۰ تا ۱۰۰ آموزش کپشن نویسی (Caption Writing) برای افراد تازه کار و حرفه‌‎ای

تصور کنید پس از خریدن یک وسیله برقی، متوجه نبود راهنمای استفاده در آن می‌شوید! چه احساسی خواهید داشت؟ در واقع کپشن نویسی (Caption Writing) برای پست‌های اینستاگرامی دقیقا حکم همان راهنمای وسایل برقی را دارد. به عبارت دیگر مخاطب با خواندن کپشن، هدف شما را از گذاشتن پست در فضای مجازی متوجه می شود.

تصور کنید پس از خریدن یک وسیله برقی، متوجه نبود راهنمای استفاده در آن می‌شوید! چه احساسی خواهید داشت؟ در واقع کپشن نویسی برای پست‌های اینستاگرامی دقیقا حکم همان راهنمای وسایل برقی را دارد. به عبارت دیگر مخاطب با خواندن کپشن، هدف شما را از گذاشتن پست در فضای مجازی متوجه می شود.

همانطور که می‌دانید که در چند سال اخیر استفاده از فضای مجازی بیشتر از قبل شده است. علاوه بر مدیران محتوای شبکه های اجتماعی برندهای معروف، افراد عادی نیز برای اشتراک گذاری محتوای شخصی از کپشن استفاده می‌کنند. پس همه آن‌ها دغدغه مشترکی خواهند داشت. آن‌ها می‌خواهند کپشن نوشته شده برای مخاطب جذاب باشد و او را درگیر کند. اما کپشن چیست؟ و چگونه می‌توان یک کپشن اصولی نوشت؟

کپشن (CAPTION) چیست؟

کپشن (CAPTION) چیست؟

قبل از آن که بگوییم شرایط کپشن نویسی اصولی چیست؟ می‌خواهیم به مخاطبان تازه وارد در اینستاگرام بگوییم منظور از کپشن چیست؟ (CAPTION) و در کجا قرار می‌گیرد؟

در واقع کپشن متنی است که در زیر پست‌های اینستاگرامی نوشته می‌شود تا توضیحات بیشتری درباره پست به مخاطب ارائه دهد. تعداد حروف یا کاراکتر مجاز در کپشن ۲۲۰۰ عدد است و شما می‌توانید از شکلک‌های مختلفی در کپشن خود استفاده کنید.

علاوه بر آن شما مجاز به گذاشتن ۳۰ عدد هشتگ در کپشن خود هستید. البته خوب است به این نکته اشاره کنیم که استفاده از موارد گفته شده باید اصولی بوده و بیش از حد استفاده از شکلک و هشتگ نظر مخاطب را جلب نخواهد کرد. در واقع کپشن خوب مخاطب را درگیر کرده و سبب واکنش آنها نسبت به پست شما خواهد شد.

 کپشن نویسی چیست؟

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: عکس‌ها با انسان حرف می‌زنند و می‌توانند بهتر از هزار کلمه باشند. شاید تا حدودی این حرف درست باشد، اما در پست‌های اینستاگرامی این موضوع فرق دارد. شما هنگامی که ویدیو یا عکسی را پست می‌کنید، باید توضیحاتی را به مخاطب خود ارائه دهید تا هدف شما را از گذاشتن عکس یا هر چیز دیگر درک کند.

در واقع شما با نوشتن یک کپشن خوب هدف خود را به کاربر انتقال می‌دهید. در صورتی که کپشن شما رضایت کاربر را به همراه داشته باشد، واکنش او را به همراه خواهد داشت.

اما نوشتن کپشن آنچنان که متخصصان آن را سخت و دشوار بیان می‌کنند، چندان پیچیده نیست. در این مطلب اصول کپشن نویسی و نکات مهم آن را به زبان ساده به شما یاد می‌دهیم. مطمئن باشید که در پایان می‌توانید از کپشن‌های جذاب برای پست‌های اینستاگرامی خود استفاده کنید.

اهمیت کپشن نویسی در اینستاگرام

اهمیت کپشن نویسی در اینستاگرام

تعدادی از افراد استفاده از کپشن را بیهوده می‌دانند و تصور می‌کنند گذاشتن عکس‌ها و ویدیوهای جذاب برای پست های اینستاگرامی کافی است. این در حالی است که کپشن به دیده شدن پست شما کمک زیادی می‌کند. هنگامی که شما از کپشن‌های جذاب استفاده می‌کنید، ارتباطی قوی میان شما و مخاطبان ایجاد می‌شود.

این موضوع برای پیج‌های فروشگاهی اهمیت بیشتری داشته و سبب جذب مشتری ها می‌شود. در واقع اگر کپشن نویسی اصولی انجام شود، تاثیر کپشن تبلیغاتی شما بیشتر شده و بازدید پیج شما بالا خواهد رفت.

آموزش کپشن نویسی در اینستاگرام

برای نوشتن یک کپشن حرفه‌ای لازم است نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

۱) اهمیت شناخت مخاطب

در هر شبکه اجتماعی مخاطب بیشترین اهمیت را دارد. پس قبل از نوشتن هر کپشنی باید به درستی مخاطب خود را شناسایی کنید. در واقع شما باید مخاطب خود را بشناسید و دقیق بدانید که در چه بستری و برای چه نوع پستی کپشن می‌نویسید. شما باید کپشنی بنویسید که مخاطب به آن توجه کرده و نظر خود را نسبت به آن ثبت کند.

۲) یافتن ایده

اولین قدم برای نوشتن یک کپشن عالی، ایده یابی است. ایده ای که مخاطب را درگیر خود کرده و تحت تاثیر قرار بدهد. پس قبل از نوشتن کپشن، به همه ایده‌های جذاب فکر کرده و پس از تصمیم گیری بهترین ایده را عملی کنید.

۳) تهیه چند پیش نویس

برای شما هم ممکن است پیش آمده باشد که هنگام نوشتن یک کپشن، بهترین جملات زمانی به ذهن شما می‌رسد که پست را منتشر کرده باشید. در این هنگام با خود می‌گویید که کاش این جملات را استفاده می‌کردم. به خاطر این موضوع است که می‌گوییم در نوشتن کپشن و انتشار آن عجله نکنید.

همیشه جملاتی را نوشته و پیش نویس کنید. سپس جملات را به همکاران خود نشان دهید و از آنها بخواهید نظر خود را درباره کپشن مورد نظر بدهند. آن ها به شما کمک خواهند کرد که کدام کپشن بهتر و جذاب‌تر است. پس برای نوشتن یک کپشن حرفه‌ای و مخاطب پسند، تا می‌توانید وقت بگذارید و اصلا عجله نکنید.

چطور یک کپشن جذاب بنویسیم؟

چطور یک کپشن جذاب بنویسیم؟

۴) نوشتن نکات مهم در ابتدای کپشن

همانطور که می‌دانید تنها قسمتی از کپشن قابل مشاهده بوده و ادامه آن در بخش more قرار می‌گیرد. به همین دلیل کلماتی که در ابتدای کپشن استفاده می‌کنید، از اهمیت زیادی برخوردار است. پس سعی کنید مهم ترین بخش کپشن را که شامل کلمات کلیدی و موضوعات جذاب است، در ابتدای کپشن بنویسید.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، تعداد کاراکترهای مجاز در کپشن، ۲۲۰۰ کاراکتر است. از این مقدار تنها سه یا چهار خط برای کاربر قابل مشاهده است و ادامه متن در قسمت « more یا بیشتر» قرار می‌گیرد. پس لازم است شما نکات مهم و اطلاعاتی را که برای مخاطب اهمیت دارد، در ابتدای کپشن بنویسید. لازم نیست که کپشن را آنقدر کوتاه بنویسید که مخاطب بدون ضربه زدن روی کلمه more، همه کپشن را بخواند. در آخر کپشن نیز سعی کنید از علامت هشتگ #، نام کاربری یا منشن کردن ( با علامت @) و اطلاعات خارج از موضوع استفاده کنید.

۵) دعوت مخاطب به انجام عمل/ کال تو اکشن (CTA)

یکی از بهترین روش‌هایی که احتمال به اشتراک گذاری پست شما توسط مخاطب را افزایش می‌دهد، استفاده از عباراتی در کپشن است که مخاطب را به انجام یک عمل مشخص دعوت می‌کند. این فراخوان سبب می‌شود که مخاطب فقط پست را ورق نزند و به انجام یک کار دعوت شود.

پس سعی کنید از حرف های خود در کپشن نتیجه بگیرید و آن را هدفمند به پایان برسانید. در واقع دعوت کاربر به انجام یک درخواست مناسب و جذاب، بازخورد او را به همراه خواهد داشت. برای مثال می‌توانید از عبارتی مانند موارد زیر استفاده کنید:

اگر پست امروز برای شما جالب بود، دو بار روی صفحه ضربه بزنید.

شما به چه مواردی بیشتر اهمیت می‌دهید؟ در بخش کامنت ها آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

نمونه هایی برای ترغیب مخاطبان

نمونه هایی برای ترغیب مخاطبان

پرسیدن سوال

با انجام روش‌های ساده و خاص می‌توانید مخاطبان را به نوشتن کامنت تشویق کنید. برای مثال از آن‌ها بخواهید تجربیات خود را با شما درباره موضوع پست با شما در میان بگذارند. سپس به کامنت آنها پاسخ دهید و یک گفتگوی دو طرفه ایجاد کنید. تجربیات کاربران به پیشرفت راهبرد پیج شما کمک زیادی خواهد کرد.

درخواست از مخاطب برای تگ کردن دوستان

در این قسمت شما می‌توانید با روش‌های مختلفی از مخاطبان خود بخواهید دوستان خود را در بخش کامنت‌ها تگ کنند. برای مثال می‌توانید مسابقه‌ای برگزار کنید. در کپشن برای مخاطب خود توضیح دهید که تخفیف ۲۰ درصدی به کسی تعلق می‌گیرد که تگ های بیشتری زیر این پست انجام دهد. با این روش پست و پیج شما برای دیگران ارسال شده و آمار فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

هدایت کاربر به لینک بیو

در کپشن از مخاطب بخواهید برای خرید یا هر اقدام دیگر روی لینکی که در بیوی پیج قرار دارد، کلیک کند. سعی کنید لینک‌های کوتاه‌تر که شامل کدهای رهگیری UTM هستند، را به کار بگیرید. با این کار میزان بازدید کاربرانی را که از طریق صفحه اینستاگرام‌ شما هدایت شده‌اند، مشخص خواهد شد.

کپشن در بیو

کپشن در بیو

۶) محدود کردن استفاده از هشتگ

در اینستاگرام هشتگ به شناساندن پیج شما به مخاطب کمک زیادی می‌کند. در واقع هنگامی که پیج شما عمومی باشد، مخاطب با سرچ کردن یک هشتگ خاص، پست شما را پیدا خواهد کرد. هشتگ‌ها نکات جالبی را به پست شما اضافه کرده و برای مرتبط کردن مخاطبانی که ارتباطی با هم ندارند، بسیار کاربردی است.

سعی کنید از ۳ یا ۴ هشتگ بیشتر استفاده نکنید. به عبارتی دیگر هنگامی که شما برای یک پست از هشتگ‌های زیادی استفاده می‌کنید، برای کاربر اصلا جذاب نخواهد بود. خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که برای گذاشتن هشتگ هیچ اجباری وجود ندارد و برای یک کپشن نویسی حرفه ای همیشه به هشتگ نیاز نیست. پس از نوشتن یک کپشن عالی، هشتگ های مورد نظر خود را در انتهای کپشن بیاورید. انجام این کار ظاهر کپشن شما را زیباتر کرده و کاربر پسندتر است.

۷) داشتن یک لحن خاص و مشخص

در نوشتن کپشن زیر پست‌های خود سعی کنید از یک لحن خاص استفاده کنید. برای مثال تعدادی از افراد همیشه از لحنی کمدی برای نوشتن کپشن استفاده می‌کنند. افرادی نیز به شعر علاقه داشته و سعی می‌کنند برای نوشتن کپشن، شعرهای زیبا را به کار بگیرند.

۸) استفاده از لحنی نشاط آور برای نوشتن کپشن

همانطور که می‌دانید بهترین پست ها در اینستاگرام لحنی صمیمی و نشاط آور داشته و برای کاربران جذاب ترند. لحن به معرفی برند شما کمک زیادی کرده و اعتبار آن را نشان می‌دهد. پس سعی کنید لحن خود را با لحن اینستاگرام هماهنگ کرده و از کپشن های جذاب و صمیمی استفاده کنید. این شبکه اجتماعی برای برندهایی که از لحن صمیمی‌تری بهره می‌گیرند، مناسب‌تر است.

۹) تبلیغ کانال های اجتماعی دیگر خود در اینستاگرام

یکی دیگر از ظرفیت‌های اینستاگرام این است که به شما اجازه می‌دهد در کپشن یک پست، کانال‌های اجتماعی دیگر خود را تبلیغ کنید. این موضوع سبب آگاهی کاربران شده و می‌فهمند که کجا می‌توانند شما را پیدا کنند.

۱۰) استفاده از ایموجی یا شکلک

در صورتی که بخواهید به کپشن خود شخصیت و احساس ببخشید و آن را جذاب‌تر کنید، ایموجی ها بهترین گزینه هستند. برای استفاده از ایموجی‌ها روش‌های زیادی وجود دارد. برای مثال می‌توانید آن‌ها را در ابتدای کپشن بیاورید. یا حتی در وسط جملات به جای نوشتن کلمات از آن‌ها استفاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که به میزان کافی شکلک‌ها را بکار بگیرید؛ زیرا زیاده روی در استفاده از آن‌ها محتوا را بی ارزش می‌کند.

۱۱) نوشتن کپشن به صورت خلاصه

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که شما باید ذائقه مخاطبان خود را شناسایی کنید. به عبارت دیگر کپشن شما ممکن است شامل چند کلمه یا چند جمله باشد. تعداد کاراکترهایی که در کپشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به پیج و مخاطبان شما بستگی دارد. برای مثال اگر پیج شما مربوط به آشپزی است، کپشن پست های شما کمی طولانی خواهد بود‌. در صورتی که در مورد لحن برند خود اطمینان ندارید، می‌توانید مختصر نویسی را که بهترین روش است، انتخاب نمایید.

نحوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام

نحوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام

در صورتی که می‌دانید کپشن شما طولانی خواهد شد، بهتر است میان جملات و خطوط فاصله بگذارید. تعدادی از افراد به جای این کار از نقطه استفاده می‌کنند که روش خوبی است و ایرادی ندارد.

اما روش دیگری نیز وجود دارد که شما از نیم فاصله استفاده کرده ظاهر کپشن شما را زیباتر می‌کند و نیازی به گذاشتن فاصله میان خطوط نیست. برای استفاده از نیم فاصله به روش زیر عمل کنید:

۱) جمله‌ ابتدایی خود را تایپ کنید.

۲) سپس یک خط پایین‌تر بیایید.

۳) در ادامه روی دکمه نیم‌ فاصله یک بار کلیک کنید.

۴) در آخر دوباره یک خط دیگر پایین آمده و جمله بعدی را تایپ کنید.

با این روش کپشن شما مرتب‌‌تر شده و لازم نیست در بین خطوط از نقطه‌‌های اضافی استفاده کنید.


انواع کپشن در اینستاگرام

تا این بخش از مقاله به طور کامل به آموزش کپشن نویسی پرداختیم. اما خوب است بدانید که کپشن‌ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور خلاصه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱) کپشن آموزنده

در صورتی که پیج اینستاگرامی شما پیجی علمی است، می‌توانید نکات علمی و آموزنده را در قالب پست‌های مختلف و کپشن‌های جالب ارائه دهید.

۲) کپشن پشت صحنه

خوب است بدانید اینستاگرام یکی از بهترین پلتفرم‌هایی است که به شما امکان می‌دهد محتوای پشت صحنه را به اشتراک بگذارید. شما به راحتی می‌توانید پشت صحنه آماده سازی محصولات یا محتوای خود را تهیه کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهید. انجام این کار سبب افزایش تعامل شما با کاربران می‌شود.

۳) کپشن با لینک در بیو

بسیاری از کسب و کارها در کپشن پست‌های خود مخاطبان را به مشاهده لینک‌ها در بیو تشویق می‌کنند. این کار سبب آشنایی بیشتر مخاطب با پیج شما می‌شود‌.

۴) کپشن آموزشی

همانطور که گفته شد، کپشن آموزنده به مطالب علمی مربوط می‌شود. کپشن‌های آموزشی نیز مربوط به آموزش یک موضوع می‌شود. مانند: آموزش پخت غذا، آموزش ترفندهای نرم افزاری و غیره.

۵) کپشن خلاصه

در صورتی که ویدیو یا عکس پست شده گویای همه نکات است، نوشتن کپشن خلاصه و مفید تاثیر گذار‌تر خواهد بود.

۶) کپشن های مسابقه ای و دادن هدیه

همانطور که می‌دانید، قرعه کشی و دادن هدیه به کاربران از جذابیت‌های این شبکه اجتماعی به شمار می‌آید. در این روش شرایط مسابقه را برای مخاطبان در کپشن توضیح داده و هدایای برنده‌ها را تعیین می‌کنند.

۷) کپشن داستانی

یکی دیگر از راه های تعامل با مخاطب، کپشن‌های داستانی است که برای پیج های کتاب و مجلات کاربرد بیشتری دارد. فقط برای بهبود و زیبایی کپشن، می‌توانید پاراگراف‌ها به بندهای کوتاه‌تر تقسیم کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به طور کامل با اهمیت کپشن نویسی در اینستاگرام و مراحل نوشتن آن آشنا شدیم. علاوه بر آن نکاتی را مورد بررسی قرار دادیم که به وسیله آن ها بتوانیم فروش خود را افزایش دهیم. اما همه ما خوب می‌دانیم که برای رسیدن به یک درآمد خوب در اینستاگرام، تنها نوشتن یک کپشن حرفه ای کافی نیست و باید نکات زیادی را در نظر بگیریم.

به نظر شما چه نکاتی از اهمیت بیشتری برخوردارند تا بتوان در اینستاگرام به کسب و کار پرداخت؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: مدیروب

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۰ تا ۱۰۰ آموزش کپشن نویسی (Caption Writing) برای افراد تازه کار و حرفه‌‎ای
تسهیل گستر, بابک شعبانی 15 اسفند 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


Page Authority یا پیج آتوریتی چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟
درست مانند کارنامه‌ای که می‌گوید یک دانش‌آموز واقعاً تکالیفش را انجام داده یا نه، برای درک این که یک صفحه از سایت چه قدر از نظر موتورهای جستجو خوب است، نیز نیاز به یک معیار و تایید داریم. در حقیقت می‌توان گفت page authority مانند کارنامه‌ای برای صفحات سایت است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو