LiFi به جای WiFi

( LiFi به جای WiFi ) وای فای جای خود را به لای فای می دهد. پژوهشگران Disney، هفته گذشته حباب‌های نوری لینوکس را به نمایش گذاشتند؛ پروتکلی برای یک سیستم ارتباطی که از ارتباط نور مرئی یا  ( Visible Light Communication ) VLC اطلاعات را ارسال می کند.

 

حباب‌های نوری لینوکس می‌توانند با یکدیگر و سایر وسایلی که از VLC استفاده می‌کنند -مانند اسباب بازی‌ها و گجت‌های پوشیدنی- ارتباط برقرار کنند. به گفته پژوهشگران این طرح، LiFi می‌تواند دقیقا همانند WiFi عمل نماید.

محققان سالهاست سعی کرده‌اند تا از نور برای انتقال اطلاعات استفاده کنند. گرچه VLC تا کنون اجازه ارتباط‌های کوچک میان دستگاه‌ها را ممکن ساخته بود، اما حباب‌های نوری لینوکس با امکان ایجاد ارتباط شبکه‌ای میان دستگاه‌های مجهز به VLC یک گام فراتر رفته‌اند. با این حال گذردهی این روش در برابر سایر روش‌های نوری بسیار ناچیز بوده و از مشکل محدودیت فاصله رنج می‌برد. اما این تکنولو‌‌ژی می‌تواند برای اینترنت اشیا -که این روزها بحثی داغ در دنیای تکنولو‌‌ژی است- مناسب باشد. با این حال اشیا می‌بایست در مسیر دید یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دیود‌های نوری امروزی -LED- می‌توانند به عنوان وسیله‌ای ارتباطی به‌کار روند که از نور مر‌ٰئی به عنوان کانال ارتباطی استفاده می‌کنند. تیم تحقیقاتی Disney با استفاده از LEDهای معمولی، نوع خاصی از LED را تولید کرده‌اند که قادر به ارسال و دریافت سیگنال‌های نوری است. با قرار دادن این LEDها در کنار یک مدارمجتمع در بستر سیستم عامل لینوکس و همچنین یک کنترل کننده VLC و منبع تغذیه، سیستمی تولید کرده‌اند که می‌تواند بر روی پروتکل اینترنت (IP)، عمل نماید و داده‌ها را بر روی شبکه ارسال کند.

اشکال اصلی کار، سرعت است. حداکثر سرعتی که با این روش می‌توان بدست آورد برابر ۱ کیلوبیت در ثانیه است. مقداری معادل یک پنجم یک اتصال Dial Up. با این سرعت، یک عکس با کیفیت خوب را می توان طی ۱۰ روز منتقل کرد. شاید تصور کنید که نور می‌بایست عملکرد بهتری از خود نشان دهد، اما در عمل چنین نیست و آزمایشات خلاف آن را ثابت کرده است.

شاید در آینده نه چندان دور شاهد استفاده گسترده ازاین تکنولو‌‌ژی باشیم. از آن می‌توان در منازل، هتل‌ها و شرکت‌ها بهره برد و شاید بتوان اطلاعاتی خاص  را از طریق تیرهای چراغ برق، در سرتاسر شهر یا حتی کشور انتقال داد.

 منبع :مجله علمی ایران

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
LiFi  به جای WiFi
تسهیل گستر 16 دی 1394
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


10 برنامه برتر برای پیدا کردن موبایل گمشده
مردم آمریکا سالانه معادل 30 میلیارد دلار تلفن همراه هوشمند گم ‌می‌کنند و این در حالی‌ است که همواره هزینه‌های خرید موبایل‌ها و تبلت‌ها نیز افزایش پیدا کرده و بر ارزش این دستگاه‌ها افزوده می‌شود.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو