انتخاب میزبان مناسب برای وب سایت

تصور کنید شما زمان زیادی برای توسعه یک وب سایت بزرگ با صفحات زیاد و دارای محتوای بسیار خوب صرف کرده اید و حالا تنها کاری که باید بکنید این است که یک شرکت مناسب برای میزبانی وب خود انتخاب کنید. اگر چه گزینش یک میزبان وب مناسب معمولا کار اسانی نیست چرا که اگر تصمیمی که شما گرفته اید درست نباشد پیش از همه چیز تمام کار و زحمت شما به هدر خواهد رفت.

این مقاله در ابتدا به بررسی عملکرد یک میزبان وب می پردازد و سپس در مورد ويژگی ها و کیفیت مناسبی که یک میزبان خوب باید داشته باشد صحبت خواهد کرد.

میزبان وب چیست؟

میزبان وب شرکتی است که به شما فضایی را در سرور خود اجاره می دهد تا صفحات وبی را که قبلا درست کرده اید و هم اکنون بر روی رایانه شما وجود دارد و به غیر از شما کس دیگری امکان مشاهده آن را ندارد بر روی آن فضا ذخیره کنید.

در دنیای کسب و کار های اینترنتی میزبان های وب زیادی هم وجود دارند که در مواردی همچون قیمت، خصوصیات و خدمات به مشتریان با یکدیگر فرق دارند.

با وجود این همه شرکت میزبانی کننده وب و گزینه های مختلفی که هر یک تبلیغ می کنند تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب هستند کاری بسیار دشوار است.

سه شاخص و ويژگی عمده که می تواند از جانب شما برای آزمایش و انتخاب یک میزبان وب مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

1-      خصوصیات، ويژگی ها و برتری های شرکت میزبان وب در ارائه خدمات متنوع و با کیفیت
2-      خدمات مناسب برای مشتری در دوران قرارداد
3-      و البته قیمت مناسب در قبال کمیت و کیفیت خدمات اخذ شده

پیش از همه چیز در گزینش میزبان وب با خصوصیات و گزینه های مختلفی رو به رو خواهید شد. در این حالت موردی از همه مناسب تر است که ويژگی های بیشتری در خدمات خود ارائه دهد. زیرا هر چه این خدمات متنوع تر و پیشرفته تر باشند شما قادر خواهید بود سایت خود را با شرایط و امکانات بهتری طراحی و تطابق دهید و در آینده مدیریت کنید.

یکی از ويژگی های معمولی دسترسی داشتن به سرویس های راه اندازی سایت های دینامیک است. این امکان شامل دسترسی به فهرست cgi سایت می باشد این مسئله بسیار مهم است چرا که در واقع فهرستی از کلیه اسکریپت های انجام شده را در بر دارد. اسکریپت های CGI  ستون اصلی تمام عملکردها ی وب هستند.

هر وقت که شما در حال پر کردن یک فرم هستید یا یک کالا می خرید یا از انجمن های گفتگو استفاده می کنید و یا در اینترنت چت می کنید از اسکریپت های مشابه یا متفاوتی استفاده کرده اید.

بنابراین وجود این خاصیت در سرویس هاس میزبان وب شما بسیار ضروری و مهم است لذا هرگز به سراغ میزبان وبی که این امکان را برای شما فراهم نمی کند نروید.

مورد بعدی امکان ارائه سرویس هایFTP برای تسهیل در مدیریت انتقال داده ها بر روی سرور می باشد. FTP این امکان را به شما میدهد به راحتی فایل های مورد نظر خود را به وب منتقل کنید و یا از وب خارج سازید.

اگر برنامه شما این است که در وب سایت خود چیزی بفروشید  مشتریان این انتظار را از شما خواهند داشت که وب سرور شما بسیار امن باشد تا آنها بتوانند تراکنش های مالی و اطلاعاتی خود را به راحتی انجام دهند. اگر شما بعد از بررسی های خود متوجه شدید که میزبان وب مورد نظر شما فاقد این ويژگی است هرگز او را انتخاب نکنید چرا که با استفاده از سرویس های یک چنین شرکتی بازدیدکننده های وب سایت شما هرگز به مشتری تبدیل نخواهند شد زیرا آنها اعتمادی در وارد کردن شماره های رمز کارت اعتباری خود در وب سایت شما ندارند.

(یکی از ترفندهای تبلیغی در بازاریابی الکترونیکی معرفی سرور و قدرت امنیتی آن برای جلب اعتماد مشتری است)

مسئله بعدی این است که برای مدیریت یک وب سایت بزرگ نیاز به چندین نیروی کاری مختلف است که باید زمینه ای فراهم شود تا همه آنها بتوانند به بخشهای خاصی که در حیطه وظایف و اختیاراتشان است دسترسی داشته باشند. اگر میزبان وب شما بتواند این سرویس را ارائه کند شما دیگر مجبور به خرید نرم افزارهای گران با کارایی مشابه نخواهید داشت.

ويژگی دیگری که بسیار مهم است به ويژه برای سایتهای تجارت الکترونیک، سرویس پست الکترونیک است. بهتر این کار این است که میزبانی را انتخاب کنید خدمات متنوعی را برای پست الکترونیک ارائه می دهد.

خدماتی همچون سرویس نامحدود پاسخگویی خود کار، ایمیل های POP3 زیاد، ایمیل مستعار و....

شما با استفاده از این سرویس ها می توانید با مشتریان، بازدید کنندگان و مشتریان سابق خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید یکی از شاخه های مهم در بازاریابی الکترونیکی بازاریابی از طریق پست الکترونیک است.

آخرین ويژگی مهمی که یک میزبان وب خوب باید داشته باشد میزان فضایی است که می تواند در اختیار شما بگذارد. البته شاید این مسئله در ابتدای کار  چندان حائز اهمیت نباشد ولی به مرور که حجم وب سایت شما از فضای در اختیارتان بیشتر شد شما مجبور هستید میزبان خود را عوض کنید و یا اقدام به خرید فضای بیشتری کنید که این خود موجب مشکلاتی خواهد شد. بنابراین به دنبال میزبانی بگردید که محدودیتی در انتخاب فضای وب برای شما قائل نباشد و در صورت اتمام فضای موجود به سرعت آن را برایتان افزایش دهد.

6 ويژگی بالا را یکبار دیگر به صورت خلاصه مرور می کنیم.
1- دسترسی به CGI-bin وب سایت خود
2- امکان استفاده از FTP برای مدیریت رخط سایت
3- دسترسی به سرورهای امن
4- دسترسی به امکان مدیریت چند لایه ای و گزارش های مربوط به آن
5- دسترسی به سرویس های مختلف ایمیل
6- امکان داشتن فضای نا محدود

این ويژگی ها اساس کاری هر میزبان وب خوبی را تشکیل می دهند. اگر میزبان وبی که شما به دنبال آن میگردید دارای این ويژگی ها بود شما می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

امروزه خدمات مناسب به مشتریان از دیگر ويژگی های مثبت یک شرکت میزبان وب است که می تواند شما را در مدیریت بهتر سایت و حرکت مناسب در وب یاری دهد.

خدمات مناسب مشتریان شامل صفحات کمکی زیاد و صفحات پرسش و پاسخ های معمول می باشد. همچنین پشتیبانی 24 ساعت در روز و7 روز در هفته، پاسخ گویی به ایمیل ها ظرف 24 تا حداکثر 48 ساعت می تواند از دیگر ويژگی های مناسب برای میزبان وب به شمار بیاید.

پشتیبانی مناسب میزبان امری حیاتی است این خدمات برای این نیست شما به میزبان شک کنید چرا که اتفاق در هر زمانی امکان دارد رخ دهد. بنابراین شما باید از پشتیبانی مناسب در نزد میزبان خود برخوردار باشید  در غیر این صورت اگر مشکلی رخ دهد شما به سادگی بسیاری از مشتریان خود را از دست خواهید داد اگر میزبان وب شما سریعاً نسبت به رفع نقص اقدام نکند.

هرگز میزبانی را که در ارائه  خدمات ضعیف به مشتریانش شهرت دارد انتخاب نکنید.

و سرانجام مسئله قیمت خدمات موردی است که در باره یک میزبان وب اهمیت می یابد. هرگز در شرکت هایی که به صورت رایگان اقدام به ارائه فضا می کنند سایت خود را بارگذاری نکنید.

استفاده از این گونه میزبان های وب چندین نکته منفی برای شما به همراه دارد. آنها معمولا چندین هزار سایت را بر روی یک سرور ذخیره میکنند این بدان معنی است که سرعت سایت شما همیشه پایین خواهد بود. و چه چیزی بد تر از این خواهد بود که آنها همیشه سایت شما را از آگهی های تبلیغاتی خود پر کنند و یا در هنگان گشوده شدن سایت شما تبلیغات خود را برای دیگران در صفحات کوچکتر باز کنند. این تبلیغات می تواند جلوه ای غیر حرفه ای و آماتوری از شما برای بازدیدکننده به نمایش بگذارد و باعث عدم اطیمنان خاطر او گردد.

همچنین امکان مدیریت دقیق شما بر روی فایل های منتقل شده به وب میسر نیست. این موارد تنها برخی از مشکلات این گونه از میزبانها هستند.

اما اینکه شما برای یک میزبانی مناسب چه مقدار باید هزینه کنید مسئله ای است که باید در بررسی های خود با توجه به نوع و کیفیت خدماتی که در بالا به آن اشاره شد تصمیم به پرداخت بگیرید.

اما به طور کلی با وجود سرویس های متنوع و مختلف موجود شما بر حسب میزان خدماتی که میگیرید برای یک میزبان وب خوب نباید بیش از 15 تا 25 هزار تومان در ماه هزینه کنید.

بسیار خوب حالا شما می دانید که به دنبال چه میزبانی برای وب سایت خود بگردید هیچگاه این نکته را فراموش نکنید که گزینش یک میزبان خوب نقش مهمی در موفقیت شما به عنوان یک مدیر سایت خواهد داشت.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
انتخاب میزبان مناسب برای وب سایت
تسهیل گستر 27 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اصول نگارش در وب (قسمت دوم)
نوشتن در وب نيازمند برنامه ريزي دقيقي است. محتواي شما بايد کاملاً با ساختار و زمينه سايت مطابقت داشته باشد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو