روندهای تجاری مهم در سال ۲۰۲۳

روندهای تجاری ، یکی از بهترین منابع فرصت برای مدیران و فعالان اقتصادی هوشمند است. در پایان هر سال موسسات و مراکز مختلف روندهای مختلفی از منظر های مختلف منتشر می کنند . در این مطلب ما سعی می کنیم گزیده از مهمترین روندهای بیزینسی در سال 2023 را تقدیم شما کنیم.

روندهای تجاری ، یکی از بهترین منابع فرصت برای مدیران و فعالان اقتصادی هوشمند است. در پایان هر سال موسسات و مراکز مختلف روندهای مختلفی از منظر های مختلف منتشر می کنند. در این مطلب ما سعی می کنیم گزیده از مهمترین روندهای بیزینسی در سال ۲۰۲۳ را تقدیم شما کنیم.

رکود اقتصادی

تقریبا اکثر اقتصادانان معتقد هستند که اگر نگوییم رکود اقتصادی شروع شده است در سال ۲۰۲۳ حتما باید منتظر ظهورش باشیم. رکود اقتصادی در کشورهای مختلف جهان بانمودهای مختلف و با شدت های مختلف در سال ۲۰۲۳ از روندهایی است که تقریبا در تمام گزارشها به آن توجه داشته شده است.

کاهش ارزش شرکتهای آمریکایی نسبت به یک سال قبل تا به اینجا به شدت تامل بر انگیز است و لازم است که فعالان اقتصادی حتما به روندهایی که در شرکت های بزرگ اتفاق می افتد توجه داشته باشند.

رکود اقتصادی

در زیر میزان کاهش ارزش سهام برخی از شرکت های بزرگ آمریکایی آورده شده است سقوط شرکتهای بزرگ آمریکایی واکنشی است نسبت به سیاست انقباضی بانک مرکزی آمریکا:

  • فیس بوک: ۶۶ درصد

  • آمازون: ۵٠ درصد

  • جنرال موتور: ۴٢ درصد

  • تسلا: ۶۶ درصد

  • اپل: ٢٧ درصد

طبیعی است که این آمار تامل بر انگیز باعث تعدیل نیروی گسترده و اثر گذار می شود . شرکت های متوسط و کوچک هم از تورم ها و رکودهای تورمی درامان نخواهند بود.

چالش های چین

در ماه آوریل جمعیت هند با حدود ۱.۴۳ میلیارد نفر از چین پیشی خواهد گرفت. در شرایطی که جمعیت چین رو به کاهش است و اقتصاد آن با بادهای مخالف مواجه است، انتظار می رود بحث های زیادی در مورد افول چین مطرح شود. رشد آهسته تر به این معنی است که اقتصاد آن برای ایجاد برتری از نظر اندازه از آمریکا کار سختتری در پیش خواهد داشت.

خالص گردش سرمایه نشان می دهد مجموعه خروج و ورود سرمایه به یک کشور چه میزان است.

خالص گردش سرمایه در چین در ماه گذشته ۶٨ میلیارد دلار منفی بوده است یعنی به صورت خالص در یک ماه ۶٨ میلیارد دلار سرمایه از چین خارج شده استچین بیشترین خروج سرمایه را در جهان در ماه گذشته داشته است.

سرمایه ها در حال فرار از چین اندخروج سرمایه از چین در سه ماهه گذشته پنج برابر سال ٢٠٢٠ بوده است.

اگر اقتصاد چین به همین فرمان مثل سه ماه گذشته پیش برود بزرگترین فرار سرمایه در تاریخ در سیاره زمین ، شکل گرفته است.

مدتی است که مشکلات صنعت مسکن چین نشانه های جدی از خودش نشان داده است و تداوم وضعیت اقتصادی موجود اثراتی جدی بر روی بازار سهام و بازار مسکن خواهد داشت.

سقوط مالی در چین باتوجه به چالش هایی که کوید برایش ایجاد کرده است در کنار نارضایتی مردم ابعاد مشکلات در چین را به سطح عمیق تری خواهد برد .در صورت سقوط اقتصاد چین ، جهان وارد فاز تازه ای میشود. البته طبیعی است که چین تمام تلاش خودش را خواهد کرد که از این چالش بزرگ به سلامت بگذرد اما رصد کردن شاخص های اقتصادی در چین برای تمام فعالان اقتصادی حتی کسانی که تجارت مستقیم با چین ندارند در سال ۲۰۲۳ یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود.

وضعیت اقتصادی در کشورهای بزرگ اثر های بزرگی بر روی روندهای تجاری می گذارند بنابراین دنبال کردن شرایط و شاخصهای اقتصادی کشورهایی همچون آمریکا ، چین ، هند می تواند یکی از مواردی باشد که به درک روندهای تجاری آینده به ما کمک کند.

رونق صنعت گردشگری

رونق صنعت گردشگری

چشم انداز گردشگری جهان در سال ۲۰۲۳ بسیار امیدوارم کننده است . البته دو ریسک مهم یکی سویه های جدید کرونا و دیگری رکود تورمی در اقتصاد جهانی باعث می شود به این خوش بینی با احتیاط نگاه کنیم.

متاسفانه در ایران علاوه بر دو ریسک بالا شرایط اجتماعی – سیاسی هم ریسک بسیار مهمی محسوب می شود که هم حضور گردشگران خارجی را محدود می کند و هم گردشگری داخلی را از این رشد کم بهره تر می کند.

باتوجه به آسیبی که کرونا به صنعت گردشگری زد سال ۲۰۲۳ از روند ها به نظر می رسد سال #فرصت بازگشت و رونق برای فعالان صنعت گردشگری می تواند باشد.

پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر به ما اهمیت این منابع ارزشمند را یادآوری می‌کند.

 در حالی که مسائل زنجیره تامین در دو سال گذشته مانع پیشرفت انرژی پاک از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) گرفته تا پنل‌های خورشیدی شده است، سال 2023 می‌تواند سال بسیار خوبی برای انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

 با توجه به اینکه ذخیره‌سازی باتری و پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی به طور جدایی ناپذیری در هم تنیده شده‌اند، احتمالاً در سال ۲۰۲۳ تمرکز بر سیستم‌های ذخیره انرژی تجدیدپذیر خواهد بود. افزایش رقابت در بازار خودروهای برقی از سوی شرکت‌های تازه واردی مانند ریوین، لوسید، فورد و شورولت می‌تواند پایه‌های اصلی مانند تویوتا و تسلا را به چالش بکشاند.

همچنین کمبود گاز طبیعی ناشی از درگیری‌های اتحادیه اروپا با روسیه، شتاب سیاست‌گذاری برای منابع پاک و تجدیدپذیر را افزایش داده است.

    بنابراین از سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از زمینه هایی است که آینده روشنی دارد.

چالش های جدی در تورم و زنجیره تامین

چالش های جدی در تورم و زنجیره تامین

 چشم انداز اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ زیاد جالب به نظر نمی‌رسد. بنابراین باید انتظار تورم مداوم و رشد اقتصادی ضعیف را داشته باشیم. بسیاری از صنایع هنوز درگیر مشکلات زنجیره تامین هستند که در طول قرنطینه جهانی ناشی از کووید-۱۹ پدیدار شد و به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده است. برای مبارزه با این مسائل و سرپا ماندن، شرکت‌ها باید انعطاف‌پذیری خود را به هر طریقی که می‌توانند بهبود بخشند و هرگونه مواجهه با ریسک‌های عرضه و تورم را شناسایی کنند.

یکی از روندهای مهمی که مدیران و فعالان اقتصادی باید به آن توجه داشته باشند روندهای مربوط به افزایش مواد اولیه و مشکلات احتمالی در زنجیره تامین است . داشتن آمادگی کافی و تاب آوری کافی در مقابل سناریوهای مختلف برای سال آینده بسیار ضروریست.

    مهم است که شرکت‌ها کل زنجیره تامین خود را ترسیم کنند و هرگونه مواجهه با ریسک‌های عرضه و تورم را شناسایی کنند. به این ترتیب، آنها می توانند راه هایی را برای کاهش این خطر، مانند تامین کنندگان جایگزین و متکی شدن به خود، کشف کنندو برای سناریوهای مختلف انعطاف پذیری کافی را داشته باشند.

تورم مواد غذایی

یکی از روندهایی که در سال ۲۰۲۲ آنرا اکثر کشورهای جهان تجربه کرده اند و انتظار می رود که همچنان در سال ۲۰۲۳ یک مساله جدی باشد تورم مواد غذایی است.

تورم مواد غذایی در ایجاد تورم در اکثر کشورهای دنیا سهم عمده ای دارد و افرادی که با توجه به این روند به بحث سرمایه گذاری و حضور در زنجیره تورم موادعذایی توجه داشته باشند ، می توانند انتظار نتایج خوبی داشته باشند.

تداوم سرعت توسعه تحول دیجیتال

تداوم سرعت توسعه تحول دیجیتال

در سال 2023، شاهد تداوم نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در فناوری‌های متحول کننده مانند هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، واقعیت مجازی و افزوده (VR/AR)، رایانش ابری، بلاک چین و شبکه‌های فوق سریع هستیم. پروتکل هایی مانند 5G علاوه بر این، این فناوری های دیجیتال تحول آفرین جدا از یکدیگر وجود ندارند و ما شاهد محو شدن مرزهای بین آنها خواهیم بود. راه‌حل‌های جدید برای کار افزوده، کار ترکیبی و از راه دور، تصمیم‌گیری تجاری، و اتوماسیون حجم‌های کاری دستی، معمول و خلاقانه، این فناوری‌ها را به گونه‌ای ترکیب می‌کنند که آنها را قادر می‌سازد یکدیگر را بهبود بخشند. این ما را بیش از هر زمان دیگری به نقطه ای نزدیک می کند که بتوانیم «شرکت های هوشمند» ایجاد کنیم که در آن سیستم ها و فرآیندها از یکدیگر پشتیبانی می کنند تا وظایف ساده و پیش پا افتاده را به کارآمدترین شکل ممکن انجام دهند.

برای آماده شدن برای این امر، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که فناوری مناسب را در سراسر فرآیندهای خود و در هر حوزه ای از عملیات تعبیه کرده اند. در این مرحله، واقعاً بهانه کمی برای حضور در تجارت و نداشتن درک درستی از اینکه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های ذکر شده در بالا چگونه بر تجارت و صنعت شما تأثیر می‌گذارند وجود دارد. فروش و بازاریابی مؤثرتر، خدمات بهتر به مشتریان، زنجیره تأمین کارآمدتر، محصولات و خدماتی که با نیازهای مشتری همسوتر هستند و فرآیندهای تولید ساده‌تر همگی روی میز هستند و در سال ۲۰۲۳، موانع دسترسی به آنها کمتر از همیشه خواهد بود. . بسیاری از این فناوری‌ها، مانند هوش مصنوعی و بلاک چین، اکنون در مدل‌های «به‌عنوان سرویس» از طریق ابر در دسترس هستند و رابط‌ها و برنامه‌های جدید به کسب‌وکارها از طریق محیط‌های بدون کد به آنها دسترسی دارند.

این روند مهم و کلیدی به جهت محدودیت هایی که ما در ایران برای استفاده از تکنولوژی داریم متاسفانه باعث نگرانی و دغدغه مدیران و صاحبان کسب وکار است و امیدواریم که حاکمیت هرچه سریعتر بتواند هماهنگی لازم برای بستر سازی مناسب و شایسته برای افراد جامعه از تکنولوژی های روز را فراهم کند.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
روندهای تجاری مهم در سال ۲۰۲۳
تسهیل گستر, بابک شعبانی 16 بهمن 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


‫مرکز تماس Call Center چیست؟
شما در حال تحقیق درباره مدیریت مرکز تماس هستید؛ این که مدیریت مرکز تماس (call center) چیست و آیا مفید است یا خیر. ممکن است در گروه یا شرکت کوچک‌تان فقط چند نفر مسئول رسیدگی به امور مشتریان (داخلی یا خارجی) باشند؛ یا شرکتی داشته باشید که هزاران کارشناس‌تان در سراسر دنیا به این کار مشغول باشند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو