قرارداد آتی چیست؟ ویژگی و مشخصات انواع قرارداد آتی

فعالین اقتصادی در سرتاسر جهان، حین آغاز به کار تمایل به کسب نوعی ضمانت از فروش محصولات خود هستند. این نیاز به فراخور گذر سالها، باعث ایجاد نوعی از معاملات به نام قرارداد آتی گردید. قرارداد آتی موجب آسودگی خاطر معامله‌گران گردید و سپس با پیشرفت خود، به عنوان هدفی برای کسب سود تبدیل شد.

فعالین اقتصادی در سرتاسر جهان، حین آغاز به کار تمایل به کسب نوعی ضمانت از فروش محصولات خود هستند. این نیاز به فراخور گذر سالها، باعث ایجاد نوعی از معاملات به نام قرارداد آتی گردید. قرارداد آتی موجب آسودگی خاطر معامله‌گران گردید و سپس با پیشرفت خود، به عنوان هدفی برای کسب سود تبدیل شد.

در این مقاله به بیان اینکه قرارداد آتی چیست؟ ، تاریخچه آن در ایران، فواید، ویژگی‌ و مشخصات قراردادهای آتی، نمونه‌های قرارداد آتی، آشنایی با قراردادهای آتی و پاسخگویی به سوالات شما خواهیم پرداخت.

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی چیست؟

قرارداد آتی چیست؟ شاید این پرسش در ذهن شما هم باشد، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حقیقت قرار داد آتی نوعی از ابزارهای مشتقه به حساب می‌آید. ابزار مشتقه به فرایند، اوراق یا وسایلی هایی گفته می‌شود که به خودی خود دارای ارزش نیستند و به واسطه کالا یا چیز دارای ارزشی، ارزش می یابند. به‌ عنوان‌ مثال، اوراق بهاداری که در بازارهای بورسی سرتاسر جهان معامله می‌شوند فقط نشان دهنده ارزش سهام شرکت ها بوده و به تنهایی ارزشی ندارند.

قرارداد آتی نیز نوعی از این معاملات می باشد، که امکان دارد در آن خود دارایی منتقل نشده بلکه فقط اسناد آن بین افراد معامله می گردد.

قرارداد آتی یا (Future Contract) قراردادی می باشد، که طرفین معامله، در زمان حال تصمیم می گیرند که کالایی را در زمان مشخصی در آینده، معامله نمایند. قیمت، ارزش و میزان معامله در زمان فعلی تعیین می گردد اما انتقال کالا و پول در آینده، صورت می گیرد.

به عبارت دیگر در این قرارداد فروشنده تصمیم می گیرد کالایی را در زمان مشخص به قیمت مشخصی بفروشد و خریدار نیز تصمیم بر خرید آن میزان از کالا یا خدمات به مبلغ مشخصی می گیرد که مبلغ را نیز در آینده پرداخت می نماید.

امروزه قراردادهای آتی به یک پایه مهم از بازارهای معاملاتی تبدیل شده است. این بازار که با نام فیوچر در دنیا شناخته می‌شود، سودآوری بسیار بالایی دارد و به افراد اجازه می‌دهد با سرمایه های پایین، صاحب سودهای زیادی گردند. در ادامه به توضیحات بیشتر درباره نحوه انجام معاملات قرارداد آتی و اینکه چگونه این معاملات باعث کسب سود های کلان می‌شوند خواهیم پرداخت.

تاریخچه قرارداد آتی در ایران

تاریخچه قرارداد آتی در ایران

قرارداد آتی در ایران به شکل فعلی سابقه طولانی مدتی ندارد. هرچند نوعی از معاملات قراردادهای آتی که به نام معامله سلف شناخته می‌شود، از قرن ها پیش در ایران و سایر سرزمین های اسلامی رواج داشته است.

معامله سلف عبارت است از قراردادی که طی آن، خریدار و فروشنده توافق می‌کنند تا کالا را در زمان آینده تبادل کنند اما مبلغ آن را در زمان فعلی یعنی حین عقد قرارداد جابه‌جا می‌نمایند. معامله سلف تفاوت زیادی با معاملات آتی فعلی دارد اما نوعی از آنها دانسته می‌شود.

اولین قراردادهای آتی در دنیا مربوط به خرید و فروش گندم در سال 1848 در شیکاگو می‌باشد. شکل گیری این نوع معاملات در ایران و سایر نقاط جهان، عمدتا از معامله محصولات کشاورزی نشات گرفته است. سپس در سال 1972، قراردادهای آتی مالی، بر پایه سایر کالا و اوراق به بازار اضافه گردیدند.

اولین قرارداد آتی به شکل فعلی و سازمان یافته در ایران، در سه شنبه 5 آذر 1387 جهت معامله سکه تمام بهار آزادی، در بورس کالای ایران صورت گرفت.

در گذر زمان، قراردادهای آتی به یکی از پرسود و هیجان ترین بازارهای جهان تبدیل شد که توانسته است طرفداران بسیاری را به خود جذب نماید.

فواید قرارداد آتی

کاربرد قرارداد آتی چیست؟

خیلی از افراد می خواهند بدانند که کاربرد قرارداد آتی چیست؟ برای درک کاربرد قرارداد آتي باید بدانید که این قرارداد ریشه در مشخصات و اختیاراتی که به معامله‌گران ارائه می‌کند دارد. این نوع قراردادها مورد استفاده دو گروه عمده معامله‌گران می‌باشد.

ابتدا افرادی که می‌خواهند کالایی را در آینده تهیه کنند اما به دلیل عدم اطمینان از نوسانات بازار، تمایل به نوعی پیش خرید داشته تا کالای خود را تضمین نمایند.

دسته دوم کسانی که معامله‌گران اصلی این بازار بوده و قصد دارند از نوسانات آن کسب سود نمایند. این افراد می‌توانند بنابر استراتژی های معاملاتی از افزایش یا کاهش قیمت کالا سود ببرند. آنها با پیش بینی تغییرات قیمتی، با عقد قرارداد و فروش آن قرارداد در زمان مناسب می‌توانند شانس خود را در بازارهای آتی امتحان نمایند.

فواید قرارداد آتی

فواید قرارداد آتی چیست؟ فواید قرارداد آتی شامل مواردی می باشد که به معامله‌گران اطمینان می‌دهد بتوانند سود مناسبی از فروش یا خرید خود ببرند. به‌عنوان‌مثال تولیدکننده ای که بیم کاهش قیمت محصولات را دارد می‌تواند با بستن قرارداد آینده، از فروش محصولات تولیدی خود مطمئن گردد. یا کارخانه داری که از افزایش قیمت مواد اولیه نگران است می‌تواند مواد اولیه را به‌صورت آتی تهیه نماید تا هم از ثبات قیمت آسوده شود و هم هزینه نگهداری، تعمیرات و انبارداری و استهلاک کمتری بپردازد.

نکته مهم

دقت نمایید که استفاده از قراردادآتی نیز مانند تمامی قراردادها دارای ریسک می‌باشد. ورود به این نوع قرارداد، مبتنی بر تحلیل شخصی افراد از آینده بازار می‌باشد.

انواع قرارداد آتی

انواع قرارداد آتی

ماهیت آنچه که در قراردادها مرود معامله قرار می گیرد باعث ایجاد تغییر در انواع قرارداد آتی می گردد. انواع این قرارداد عبارتند از:

  •     قرارداد آتی در مورد کالاهای فیزیکی

  •     قرارداد آتی سهام و شاخص

قرارداد آتی در مورد کالاهای فیزیکی

در این نوع قرارداد، صرفاً کالاهای فیزیکی مورد معامله قرار می گیرند. رایج‌ترین کالاهای مورد معاملات آتی در جهان عبارتند از سکه طلا، نفت خام، شمش طلا، فلزات، زعفران و…

در ایران قراردادآتی کالای فیزیکی با معامله سکه تمام بهار آزادی آغاز گردید و با زعفران، زیره و پسته ادامه یافت.

قرارداد آتی سهام و شاخص

این قراردادها که با نام قراردادآتی مالی نیز شناخته می‌شوند، بر مواردی چون سهام، ارز، اوراق قرضه و … تمرکز دارد. اخیرا اوج استفاده از قرارداد آتی سهام و شاخص را در معاملات ارزهای دیجیتال شاهد هستیم که باعث هیجان عده بسیاری از علاقمندان آن گردیده است.

قراردادهای آتی سهام در ایران از سال 97 مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی‌های قرارداد آتی

ویژگی‌های قرارداد آتی

پیش از آغاز استفاده از قراردادهای آتی باید بدانیم که ویژگی‌های قرارداد آتی چیست؟ پاسخ به این سوال بر معاملات افراد اثر گذاشته، باعث جلوگیری از اشتباه آنان می گردد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

استاندارد بودن مشخصات قرارداد

قراردادهای آتی دارای استانداردهای مشخصی بوده که چارچوب اصلی آنان را تشکیل می‌دهد. بر طبق این استانداردها، معامله‌گران ممکن است نتوانند بیش از مبلغ یا زمان مشخصی وارد قرارداد نمایند. این مورد توسط بسیاری از معامله‌گران به عنوان معایب قراردادآتی شناخته می‌شود زیرا باعث آن می‌شود که افراد نتوانند بیش از حد مشخصی سود نمایند.

شفافیت قیمت

یکی از مهمترین ویژگی قرارداد آتی شفافیت قیمت به دلیل وجود زیر ساخت های بورس آتی است. معاملات بورس آتی، توسط سامانه الکترونیکی استاندارد، زیر نظر ارگانهای مربوط انجام می گردد. سفارش معامله‌گران در سامانه الکترونیکی ثبت شده و بر حسب مقررات ویژه آن اجرایی می‌گردند. با توجه به اینکه افراد امکان ملاقات حضوری نداشته و قراردادها به‌صورت اتوماتیک انجام می گردد امکان ایجاد رانت و دست بردن در معاملات کاهش می‌یابد. سفارشات به‌صورت عادلانه، مساوی و بدون اولویت انجام می گردد. تنها تقدم انجام سفارشات بر اساس قیمت پیشنهادی و سپس زمان ثبت درخواست قرارداد می‌باشد.

نکته: نماد معاملاتی از قالب  GCMMYY تبعیت می‌کند. دو حرف اول مثلاً GC،SAF  یا … مخفف دارایی پایه است. GC نماد سکه طلا می‌باشد. MM نشان دهنده ماه تحویل و YY نمایش دهنده سال تحویل می‌باشد.

اتاق پایاپای و نبود ریسک اعتباری

اتاق پایاپای و نبود ریسک اعتباری

اتاق پایاپای به عنوان تضمین‌کننده عملکرد مالی بورس آتی فعالیت می‌کند. چیزی که باعث می‌شود معامله‌گران از امنیت سرمایه گذاری و انجام معاملات خود بدون امکان سرقت مالی یا پولشویی اطمینان داشته باشند وجود اتاق پایاپای می‌باشد. اتاق پایاپای محل تسویه معاملات بوده و با استفاده از ضمانت مالی قراردادها، جمع‌آوری و تضمین سپرده‌ها، تنظیم شرایط تحویل باعث می‌گردند حق هیچ یک از معامله‌گران تضییع نگردد.

نقد شوندگی بالا

در بازار قرارداد آتی، نیازی به وجود اصل کالا یا سهام نیست. یعنی افراد می‌توانند قرارداد خود را به فروش برسانند. در صورت نیاز آن را از بازار عادی تهیه نمایند. ازاین‌رو این بازار نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. با استفاده از نرم افزار مدیریت فروش به راحتی می توانید اطلاعات مربوط به فروش شرکت خود را ثبت و آن ها را تحلیل نمایید.

انعطاف پذیری پایین

یکی از ویژگی‌های قرارداد آتی، انعطاف پذیری پایین آن است. از این رو معامله‌گران باید خود را با ویژگی های اصلی آتی تطبیق دهند. عدم انعطاف لازم به دلیل موارد زیر می‌باشد:

پوشش ریسک

هدف اصلی از ایجاد قرارداد آتی پوشش ریسک یا کاهش آن می‌باشد. به شکلی که افراد بتوانند با کاهش خطر از بین رفتن سرمایه به خرید و فروش بپردازند.

امکان دارد این معاملات به خودی خود توانایی اثر گذاری بر قیمت آینده معاملات را نیز داشته باشند.

هزینه اندک معاملات

هزینه انجام معاملات آتی از بازار نقدی کمتر می‌باشد. همچنین باید در نظر گرفت که این نوع قرارداد باعث کاهش هزینه‌های نگهداری، تعمیرات و استهلاک می گردد.

اهرم مالی

اهرم مالی در قرارداد آتی در بردارند نوعی ضریب افزایشی می‌باشد. معامله‌گر با وارد کردن سرمایه‌ای کم، می‌تواند چندبرابر آورده‌ی خود سود یا ضرر نماید. این مورد باعث افزایش طمع معامله‌گران می‌شود. افراد بدون تخصص و پر هیجان اغلب متحمل زیان‌های گسترده ای می‌گردند.

مشخصات قرارداد آتی

مشخصات قرارداد آتی

مشخصات قراردادهای آتی شامل اطلاعات و ملزوماتی می باشد، که باید در هر قرارداد بیان و عملیاتی گردد. مشخصاتی چون نوع دارایی، اندازه قرارداد، وجه تضمین، حداکثر حجم سفارش و … مشخصات آن محسوب می‌گردند. این موارد عبارتند از:

نوع دارایی پایه و استاندارد کالا

کالا یا دارایی‌هایی که عقد قرارداد آتی برای آنها شکل می گیرد را دارایی پایه می‌نامند. دارایی پایه می‌تواند شامل محصولات کشاورزی، طلا، فلزات، سهام، ارز و … باشد. علاوه بر اینکه هر کدام دارای قرارداد مخصوص خود هستند، می‌توانند بازارهای اختصاصی خود را داشته باشند.

اندازه قرارداد آتی

اندازه قرارداد آتی، حداقل حجمی می باشد، که در قرارداد می‌تواند معامله‌گردد. این اندازه توسط سازمان‌های برگزار کننده بازار آتی تعیین می‌شود. بر طبق استاندارد دارایی پایه، معامله‌گران مضارب صحیحی از اندازه قرارداد پایه را خرید و فروش می‌نمایند. به‌عنوان‌مثال اندازه هر قرارداد زعفران صد گرم و هر قرارداد سکه طلا، 10 عدد سکه تمام بهار می‌باشد. فرد می‌تواند به‌عنوان‌ مثال 5 قراردادآتی زعفران تهیه نماید.

دوره و ساعت معاملاتی و تاریخ سر رسید

بورس قرارداد آتی تعیین‌کننده دوره معاملاتی و تاریخ سررسید قرارداد می‌باشد. به‌عنوان‌مثال تاریخ سررسید کالاهایی مانند زعفران در قرارداد از قبل مشخص می گردد. اما دارایی‌هایی مانند طلا و ارز، می‌توانند تاریخ‌های سررسید متفاوتی به درخواست معامله‌گر داشته باشند. این تاریخ در مشخصات آن قرارداد ثبت می گردد.

وجه تضمین اولیه

افرادی که می‌خواهند وارد بازار آتی شوند به دلیل ماهیت تعهدی آن، باید مبلغی را به عنوان حداقل وجه تضمین قرارداد آتی پرداخت نمایند. این وجه همان طور که از نامش پیداست تضمینی برای صحت عملکرد طرفین بوده تا هیچ یک از آنها نتوانند از تعهد خود سر باز زنند. این وجه، به تناسب با میزان درخواست قرارداد شما تعیین می گردد.

حد نوسان قیمت روزانه

حد نوسان قیمت روزانه از مشخصاتی می باشد، که در بازارهای مختلف دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال حداقل تغییر قیمت سفارش در قرارداد آتی صفر درصد و حد اکثر آن، 5 درصد می‌باشد. اما حد نوسان روزانه برای اغلب بازارهای ارز دیجیتال و ارزهای فیات جهانی تعریف نگردیده است.

حداکثر حجم هر سفارش

از مشخصات قراردادهای آتی تعیین حداکثر حجم هر سفارش است. بر طبق این معیار، معامله‌گر نمی‌تواند بیش از حد مجازی، قرارداد ببندد.

سقف مجاز موقعیت های باز

دستورالعمل قراردادهای آتی بیانگر این موضوع می باشد، یک معامله‌گر نمی‌تواند بیش از حد مشخصی معامله در حال انجام یا موقعیت باز داشته باشد. موقعیت باز به قراردادی گفته می‌شود بین خریدار و فروشنده منعقد شده اما هنوز تحویل یا لغو نگردیده است.

قراردادهای آتی بر روی نرخ بهره کوتاه مدت

تحویل و مهلت گواهی آمادگی تحویل

در قرارداد آتی، باید زمان و شرایط تحویل مشخص گردد. بدون تعیین مشخصات تحویل و مهلت آن امکان عقد قرارداد نیست. این مهم به‌خصوص در قرارداد آتی کالای فیزیکی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خریدار و فروشنده باید در هنگام سررسید قرارداد با تکمیل گواهی آمادگی تحویل و ارائه آن، روند انجام قرارداد را به ثمر برسانند.

اما قراردادآتی سهام عمدتاً در زمان تحویل به‌صورت خودکار از دارایی شخص کسر می گردد.

کارمزدها و جرایم

بازارهای قرارداد آتی با ارائه‌دهنده خدمات ایمن معاملاتی، به عنوان پلتفرم معاملات آتی کارمزدی را از هر قرارداد اخذ می‌نمایند.

همچنین امکان دارد جرایمی را بابت عدم اجرای تعهد برای طرفین اعمال نمایند.

نمونه‌های قراردادهای آتی

پس از آشنایی با قراردادهای آتی، ویژگی و مشخصات آن، باید بدانیم که بیشترین نمونه‌ قرارداد آتی در کدام بازارها کاربرد دارد.

قراردادهای آتی بر روی نرخ بهره کوتاه مدت

در قرارداد آتی باید دقت کنید که بسیاری از تاجران و معامله‌گران تمایلی به دریافت یا تحویل دارایی ندارند. قراردادها با هدف کسب سود از خودشان عقد شده و سپس منتقل می‌شوند.

قراردادهای آتی بر روی نرخ بهره کوتاه مدت در بازار جهانی بر روی اوراق خزانه امریکا و سپرده‌های یورو دلاری انجام می گیرد. با توجه به اهمیت آنها نیاز به تخصص بالای معامله‌گران دارد. این اوراق در بورس شیکاگو منتشر و معامله می‌شود.

مبنای قرارداد آتی نرخ بهره کوتاه مدت، اوراق خزانه 90 روزه امریکا می‌باشد. خریداران اوراق خزانه آمریکا در حقیقت به دولت آن، وام می‌دهند. افرادی که این اوراق را در بازارهای آتی تهیه می‌نمایند به دنبال تثبیت نرخ بهره برای خود هستند.

قراردادهای آتی بر روی نرخ بهره میان مدت و بلند مدت در امریکا

قراردادهای آتی بر روی نرخ بهره میان مدت و بلند مدت در امریکا

قراردادهای آتی که بر روی اسناد خزانه داری آمریکا و اوراق قرضه خزانه دولت آن بسته می‌شود و برخلاف دوره کوتاه مدت آن، بازده دو تا ده سال دارند یکی از مهمترین قراردادهای آتی بلند مدت می‌باشند. اسناد خزانه امریکا سررسید 2 تا 10 سال و اوراق قرضه دولت امریکا سررسید بیش از ده سال دارند.

قراردادهای آتی یورو دلاری

بورس قراردادهای آتی شیکاگو میزبان قراردادهای آتی یورو دلاری نیز می‌باشد. نرخ بهره در سپرده‌های مدت دار دلاری که به وسیله بانک های لندن ارائه می‌شوند دارایی پایه در این قراردادها هستند. از این رو به آنها سپرده‌های یورو دلاری گفته می‌شود. عملکرد و نوع قراردادهای انتها، مشابه قراردادهای آینده در اوراق خزانه امریکا است. این نوع قرارداد آتی یکی از پرطرفدارترین آنهاست.

معاملات قراردادهای آتی نرخ ارز

این نمونه قرارداد آتی نیز بر روی نرخ ارزهای مختلف نظیر یورو، دلار کانادا، ین، پزو، پوند انگلیس، فرانک و … صورت می گیرد. پلتفرم معاملاتی آن نیز بورس آتی شیکاگو می‌باشد. این نوع معاملات نیز قواعد خود را دارد اما اقبال کمتری نسبت به نمونه قراردادهای آتی قبلی دارد.

سوالات مهم قرارداد آتی

بازار معاملات آتی هر روزه با سیل علاقمندان بیشتری رو برو می‌شود. افرادی که با انگیزه کسب سود وارد آن می‌شوند اما بسیاری از آنان متحمل زیان‌های جبران ناپذیری می‌گردند. علت بسیاری از این زیان‌ها عدم دانش کافی درباره قرارداد آتی می‌باشد. در زیر به تعدادی از مهمترین سوالات قرارداد آتی پاسخ می‌دهیم تا بتوانید با بخشی از این بازار آشنا شوید.

قرارداد آتی چه سودی برای معامله‌گران دارد؟

قرارداد آتی چه سودی برای معامله‌گران دارد؟

سود حاصل از قرارداد آتی به دو شکل می‌تواند ایجاد گردد. عبارتند از:

    به‌صورت پوشش ریسک: به طور مثال کشاورز یا تولید کننده کالایی که در ابتدا دوره کاری قصد تولید محصولی را دارد، اما به دلیل نوسانات بازار، امکان پیش بینی این را ندارد که بعد از گذشت چند ماه قیمت محصول در بازار افزایش یا کاهش خواهد یافت. به این خاطر می‌تواند با عقد قرارداد آتی از فروش کالای خود با قیمت مناسب اطمینان کسب کند. این مورد، اصلی ترین ویژگی این قرارداد می‌باشد.

به‌صورت سفته بازی یا نوسان گیری: افراد بدون نیاز به خود دارایی، از خرید و فروش آن، درآمد خواهند داشت. به طور مثال انتظار کاهش قیمت یک سهام را در 15 روز آینده دارید. دقت نمایید که این پیش‌بینی باید با استفاده از تحلیل‌های دقیق و دانش بازار به دست آمده باشد. می‌توانید قرارداد آتی فروش سهام یا محصول را در تاریخ 15 روز دیگر با قیمت بالاتر ببندید. سپس در روز 15 ام با خرید ارزانتر سهام از بازار، آن را به قیمت قرارداد خود بفروشید. این حاشیه سود، برای افراد افزایش سرمایه را به همراه می‌آورد.

به‌  عنوان ‌مثال قیمت فعلی سهام خاصی 1000 تومان می باشد و شما انتظار دارید پس از 15 روز به قیمت 800 تومان کاهش یابد. با عقد قرارداد آتی در روز 16 ام به قیمت هزار تومان، می‌توانید آن را از بازار به قیمت ارزانتر خریداری کرده و با قیمت 1000 تومان به خریدار تحویل دهید.

نکته مهم

بازار قرارداد آتی دارای ماهیت معامله‌گری بوده و مانند بسیاری از بازارهای معاملاتی دارای ماهیت سود و زیان است. یعنی امکان دارد با سود یکی از طرفین معامله، دیگری دچار ضرر گردد. سود و زیان در ذات این بازارها تعریف گردیده است.

تفاوت پیمان آتی و قرارداد آتی چیست؟

بسیاری افراد در حین ورود به بازار آتی، فکر می‌کنند که قرارداد آتی همان پیمان آتی است. در حالی این دو دارای شباهت‌ها و تفاوت هایی هستند. شباهت و تفاوت بین قرارداد آتی و پیمان آتی شامل موارد زیر است:

هر دو بر انتقال دارایی در آینده با تحویل پول در همان زمان تاکید دارند. اما پیمان آتی توافقی می باشد که به‌صورت خصوصی، بین خریدار و فروشنده انجام می گیرد، دارای بازار سازمان یافته مانند بورس نیست. از این رو طرفین پیمان باید یکدیگر را بشناسند. پیمان آتی از استانداردهای خاصی تبعیت نمی‌کند. نوع دارایی، قیمت، میزان نوسان، حداقل و حداکثر حجم خرید و سایر مشخصات در پیمان آتی وجود ندارد. از این رو، پیمان آتی دارای انعطاف و ریسک بالاتری است. شفافیت قیمت در پیمان آتی وجود ندارد. زمان تحویل، و سایر مشخصات به‌صورت توافقی تعیین می گردد. مهمترین مشخصه پیمان آتی این است که در بازارها خارج از بورس یا OTC که مخفف (Over-The-Counter) شکل می گیرند.

نماد معاملاتی در بازار آتی به چه صورت است؟

نماد معاملاتی در بازار آتی با نماد سهام در بورس عادی متفاوت است. در بازار آتی تاریخ سررسید قرارداد آتی، توسط بورس برای هر دارایی مشخص می گردد. امکان تغییر سررسید وجود ندارد. نماد معامله آتی در تابلو، با نام دارایی یا سهام، ماه و سال سررسید قرارداد مشخص می گردد. نماد معاملاتی از قالب  (GCMMYY) تبعیت می‌کند. دو حرف اول مثلاً GC،SAF یا … مخفف دارایی پایه است. GC نماد سکه طلا می‌باشد. MM نشان دهنده ماه تحویل و YY نمایش دهنده سال تحویل می‌باشد. به‌ عنوان ‌مثال:

  • GCDY99: نماد قرارداد آتی سکه طلا با تاریخ تحویل دی ماه 99 می‌باشد.

  • SAFME99: نماد زعفران نگین تحویل مهر ماه 99 می‌باشد.

  • اهرمی بودن قراردادهای آتی به چه معناست؟

در بازار آتی با عبارتی به نام اهرم یا (leverage) آشنا می‌شوید. از این رو به آن اهرم گویند که شبیه یک اهرم، با سرمایه کم می‌توانید سود یا زیان چند برابری کسب کنید، درست همان طور که در دنیای واقعی می‌توانید با نیرویی کم ابزار سنگین را جابجا نمایید.

چه کالاهایی در بازار آتی معامله می‌شود؟

چه کالاهایی در بازار آتی معامله می‌شود؟

در بازار آتی ایران، کالاهای سکه طلا، زعفران نگین، زعفران پوشال معمولی، زیره و پسته معامله می گردد.

نحوه انجام معاملات قرارداد آتی چگونه است؟

برای اینکه بدانید نحوه انجام معاملات قرارداد آتی چگونه است؟ باید مراحل ذیل را طی نمایید:

برای انجام معاملات قرارداد آتی، ابتدا نیاز به دریافت کد معاملاتی قرارداد آتی دارید. تعدادی از کارگزاری‌های بورس ایران دارای مجوز قرارداد آتی می‌باشند با مراجعه به آنها، ارائه مدارم هویتی و تکمیل فرم‌های لازم، می‌توانید در خواست دریافت کد قرارداد آتی نمایید. پس از بررسی اطلاعات حساب بانکی و تایید مدارک شما توسط کارگزار، کد شما صادر خواهید شد. سپس می‌توانید با مراجعه با سامانه اینترنتی معاملات آتی در کارگزاری خود، با گذراندن مراحل زیر اقدام به معامله نمایید:

  •     واریز وجه تضمین اولیه

  •     ثبت سفارش خرید یا فروش آتی

  •     انجام معاملات طبق قوانین آن

چطور انگیزه کافی برای استفاده از قرارداد آتی وجود دارد؟

انگیزه جلوگیری از زیان در آینده و کسب سود بالا، می‌تواند دلایلی برای استفاده از قرارداد آتی باشد. تولیدکنندگان برای پوشش ریسک و نوسان گیران برای افزایش سود با سرمایه‌ای پایین وارد این بازار می‌گردند.

کارمزد معاملات قرارداد آتی سهام چقدر است؟

مفهوم وجه تضمین چیست؟

در قرارداد آتی، برای اطمینان از انجام گیری معامله هر یک از طرفین باید نسبتی از قرارداد عقد شده را به عنوان وجه تضمین ارائه نماید.

حداقل وجه تضمین اولیه و دریافت اخطاریه چقدر است؟

حداقل وجه تضمین قرارداد آتی، مبلغی می باشد که کاهش آن در حساب شما، باعث دریافت اخطاریه از سازمان برای افزایش موجودی می گردد. در بورس قرارداد آتی ایران، باید حداقل 20 درصد ارزش قرارداد، با قیمت پایه اولین روز معاملاتی به عنوان وجه تضمین ارائه شود. شما باید این مبلغ را در حساب خود داشته باشید.

نتیجه گیری

قرارداد آتی ابزار نوینی محسوب می‌شود که برای تولید و معامله‌گران، شرایط کسب سود را فراهم می‌آورد. این بازار با داشتن پتانسیل سود بالا هدف فعالیت افراد زیادی شده است. کسب سود با سرمایه‌ای پایین از مزایای قراردادآتی می‌باشد.

در این مقاله به توضیحاتی پیرامون آشنایی با قراردادهای آتی، ویژگی، تفاوت و مشخصات آن پرداختیم. امروزه قرارداد آتی در بازارهای مالی و ارزی رواج فراوانی یافته است. درصورتی‌که سؤالی در حیطه این شیوه معامله در ذهن شما خواننده گرامی نقش بست می‌توانید از طریق یادداشت با ما در ارتباط باشید.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
قرارداد آتی چیست؟ ویژگی و مشخصات انواع قرارداد آتی
تسهیل گستر, بابک شعبانی 24 اسفند 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


سال مالی چیست؟ نحوه ایجاد، بستن و تغییر سال مالی
شما چقدر از اهمیت سال مالی برای حسابداران مطلع هستید؟ حسابداران ارائه گزارشات و صورت‌های مالی خود را باتوجه به هرسال مالی تطبیق داده و همچنین در پایان سال یا دوره مالی گزارشات موردنیاز را به مدیر عامل و سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می دهند. نکته‌ مهم زمان شروع دوره مالی می باشد که ممکن است در هر شرکت متفاوت باشد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو