معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال به چه نحوی است؟

امروزه بعضی از شرکت‌ها بعد از مدتی فعالیت بنا به دلایل مختلف از ادامه فعالیت منصرف شده و به شرکت‌ های غیر فعال تبدیل می‌شوند. بر اساس قوانین مالیاتی همه شرکت‌ها مشمول پرداخت مالیات هستند. این شرکت‌ها نیز برای این که از معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال بهره‌مند شوند اعلام عدم فعالیت خود را همراه با مدارک مربوطه به اداره مالیاتی ارسال می‌کنند.

امروزه بعضی از شرکت‌ها بعد از مدتی فعالیت بنا به دلایل مختلف از ادامه فعالیت منصرف شده و به شرکت‌ های غیر فعال تبدیل می‌شوند. بر اساس قوانین مالیاتی همه شرکت‌ها مشمول پرداخت مالیات هستند. این شرکت‌ها نیز برای این که از معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال بهره‌مند شوند اعلام عدم فعالیت خود را همراه با مدارک مربوطه به اداره مالیاتی ارسال می‌کنند. معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال موضوع مهمی است که برخی شرکت‌ها به آن توجه نمی‌کنند. با ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شویم.

مالیات شرکت های غیرفعال به چه صورت است؟

قوانین مالیاتی برای شرکت‌های غیرفعال به ارائه به موقع نامه عدم فعالیت شرکت، اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی مربوطه به اداره دارایی و امور مالیاتی بستگی دارد. اگر شرکتی به فعالیت خود پایان داده باشد باید این موضوع را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کند تا از پرداخت مالیات معاف شود. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.


شرکت‌ های غیر فعال چه شرکت هایی هستند؟

شرکت‌های غیر فعال، شرکت‌هایی هستند که به صورت قانونی به ثبت رسیده‌اند اما هیچ گونه فعالیت تجاری ندارند. درواقع این شرکت طی یک دوره مالی هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته، گردش مالی آن صفر بوده و مدیران آن گزارش عدم فعالیت شرکت را به صورت قابل اثبات به اداره امور مالیاتی ارائه کرده‌اند. به طور کلی وقتی یک شرکت غیرفعال می‌شود با دو حالت روبه‌رو می‌شود.

در حالت اول وضعیت غیرفعال بودن یک شرکت موقتی است. به این صورت که مدیران نیاز به مدتی استراحت داشته یا این که فراموش کرده‌اند اسناد مورد نیاز شرکت را به ادارات مربوطه ارائه دهند. در این حالت، شرکت باید اقدامات لازم را برای فعال شدن مجدد را انجام دهد. این امر معمولاً شامل پرکردن اسناد موعد مقرر، پرداخت هزینه‌های دیرکرد و گاهی ثبت درخواست‌های رسمی می‌باشد.

اما در حالت دوم اگر شرکت برنامه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشد، باید گزارش عدم فعالیت خود را به نهاد مربوطه ارائه و رسماً منحل شود. این فرایند شامل جلب رضایت سهام‌داران و مدیران، تشکیل پرونده‌های اداری، فروش و توزیع دارایی‌های باقیمانده شرکت و… است.

عدم فعالیت شرکت های غیر فعال

همه شرکت‌ها برای شروع فعالیت در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف می‌بایست در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و پس از ثبت شرکت باید به اداره دارایی مراجعه و پرونده مالیاتی خود را دریافت کنند. گاهی بعد از ثبت شرکت افراد برای دریافت پرونده مالیاتی شرکت و تعیین حوزه مالیاتی اقدامی انجام نمی‌دهند. همچنین ممکن است پس از ثبت شرکت مدیران بنا به دلایل گوناگون از انجام فعالیت خودداری کنند و شرکت غیر فعال شود. همان طور که گفته شد شرکت های غیر فعال هیچ نوع گردش مالی ندارند و قرارداد خرید و فروشی منعقد نمی‌کنند.بنابراین هیچ‌گونه سند و مدرکی مبتنی بر فعالیت نیز ندارد. به طور مثال:

  •     هیچ گونه سند و مدرکی مبنی بر استخدام کارمندان و پرداخت حقوق دستمزد آنان موجود نیست.

  •     هیچ گونه صورت حسابی از طرف شرکت به عنوان خریدار یا فروشنده وجود ندارد.

  •     گردش مالی شرکت در دوره‌های مالی مشخص صفر می‌باشد.

  •     در دفاتر حسابداری، هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر حقوق، اجاره، خرید و فروش وجود ندارد.

  •     شرکت در هیچ سرمایه گذاری شرکت نکرده است.

  •     شرکت هیچ گونه وام و تسهیلاتی از مؤسسات مالی و بانک‌ها دریافت نکرده است.

  •     هیچ اطلاعاتی مبنی بر پرداخت بیمه برای شرکت وجود ندارد.

  •     و…


نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

پس از ثبت شرکت، مشخصات مدیران و سهام‌داران شرکت از طریق اداره ثبت به اداره دارایی گزارش می‌شود. در صورت عدم فعالیت شرکت می‌بایست طبق قوانین مالیاتی عمل کرد و با رعایت اصول و موارد زیر مشمول جریمه مالیاتی نشد.

    بر اساس ماده ۱۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، اداره ثبت شرکت‌ها مکلف است که آخر هر ماه فهرست شرکت‌هایی را که در هر ماه ثبت می‌شوند را به همراه تغییرات آن‌ها، نام مدیران و سهام‌داران با ذکر تعداد دفاتر ثبت‌شده و شماره‌های آن‌ها به اداره امور مالیاتی ارسال کنند. بر اساس قوانین مالیاتی صاحبان شرکت های غیر فعال باید مدارک و مستندات شرکت را از زمانی که به ثبت رسیده تا زمانی که هیچ گونه فعالیتی نداشته را طی نامه‌ای کتبی با مهر و امضا شرکت به واحد مالیاتی محل اقامت شرکت تحویل دهند.

  •     برای اعلام عدم فعالیت یک شرکت، ارائه دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت شرکت الزامی می‌باشد. همچنین می‌بایست دفاتر قانونی و سایر اسناد حسابداری شرکت پلمپ شود. علاوه بر این اشخاص حقیقی نیز می‌بایست عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی محل اقامت ارائه دهند.

  •     باید توجه داشت که گردش حساب بانکی شرکت به منزلۀ فعالیت شرکت است (کارمزدهای بانکی مشمول این موضوع نمی‌شود). همچنین خرید هر گونه اموال و تجهیزات در طول سال مالی به عنوان فعالیت شرکت در نظر گرفته می‌شود و قابل رهگیری است.

  • علاوه بر این مدیران شرکت‌های غیر فعال وظیفه دارند عدم فعالیت شرکت را کتبا به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانند و آن را اثبات کنند، دفاتر قانونی را پلمپ کنند و اظهارنامه مالیاتی مبنی بر عدم فعالیت شرکت را ارائه دهند. همچنین در صورت شروع مجدد فعالیت شرکت، این موضوع باید رسما به سازمان امور مالیاتی اعلام گردد.


شرکت‌ های غیر فعال چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

هنگامی که شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت بمی رسند ممکن است بعد از مدتی به دلایل مختلفی فعالیت خود را ادامه ندهند. در این صورت این شرکت باید اقدامات قانونی لازم برای اعلام عدم فعالیت شرکت را انجام دهند و نکات مهمی را در این خصوص رعایت کنند. مواردی را که شرکت‌ها می‌بایست بعد از غیر فعال شدن شرکت انجام دهند به شرح زیر است.

  •     شرکت‌های غیر فعال می‌بایست دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی شرکت را تهیه کنند و همراه با اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر ارائه دهند.

  •     نامه عدم فعالیت شرکت های غیر فعال می‌بایست در چهار ماه ابتدایی سال مالی ارائه شود. در غیر این صورت، عدم تحویل نامه عدم فعالیت در موعد مقرر، منجر به جریمه مالیاتی برای شرکت می‌شود.

  •     اعلام عدم فعالیت شرکت های غیر فعال مربوط به سال مالی قبل است و نمی‌توان برای سال مالی آینده اعلام عدم فعالیت کرد.

  •     هنگامی که شرکت اعلام عدم فعالیت می‌کند باید گردش مالی نداشته باشد زیرا هر گونه گردش مالی و خرید و فروش شرکت قابل رهگیری است.

  •     اگر مدت زمان زیادی از عدم فعالیت یک شرکت غیر فعال بگذرد امکان منحل شدن شرکت وجود خواهد داشت. برای دریافت نامه عدم فعالیت می‌بایست ابتدا پرونده مالیاتی و دارایی را تشکیل داد.

  •     اگر مدارک ارائه شده مبنی بر عدم فعالیت شرکت مانند فاکتورهای خرید و فروش، گردش حساب بانکی در تضاد با عدم فعالیت باشد، شرکت مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی خواهد شد.


اظهار نامه عدم فعالیت شرکت

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد اعلام عدم فعالیت شرکت های غیر فعال باید در چهار ماه اول سال مالی انجام شود. اگر این درخواست در مهلت مشخص شده انجام نشود شرکت مشمول جریمه مالیاتی می‌شود. به همین دلیل می‌بایست نامه عدم فعایت شرکت را در مهلت مشخص شده تکمیل و ارائه داد. نامه عدم فعالیت شرکت در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضا شرکت تنظیم می‌شود. نمونه‌ای از یک نامه عدم فعالیت به شرح زیر است.

ریاست محترم امور مالیاتی جناب آقای …

با سلام

احتراماً بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت … به شماره ثبت … و کلاسه پرونده … از تاریخ … هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی نداشته است و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد.

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت چیست؟

اگر مدیران شرکت در چهار ماه نخست سال مالی، عدم فعالیت شرکت را به هر دلیلی اعلام نکنند و یا دفاتر پلمپ خود را همراه با اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی ارسال نکنند، مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌ها تنها به اندازه سود سالیانه خود مشمول مالیات می‌شوند. اگر این شرکت فعالیت کمی داشته باشد به طبع مالیات کمی نیز پرداخت می‌کند. اما اگر شرکت در مهلت مقرر نامه عدم فعالیت و دفاتر خود ارسال نکند، جریمه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

شایان ذکر است که برای بهره‌مندی از قانون عدم پرداخت مالیات برای شرکت های غیر فعال، ارائه اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به‌صورت سفید به اداره مالیات الزامی است. عدم ارائه این مدارک به معنی کتمان فعالیت مالی است و مشمول جریمه مالیاتی می‌گردد.


معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال به چه نحوی می‌باشد؟

یکی از مهم‌ترین دلیلی که شرکت‌ها تأسیس می‌شوند انجام فعالیت‌های تجاری است. شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. از طرفی اگر شرکت در طول سال مالی هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود به شرطی که عدم فعالیت خود را به اداره امور مالیاتی اطلاع دهد.

ارائه نامه عدم فعالیت شرکت از لحاظ قانونی الزامی می‌باشد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد اداره ثبت شرکت‌ها طبق قانون مالیات‌های مستقیم موظف است که در پایان هر ماه، تمام اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و تغییرات آن‌ها را به اداره امور مالیاتی ارائه دهد. به همین دلیل اعلام عدم فعالیت شرکت بسیار مهم و حائز اهمیت است و موجب معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال می‌شود. اداره امور مالیاتی به مدت دو ماه به شرکت‌های تازه تأسیس مهلت می‌دهد تا اقدام به تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی کنند. اگر طی این دو ماه اقدامی در این خصوص انجام ندهند، مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند.

انحلال شرکت غیر فعال به چه نحوی است؟

برخی از شرکت‌ها بعد از مدتی بنا به دلایلی همچون عدم فعالیت طولانی مدت شرکت، عدم تصدی سمت مدیرعامل، منقضی شدن زمان حیات شرکت، ناتوانی در پرداخت مالیات و تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام به انحلال شرکت غیر فعال می‌کنند. وقتی یک شرکت منحل می‌شود حیات آن پایان می‌یابد. از مهم‌ترین اقداماتی که بعد از انحلال شرکت انجام می‌گیرد تصفیه بدهی‌ها و تقسیم اموال و دارایی‌های به‌جامانده شرکت بین مدیران و سهام‌داران است. قبل از تشکیل مجمع عمومی برای انحلال شرکت، اعضای هیئت‌مدیره بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت را جمع آوری می‌کنند و برای تصمیم گیری در اختیار اعضا می‌گذارند.

در انحلال شرکت نیز اظهارنامه انحلال شرکت می‌بایست به نهاد مربوطه ارائه شود تا شرکت مشمول معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال شود، در غیر این صورت شرکت مشمول جریمه می‌شود و تمام مدیران و سهام‌داران در پرداخت این جریمه مسئولیت خواهند داشت. لیست بدهی‌ها و دارایی‌های اشخاص حقوقی نیز باید طبق نمونه‌ای که سازمان امور مالیاتی ارائه داده تهیه شود. همچنین فرم اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت را می‌توان از سایت سازمان امور مالیاتی دریافت کرد.


سخن پایانی

شرکت‌های غیر فعال شرکت‌هایی هستند که هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و گردش مالی صفر دارند. این شرکت‌ها برای این که مشمول جریمه‌های مالیاتی نشوند می‌بایست عدم فعالیت خود را به نهادهای مربوطه اعلام کنند و با ارائه مدارک شرکت وضعیت شرکت را مشخص کنند. در غیر این صورت مشمول مجازات فرار مالیاتی خواهند شد. اعلام عدم فعالیت شرکت‌ های غیر فعال می‌بایست در چهار ماه اول سال مالی انجام شود. 

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
معافیت مالیاتی شرکت‌ های غیر فعال به چه نحوی است؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 13 تیر 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اقتصاد دانش بنیان (Knowledge Economy) چیست و چه اهمیتی دارد؟
شیوه‌های سنتی اقتصاد برای تامین نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان قرن بیست و یکم کافی نیستند. در عصر فناوری و اطلاعات، شرکت‌ها و کسب و کارها چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو