افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش چیست با مزایا و معایب آن آشنا بشید

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش یک روش محبوب برای کسب درآمد آنلاین است. اگر هنوز افیلیت مارکتینگ را شروع نکرده اید، این راهنمای کامل می تواند شما را با این سیستم پردرآمد و نحوه پیوستن به یک برنامه همکاری در فروش آشنا کند.

آیا شما جز افرادی هستید که هر روز به سختی ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شوید، بعد از 2 ساعت ماندن در ترافیک به محل کارتان می رسید، با خواب آلودگی و خستگی کارهایتان را انجام می دهید، در حین انجام کار چندبار به ساعت نگاه می کنید و برای پایان ساعت کاری انتظار می کشید، در راه برگشت به خانه هم نگاهی به تقویم می اندازید تا ببینید چند روز به آخر ماه و واریز حقوقتان مانده است؟ 

خوب این شرایط واقعاً سخت است! اما اگر به شما بگوییم که می توانید هر جا و هر زمانی – حتی موقع خواب – درآمد کسب کنید، چطور؟ اشتباه نکنید! رویاپردازی نیست. این مفهوم افیلیت مارکتینگ و همان چیزی است که در این مقاله می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

 افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش یک روش محبوب برای کسب درآمد آنلاین است. اگر هنوز افیلیت مارکتینگ را شروع نکرده اید، این راهنمای کامل می تواند شما را با این سیستم پردرآمد و نحوه پیوستن به یک برنامه همکاری در فروش آشنا کند.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش چیست؟

فرض کنید شما صاحب یک وب سایت اخبار ورزشی هستید و ماهانه 100000 بازدیدکننده دارید. یک شرکت تأمین کننده لوازم ورزشی با شما تماس می گیرد تا محصولات خود را در وب سایت شما تبلیغ کند.

شما هم لینک محصولات آن ها را در محتوای وب سایت خود قرار می دهید. حالا اگر بازدیدکننده ای از طریق تبلیغات موجود در وب سایت شما، وارد وب سایت شرکت لوازم ورزشی شده و محصولی را خریداری کند، شما در حقیقت یک سیستم افیلیت مارکتینگ را اجرا کرده اید و از فروشنده لوازم ورزشی مبلغی به عنوان پورسانت دریافت می کنید.

در واقع افیلیت مارکتینگ (که به آن بازاریابی معرف یا بازاریابی وابسته هم گفته می شود) فرآیندی است که طی آن شما با تبلیغ محصولات یا خدمات یک بیزینس (معمولاً آنلاین) کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنید.

پورسانت وقتی پرداخت می شود که مشتری از طریق لینک های تبلیغات موجود در وب سایت یا شبکه اجتماعی شما وارد وب سایت صاحب محصول شده و اقدام خاصی مثل خرید محصول، عضویت در خبرنامه یا دانلود یک کتاب الکترونیکی رایگان انجام دهد.

از نمونه های بارز افیلیت مارکتینگ در ایران میتوان به دیجی کالا، می مارکت، سبزگستر و… اشاره کرد.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

افیلیت مارکتینگ یک سیستم مبتنی بر عملکرد است. به این معنی که شما به عنوان بازاریاب فقط درصورتی پورسانت دریافت می کنید که کاربر با وب سایت فروشنده تعامل برقرار کند و اقدامی انجام دهد. به طور معمول چهار گروه در انجام یک برنامه افیلیت مارکتینگ مشارکت دارند :

    افیلیت ها (معرف ها یا ناشران تبلیغ)

افیلیت (Affiliate) یا ناشر می تواند یک فرد – مانند یک وبلاگ نویس یا تولیدکننده محتوا – یا شرکتی باشد که محصول فروشنده را به شکلی جذاب برای مشتریان تبلیغ می کند. به عبارت دیگر، افیلیت محصول را تبلیغ می کند تا مشتری را متقاعد به خرید کند. اگر مشتری در نهایت محصول را خریداری کند، افیلیت از طرف شرکت سازنده محصول، کمیسیون یا پورسانت دریافت می کند.


    فروشنده یا سازنده محصول

سازندگان محصول که در اصطلاح افیلیت مارکتینگ به آنها بازرگان (Merchant) نیز گفته می شود، افراد یا شرکت هایی هستند که می خواهند محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنند و در ازای هر فروش موفق یا اقدام دیگری از طرف مشتری – که در بخش بعدی خواهید خواند – به افیلیت پورسانت پرداخت می کنند.

    مشتریان

مشتریان (customers) افرادی هستند که از طریق لینک ناشر (افیلیت) وارد وب سایت فروشنده می شوند و محصولی را خریداری یا فرمی را تکمیل می کنند. مشتریان جز اصلی افیلیت مارکتینگ هستند. هم به افیلیت سود می رسانند و هم به فروشنده. افیلیت ها تلاش می کنند از کانال های مختلف مثل شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها، مشتریان را جذب و آن ها را برای خرید محصول متقاعد کنند.

    شبکه ها

شبکه های افیلیت (Affiliate Networks) واسط بین ناشران و سازندگان محصول هستند و روابط بین آن ها را مدیریت می کنند. وجود شبکه ها همیشه ضروری نیست، اما بعضی از شرکت های سازنده محصول برای اینکه یک لایه اعتماد به سیستم افیلیت مارکتینگ اضافه کنند، همکاری با شبکه ها را ترجیح می دهند. همچنین کار با شبکه ها برای فروشندگانی که زمان یا منابع لازم برای پیگیری، گزارش گیری و مدیریت پرداخت به افیلیت ها را ندارند، انتخاب مناسبی است.

همانطور که گفتیم برای یک برنامه افیلیت مارکتینگ همیشه نیازی به شبکه ها ندارید، اما سه طرف دیگر (افیلیت ها، سازندگان محصول و مشتریان) هسته اصلی سیستم افیلیت مارکتینگ را تشکیل می دهند.

پرداخت کمیسیون در یک برنامه همکاری در فروش چگونه انجام می شود ؟

به طور معمول سه مدل رایج پرداخت کمیسیون در یک برنامه همکاری در فروش وجود دارد:


پرداخت به ازای کلیک (PPC)

در این روش افیلیت به ازای هر کلیکی که بر روی لینک ها انجام می شود – صرف نظر از اینکه منجر به فروش یا ایجاد سرنخ شده – پورسانت دریافت می کند. البته این روش خیلی رایج نیست و مزیت آن برای فروشنده افزایش ترافیک وب سایتش است.

پرداخت به ازای سرنخ (PPL)

سرنخ یا لید (Lead) کسی است که به طریقی علاقه خود را به محصول یا خدمات شما نشان داده است. مثلاً در خبرنامه وب سایت شما عضو شده یا برای دریافت دموی یک برنامه اطلاعات خود را در سایت ثبت کرده است. افیلیت به ازای ایجاد هر سرنخ، از فروشنده کمیسیون دریافت خواهد کرد.

پرداخت به ازای فروش (PPS)

رایج ترین روش کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ وقتی است که فروش انجام می شود و افیلیت به ازای هر فروش از شرکت تأمین کننده محصول پورسانت می گیرد.


چطور افیلیت مارکتینگ را شروع کنیم؟

افیلیت مارکتینگ هم مثل راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به تعهد، اختصاص وقت کافی و تلاش و پیگیری دارد. برای شروع افیلیت مارکتینگ، از راهنمای گام به گام زیر استفاده کنید.

یک پلتفرم انتخاب کنید

برای اینکه یک افیلیت مارکتر (Affiliate Marketer) موفق باشید، باید محتوای تأثیرگذار و جذاب تولید کنید. پس در قدم اول پلتفرمی که می خواهید در آن به تولید محتوا و تبلیغ محصول بپردازید را انتخاب کنید. این پلتفرم می تواند یک وب سایت، وبلاگ یا حتی صفحه ای در اینستاگرام باشد.


نیچ مارکت و مخاطب خود را انتخاب کنید

بگذارید با هم صادق باشیم : اگر همین امروز می خواهید وبلاگ یا صفحه اینستاگرامی ایجاد کنید، باید بدانید که رقیب های زیادی پیش رو دارید! بنابراین برای اینکه شانس موفقیت بیشتری داشته باشید، باید یک حوزه نیچ و خاص را انتخاب کنید.

به عنوان مثال درمورد غذا تا دلتان بخواهد محتوا و پیج وجود دارد و شما اگر می خواهید در این حوزه کار کنید، بهتر است روی حوزه محدودتر و خاص تری مثل غذاهای دریایی یا غذاهای گیاهی کار کنید یا حتی شاید تصمیم بگیرید که درمورد غذاهای مناسب یک گروه از افراد خاص مثل ورزشکاران تولید محتوا کنید.

این نکته را هم بگوییم که وقتی می خواهید نیچ مارکت و مخاطب هدف خود را پیدا کنید، بهتر است دنبال حوزه ای باشید که درمورد آن اطلاعات کافی دارید و به آن علاقه مندید. این کار به شما کمک می کند تا در نگاه مشتریان احتمالی به عنوان یک متخصص دیده شوید.

وقتی تعدادی محتوا در حوزه مورد علاقه خود منتشر کردید، می توانید با کمک ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت ها، اینسایت اینستاگرام یا گوش دادن به شبکه های اجتماعی (Social Listening)، اطلاعات بیشتری درمورد مخاطبان خود بدست آورید و ببینید که آنها چه محتوا و موضوعی را بیشتر دوست دارند و همان را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید.

شبکه های اجتماعی (Social Listening)

به دنبال یک مجموعه مناسب برای همکاری در فروش باشید

برای انتخاب یک وب سایت مناسب برای همکاری در فروش این چند سوال را درنظر داشته باشید:

  •     آیا وب سایت موردنظر در حوزه ای که شما به عنوان نیچ مارکت خود انتخاب کرده اید، فعالیت می کند؟

  •      چند درصد از هر فروش به عنوان کمیسیون دریافت خواهید کرد؟

  •     آیا مبلغ دریافتی ارزش وقت و تلاش شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا را دارد؟

  •     آیا برای برنامه همکاری در فروش پشتیبانی لازم انجام می شود و به سوالات شما به موقع پاسخ می دهند؟

شروع به تولید محتوا کنید

بعد از اینکه وبسایت مناسب برای همکاری در فروش را پیدا کردید، باید محتواهایی جذاب و مفید تولید کنید تا بتوانید ارزش محصولی که قصد فروش آن را دارید را به مخاطبان خود نشان دهید.

به عنوان مثال اگر محصول شما گوشی موبایل است، می توانید پستی با این عنوان منتشر کنید: بهترین و ارزانترین گوشی ها برای تولیدمحتوا. همچنین ویدئوهای آنباکسینگ، راهنمای خرید لوازم جانبی گوشی موبایل یا اینفوگرافیک هایی که گوشی ها را از نظر ویژگی ها و قیمتشان مقایسه می کنند، می توانند گزینه های خوبی برای تولید محتوا باشند.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟ مراحل تولید محتوای موفق

به عنوان یک نکته یا حتی قانون باید بگوییم که شما باید محصولاتی را تبلیغ کنید که با آن ها آشنایی کامل دارید. چرا که ایجاد اعتماد در مخاطب کلید اصلی موفقیت در افیلیت مارکتینگ است و اگر محصولاتی را پیشنهاد بدهید که قبلاً از آنها استفاده نکرده اید یا برای مخاطبان شما مناسب نیستند، به راحتی اعتماد آن ها را از دست خواهید داد.

هرچه اعتماد بیشتری بدست آورید، می توانید مخاطبان بیشتری را به خریدار تبدیل کنید و پورسانت و درآمدتان هم افزیش پیدا می کند.

مثل هر کانال بازاریابی و روش های درآمدزایی دیگری، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش نیز مزایا و معایبی دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سیستم همکاری در فروش می پردازیم :

مزایای سیستم همکاری در فروش

مزایای سیستم همکاری در فروش

    به عنوان یک افیلیت مارکتر، نیازی به نگرانی درمورد پشتیبانی مشتری یا رضایت او نخواهید داشت. تنها کاری که شما باید انجام دهید تبلیغ و فروش محصول است. بقیه کارها را به صاحب محصول بسپارید!

  •     اگر جز افرادی هستید که از رفتن به دفتر کار بدتان می آید، افیلیت مارکتینگ بهترین راه حل برای شماست. شما می توانید در حالی که کنار پنجره اتاقتان نشسته اید و از غروب آفتاب لذت می برید، درآمد کسب کنید.

  •     همکاری در فروش نیاز به سرمایه قابل توجهی ندارد و شما می توانید با هزینه کم و بدون دردسر کارتان را شروع کنید.

  •     با یک سیستم همکاری در فروش شما رئیس خودتان هستید و ساعت کاری را خودتان تعیین می کنید و گرفتار محدودیت ها و مقررات دست و پاگیر شرکت ها هم نمی شوید!

  •     اگر کسب و کاری دارید یا جایی مشغول به کار هستید، می توانید به افیلیت مارکتینگ به عنوان منبع درآمد دوم خود فکر کنید. با یک لپ تاپ و متصل شدن به اینترنت می توانید هرجایی که باشید، کار کنید و از پیامک های واریز پول به حساب بانکی تان لذت ببرید!

افیلیت مارکتینگ برای صاحبان محصول نیز یک سیستم سودآور است. از یک طرف محصولاتشان در فضای گسترده تری تبلیغ می شود که نتیجه ی آن مشتریان بیشتر و افزایش فروش است و از طرف دیگر نسبت به روش های تبلیغاتی دیگر مقرون به صرفه تر است، چون فقط زمانی هزینه پرداخت می کنند که به نتیجه مطلوبشان رسیده باشند.

معایب سیستم همکاری در فروش

معایب سیستم همکاری در فروش

  •     تبلیغات کاذب و ارائه اطلاعات نادرست از طرف افیلیت، می تواند شهرت برند فروشندگان را دچار مشکل کند.

  •     ممکن است فروشندگان مجبور شوند هزینه های کمیسیون بالایی را پرداخت کنند که برایشان مقرون به صرفه نباشد.

  •     فروشندگان ممکن است برای جذب افیلیت ها، وعده کمیسیون های بالایی بدهند و پس از یک یا دو هفته نرخ کمیسیون را کاهش دهند یا برنامه همکاری در فروش خود را بدون اطلاع به افیلیت ها یا پرداخت کمیسیون به آن ها لغو کنند.

  •     اتفاق بدی که برای افیلیت می تواند بیفتد این است که لینک ها توسط اسپمرها دزدیده شود! دراین صورت کمیسیون نصیب دزدها می شود و لینک محصولات فروشنده هم کلیک های بی فایده و غیرواقعی می خورد.

با وجود این معایب، افیلیت مارکتینگ همچنان یکی از بهترین راه های کسب درآمد آنلاین است. با یک برنامه همکاری در فروش شما می توانید بدون نگرانی از هزینه های راه اندازی یک کسب و کار یا تأمین محصول، در خانه خود کسب درآمد کنید. کافیست در این راه صبر و حوصله کافی داشته باشید و اعتماد مخاطبانتان را بدست آورید.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش چیست با مزایا و معایب آن آشنا بشید
تسهیل گستر, بابک شعبانی 03 خرداد 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) چیست؟ از کجا شروع کنیم؟
یکی از روش‌های نوین تبلیغات که در سال‌های اخیر کاربرد فراوانی پیدا کرده، پرفورمنس مارکتینگ (بازاریابی عملکرد) است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو