براي سايت انتخاب نماييد و سايز آنها را تا حد ممکن کوچک کنيد. اکثر تصاوير گرافيکي را مي توان حدود 20 درصد کوچک کرد بدون آن که لطمه اي به کيفيت و تاثير تصوير وارد شود.

در سايت زير ابزار مفيدي براي بهينه سازي تصاوير گرافيکي براي استفاده در محيط وب وجود دارد:
http://www.netmechanic.com/accelerate.htm

 3- استفاده از CSS (cascading style sheet)

با استفاده از فايل هاي CSS مي توانيد بسياري از تگ هاي تکراري html مانند Font را حذف نماييد. اين گونه تگ ها معمولا 5 تا 7 درصد حجم صفحات شما را اشغال مي کنند. تصور کنيد که در صورت داشتن 100 صفحه در سايت، در چه حجمي صرفه جويي خواهيد کرد.

 4- شکستن سايت به جدولهاي (table) کوچکتر

به جاي قرار دادن کل صفحه در يک جدول بزرگ، آن را به بخشهاي کوچکتر تقسيم نماييد. با اين کار هنگام ورود بازديدکننده بخشهاي مختلف صفحه شما به تدريج ظاهر مي شوند و بازديدکننده مجبور نمي شود مدت زمان زيادي به صفحه سفيد خيره شود تا صفحه شما بالا بيايد. اين نکته از مواردي است که معمولا فراموش مي شود.

 5- استفاده از نقشه سايت

نقشه سايت نه تنها باعث افزايش رتبه شما در موتورهاي جستجو مي شود، بلکه در واقع راهنماي بازديدکنندگان سايت به شمار مي آيد و از سردرگمي آنها در سايتهاي بزرگ مانند سايتهاي تجارت الکترونيک جلوگيري مي کند. نقشه سايت همانگونه که از نام آن مشخص است بايد نشاندهنده مسيرهايي باشد که بازديدکنندگان مي توانند در سايت شما طي کنند. موتورهاي جستجو نيز از روي همين نقشه، سايت شما را پيمايش مي کنند. بنابراين نقشه سايت يکي از عوامل ضروري سايت هاي تجارت الکترونيک محسوب مي شوند.

 6- محتويات غني

محتوياتي که شامل کلمات کليدي باشند و هدفمند و با رعايت اصول نوشته شده باشند، باعث افزايش رتبه در موتورهاي جستجو مي شوند. همچنين بازديدکننده را علاقمند خواهند کرد که از شما خريد کند. همانطور که شيوه نوشتاري غلط باعث راندن مشتريان خواهد شد و عدم وجود کلمات کليدي رتبه شما را در موتورهاي جستجو پايين خواهد آورد. شيوه نوشتار اولين راه تاثيرگذاري بر روي بازديدکننده ای است که تازه به سايت شما مراجعه کرده است، بنابراين توجه دقيق و کافي به محتويات سايت معمولا موجب فروش بيشتر خواهد شد.

 7- عنوان (title) صفحات

صفحاتي که داراي عنوانهاي غني از کلمات کليدي هستند، ترافيک زيادي خواهند داشت و ترافيک بيشتر به معني فروش بيشتر است. اين عنوانها رتبه شما را در موتورهاي جستجو بهبود مي بخشند. براي صفحات داخلي خود نيز کلمات کليدي مناسبي در نظر بگيريد. سايتهاي تجارت الکترونيک معمولا سايتهاي بزرگي هستند. کلمات کليدي صفحات داخلي و ارتباط اين صفحات با هم براي موتورهاي جستجو بسيار مهم هستند. براي تصاوير محصولات خود حتما از تگ alt استفاده نماييد. عدم وجود اين تگ امتياز منفي بزرگي در رتبه شما ايجاد خواهد کرد.

 8- استفاده آسان براي کاربر

پايگاههاي تجارت الکترونيک و رويه هاي فروش که استفاده از آنها دشوار است، مهمترين عامل صرف نظر مشتري از خريد هستند. پايگاه و رويه فروش براي استفاده کاربر بايد آسان و به اندازه اي مطمئن باشد که اطلاعات مربوط به فروش و مبالغ پرداختي هرگز از دست نرود.

 9- امنيت سايت

سايت فروش بايد امن باشد و به بازديدکننده اطمينان بدهد که اطلاعات شخصي که او به سايت مي دهد در مکان مطمئني قرار مي گيرد و به هيچ عنوان در اختيار ديگران قرار نخواهد گرفت و يا فروخته نخواهد شد. اين موضوع براي خريداران online بسيار اهميت دارد بنابراين هرگونه تضمين و اطمينان از امنيت سايت باعث بهبود فروش خواهد شد.

 10- صفحه تشکر از خريدار

بلافاصله بعد از دريافت سفارش مشتري، در صفحه مخصوصي از او تشکر نماييد. اين حسن ادب شما تاثير مثبتي روي بازديدکننده خواهد داشت و تضمين خواهد کرد که اين فرد تبديل به مشتري هميشگي شما شود و براي خريدهاي بعدي به سايت شما مراجعه کند.

يک سايت تجارت الکترونيک قطعا با سايت هاي شخصي و يا سايت سازمانهايي که قصد فروش از طريق سايت را ندارند، تفاوت دارد. تمرکز روي طراحي و سيستم هدايت و ديگر جنبه هاي سايت، همه بايد به نحوي باشد که هدف اصلي سايت که همان فروش است، را برآورد.

شرکت تسهیل گستر به دلیل دارا بودن سابقه چندین ساله در زمینه طراحی سایت فروشگاهی مخصوصا طراحی سایت فروشگاهی در تبریز ٬ می تواند شما را در این راستا راهنمایی کند.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
ویژگی های یک سایت تجارت الکترونیک
تسهیل گستر 07 شهریور 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چگونه يک RFP براي پروژه هاي وب بنويسيم
شايد يکي از بزرگترين دلايل اشتباهات که موجب مشکلاتي بين مشتري ها و شرکتهاي توسعه دهنده خدمات اينترنت و وب هستند اطلاعات ناکافي در درخواست طرح پيشنهادي نوشته شده باشد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو