شرکت ها و راهبرد نامگذاری وب سایت ها

بدون شک نام یک وب سایت می تواند نقش مهمی را در جذب مشتریان جدید و حفظ آنان ایفا کند

بدون شک نام یک وب سایت می تواند نقش مهمی را در جذب مشتریان جدید و حفظ آنان ایفا کند. از این رو انتخاب صحیح یک دامین مرتبط با فعالیت های سازمان می تواند میزان بازدید از آن سایت را به طور چشمگیری افزایش دهد. امروزه با گسترش سایت ها و تغییر نگرش صاحبان آنها از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی مدرن دیگر نمی توان به راحتی از اهمیت نامی که این وب سایت ها می تواند در ذهن مشتریان ایجاد کنند، صرف نظر کرد. با این حال با افزایش روزافزون وب سایت های جدید و ثبت دامین های متعدد، ثبت دامنه های مورد علاقه صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی کمی دشوار به نظر می رسد. اگرچه در حال حاضر شرکت هایی فعالیت می کنند که با ثبت دامین ها از قبل به فروش آنها با قیمتی بالا مشغول اند که شرکت هایی که از قدرت خرید مناسب برخورداند، می توانند با خرید دامین های موردنظر خود به معرفی سایت های شان بپردازند. مطمئناً خرید این دامین ها برای صاحبان شرکت های کوچک و متوسط چندان میسر نیست و بیشتر آنها با انتخاب اسامی ناموسوم برای وب سایت های شان با اقبال چندانی روبه رو نمی شوند لذا با توجه به اهمیت نامگذاری وب سایت ها، رعایت چند نکته قبل از هر نامگذاری بسیار حائز اهمیت است که در ذیل به اختصار به آنها اشاره شده است.

1- مشتریان خود را شناسایی کنید

برای آنکه بتوانیم اسم مناسبی برای وب سایت خود انتخاب کنید، بهتر است به شناسایی بخش عمده ای از مشتریان خود بپردازید و نحوه نگرش آنها را نسبت به محصولات خود مورد سنجش قرار دهید اگر مشتریان شما از تمامی اقشار جامعه هستند، در انتخاب نام وب سایت خود بسیار دقت کنید. در این خصوص توصیه می شود که اسامی عام و ترکیب های مناسب استفاده کنید. برای ایجاد نام های ترکیبی می توانید از پسوندها یا پیشوندهای فارسی یا لاتین همچون fara، inter و pishro استفاده کنید. حتی می توانید از اعداد، حروف الفبا و اسامی رنگ ها یا حیوانات نیز در کنار نام اصلی وب سایت خود همچون sb24.com استفاده کنید که در این مثال 24 نشانه فعالیت 24 ساعته یا شبانه روزی است.

2- محصولات خود را طبقه بندی کنید

اگر فروشنده محصولات متفاوتی هستید به طوری که می توان شما را به عنوان یک مدیر فروشگاه معرفی کرد، بهتر است در طراحی نام وب سایت خود از کلماتی چون فروشگاه، خرید یا حتی shop یا shopping استفاده کنید ولی اگر در یک صنف خاص مشغول فعالیت هستید و محصولات شما در یکی از طبقه بندی های محصول جای می گیرد، بهتر است نام محصول یا بخشی از کلمات مرتبط با صنعت خود را به کار گیرید. به طور مثال اگر در صنعت لوازم بهداشتی و آرایشی مشغول فعالیت هستید، می توانید از کلماتی چون کف یا بهداشت و حتی سلامت در ترکیب نام وب سایت خود استفاده کنید. در این خصوص چنانچه از نام های ابداعی استفاده شود، به شرط آنکه از آهنگ موزونی برخوردار باشد، می توان به افزایش بازدید از وب سایت خوش بین بود.

3- از اسامی به یادماندنی استفاده کنید

به یاد داشته باشید که وظیفه شما فروش محصولات بیشتر به مشتریان بیشتر و در دفعات بیشتر است. از این رو هرگز با انتخاب اسامی سخت و دشوار موجبات نارضایتی مشتریان تان را در هنگام ورود به وب سایت تان مهیا نکنید. توجه داشته باشید که بیشتر افراد از به خاطر سپردن کلمات سخت و ناموزون عاجزند و بیشتر مشتری دائمی وب سایت هایی می شوند که نام آنها برایشان خاطره انگیز است. در موارد بسیاری مشاهده شده است که آدرس برخی از وب سایت به صورت مخفف و با حروفی ناموزن طراحی شده است که مشتری در نگاه اول نمی تواند ارتباط موثری با آن برقرار کند. به طور مثال سایت qgfw.com مخفف عبارتی موسوم است ولی به حالت اختصار آهنگی ناموزون دارد که بیشتر مشتری را به سمت رقبا رهنمون می سازد. پس در انتخاب اسامی مخفف به شدت دقت کنید. بعضی اوقات استفاده از اسامی بلند به جای عبارات مخفف بیشتر مورد توجه مشتری قرار می گیرد.

4- از اسامی نه چندان کوتاه و بلند استفاده کنید

جالب است بدانید اندازه نام وب سایت شما با اندازه محصولات تان رابطه مستقیم دارد. چنانچه در صنایع بزرگ فعالیت می کنید، بهتر است از اسامی بلند برای وب سایت خود استفاده کنید و اگر در شرکت های کوچک و متوسط مشغول به کار هستید و عمدتاً با محصولات کوچکی سر و کار دارید، بهتر است از اسامی کوتاه در نامگذاری وب سایت خود استفاده کنید. برخی معتقدند که اسامی کوتاه بیشتر در خاطر افراد می ماند و چنانچه تمامی شرکت ها از اسامی کوتاه برای وب سایت های شان استفاده کنند، مشتریان بیشتری را به دست خواهند آورد اما به یاد داشته باشید تنها آن دسته از اسامی کوتاه در خاطر مشتریان باقی خواهند ماند که آهنگی موزون و مفهومی موسوم داشته باشند. جالب است بدانید اسامی بلند بیشتر مورد شناسایی موتورهای جست وجو قرار می گیرند و شما را بیشتر در معرض دید مشتری قرار می دهند.

5- دات پسوندهای مناسب را به کار گیرید

همان طور که می دانید با طراحی دات کام های اولیه، دات های دیگری پا به عرصه اینترنت گذاشتند به طوری که بسیاری از شرکت ها با مشاهده فضای محدود دات کام های انتخابی به استفاده از اسامی موردنظر خود در کنار دات پسوندهای دیگر روی آوردند. از این رو بازار دات نت ها و دیگر دات ها رونق گرفت البته برخی معتقدند هر کدام از این دات پسوندها مناسب صنف خاصی از وب سایت ها هستند. مثلاً دات کام برای سایت های تجاری و دات نت برای سایت های شبکه سازی مناسب هستند و از دات پسوندهای هر کشور نیز برای سایت هایی که بازار هدف شان را در همان کشور تعریف می کنند، می توان استفاده کرد البته در حال حاضر بیشتر توصیه می شود که در هنگام نامگذاری وب سایت ها از چند دات پسوند معتبر استفاده شود تا شرکت های سودجو به فکر سوءاستفاده از نام آن وب سایت با دات پسوندهای دیگر نیفتند. به یاد داشته باشید که دات کام به خاطر سابقه طولانی اش هنوز بیشتر در نزد مشتریان مورد احترام است.

6- موتورهای جست وجو را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مشتریان برای یافتن محصول موردنظر خود ابتدا در موتورهای جست وجو سیر می کنند. مطمئناً شرکت هایی که از واژگان مرتبط با محصول خود در نام وب سایت های شان استفاده می کنند از شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحات اول جست وجوگر برخوردارند. شما می توانید به راحتی با ارزیابی عملکرد رقبا و اسامی سایت های شان از کلماتی در نام وب سایت خود استفاده کنید که بتوانند بازدید بیشتری را برای شما به ارمغان آورند. برای مثال بهتر است شرکت های طراحی وب سایت در تعیین نام وب سایت خود از کلماتی چون site و byte استفاده کنند و با کمی هوشمندی می توانند ترکیب های جذابی چون spbyte و bitobyte ایجاد کنند.

7- معنی نام وب سایت خود را در زبان های مختلف بررسی کنید

به یاد داشته باشید قبل از نامگذاری وب سایت تان حتماً از معنی آن مطمئن شوید. ممکن است نام موردنظر شما در زبان مادری معنایی پسندیده و در زبانی دیگر مفهومی ناپسند داشته باشد. مخصوصاً صاحبان صنایع ایرانی باید دقت کنند که کلمات به کار رفته در نام وب سایت شان هماهنگ با کلمات فیلتر شده زبان های دیگر نباشد. با استفاده از کلماتی که برای اکثر مردم جهان آشناست، می توانید عمومیت وب سایت خود را افزایش دهید. در این خصوص استفاده از کلماتی چون world و global بسیار توصیه می شود.

8- از ترکیب های مناسب استفاده کنید

با استفاده از اسامی رنگ ها، نمادها و حتی پسوندها یا پیشوندهای معتبر در کنار کلمه اصلی موردنظر خود می توانید ترکیب های جذابی بیافرینید. مثلاً از bluebyte می توان به عنوان یک واژه جذاب در جذب بازدیدهای بیشتر استفاده کرد. متاسفانه در موارد بسیاری مشاهده شده است که برخی از صاحبان وب سایت ها با کم و زیاد کردن حروف نام وب سایت خود، اثربخشی لازم آن را از بین برده اند. به یاد داشته باشید که تکرار بیش از حد یک حرف ماهیت اصلی وب سایت را به سمت تفریح و سرگرمی سوق می دهد و این خود موجب آن می شود که بازدیدکنندگان سایت، چندان شما را به حساب نیاورند. استفاده از ترکیب های دو قسمتی موزون همچون rayrayaneh یا blueshoe نیز می تواند تعداد بازدیدها را به میزان زیادی افزایش دهد البته بسیاری معتقدند که استفاده از اعداد در ترکیب های کوتاه هم می تواند در جلب توجه اولیه مشتریان موثر باشد. با توجه به گسترش اسامی ترکیبی وب سایت ها، استفاده از خط تیره به یک امر متداول تبدیل شده است. با این حال تحقیقات نشان داده است خط تیره به مرور زمان به ایجاد فاصله میان مشتری و شرکت انجامیده است لذا توصیه می شود تا حد امکان از این علامت استفاده نکنید.

9- از اسامی ترکیبی جدید و تاثیرگذار استفاده کنید

امروزه گرایش به استفاده از اسامی ابداعی به شدت رو به افزایش است. از این رو بسیاری از صاحبان شرکت ها به دنبال ایجاد نام های ابتکاری برای وب سایت های شان هستند. در این خصوص آنها می توانند با استفاده از شکل اختصاری شعارهای سازمانی شان اسامی جذابی بیافرینند.
مثلاً adidas مخففی از عبارت «all day I dream about sport » به معنی «هر روز به دنبال ورزش هستم»، یا ایسنا مخففی از عبارت «آژانس خبری دانشجویان ایران» است که توانست خود را به عنوان یکی از وب سایت های خبری پربیننده معرفی کند. در این راستا توصیه می شود حتماً از اسامی مخفف موزون و به یادماندنی استفاده کنید.

10- از نام سازمان خود به عنوان نام وب سایت آن استفاده کنید

یکی از موثرترین راهکارهای نامگذاری وب سایت ها، استفاده از نام دقیق سازمان به عنوان URL وب سایت است. با استفاده از این کار می توانید مشتریان احتمالی خود را ترغیب به بازدید از سایت تان کنید. به طور مثال به عنوان یکی از خوانندگان روزنامه «سرمایه» در اولین بازدیدم از این سایت تنها کلمه sarmayeh را در موتورها جست وجو کردم و به راحتی توانستم به وب سایت این روزنامه وارد شوم. در این خصوص توصیه می شود که سازمان ها از نام خود به عنوان نام وب سایت شان استفاده کنند که نامی موزون و شناخته شده دارند. توجه داشته باشید در دنیای مدرن اینترنت، وب سایت هایی از بازدید بیشتری برخوردارند که نامشان دقیقاً در آدرس وب سایت شان نهفته باشد چرا که مشتریان به طور طبیعی انتظاری جز این ندارند. به یاد داشته باشید که تنها کسانی که نام های نامربوط وب سایت ها را حفظ می کنند، صاحبان و رقبای آن وب سایت ها هستند.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
شرکت ها و راهبرد نامگذاری وب سایت ها
تسهیل گستر 04 مرداد 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


حجم مبادلات الکترونیکی و سرعت گسترش آن
ارزش مبادلات الكترونيكي در جهان طي سالهاي اخير به سرعت در حال افرايش بوده است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو