۵ تفاوت کلیدی CRM و ERP چیست؟

دنیای تجارت امروزی، دنیای داده‌هاست و در این میان، دو راهکار نرم‌افزاری برتر حرف اول را می‌زنند: نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم‌افزار مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

دنیای تجارت امروزی، دنیای داده‌هاست و در این میان، دو راهکار نرم‌افزاری برتر حرف اول را می‌زنند: نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نرم‌افزار مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP). تمرکز سیستم‌های CRM روان‌تر و خودکار کردن تعاملات شما با مشتریان است. اما برای داشتن عملیات داخلی بی‌نقص، سیستم ERP عملکرد فراتر از انتظاری ارائه می‌کند. هر دو سیستم مزایای منحصر به فردی دارند، ولی اغلب صاحبان کسب‌وکارها همواره برایشان سؤال است که آیا باید CRM تهیه کنند یا ERP؟ و اینکه این دو سیستم دقیقاً چه تفاوت‌هایی باهم دارند. 

در این مطلب به بررسی 5 تفاوت کلیدی این سیستم‌ها می‌پردازیم:

1. تمرکز و حدود تحت پوشش

بر خلاف سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که تمرکز آن‌ها بر روی تعامل با مشتری است، ERPها یک نما و چشم‌انداز جامع و یکپارچه از بخش مدیریت (back office) ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها با یکپارچه‌سازی بخش‌های کلیدی سازمان، از جمله بخش مالی، حسابداری، انبارداری و زنجیره تأمین، به روان‌سازی و بهینه‌سازی منابع داخلی شرکت کمک می‌کنند.

از این منظر، ERPها با حذف سیلوهای اطلاعاتی، اطمینان حاصل می‌کنند که تمام بخش‌ها با اطلاعات زنده و یکسانی کار می‌کنند. این امر منجر به همکاری بهتر، کاهش خطا و بهبود تصمیم‌گیری در کل سازمان می‌شود. دوماً، سیستم‌های ERP وظایف تکراری مانند پردازش سفارش، مدیریت موجودی و گزارش‌گیری مالی را خودکار می‌کنند. این یعنی آزاد شدن زمان کارکنان برای فعالیت‌های استراتژیک‌تر و در نهایت افزایش بهره‌وری کلی.

2. دپارتمان‌های دخیل

سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای برقراری ارتباط قوی با مشتریان ضروری هستند. ولی زمانی که صحبت از یکپارچه‌سازی کامل بخش‌های مختلف سازمان باشد، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) حرف اول را می‌زنند. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی منجر به شفافیت بیشتر بین دپارتمان‌ها، همکاری بهتر بین بخش‌ها و رفع مشکلات ناشی از اطلاعات نادرست می‌شود. وقتی فقط از CRM استفاده می‌شود، دپارتمان‌های دخیل روابط عمومی و بازاریابی یا تبلیغات عنوان می‌شوند.

اما با استفاده از سیستم‌های ERP، بخش حسابداری می‌تواند صدور فاکتور و پرداخت‌ها را به صورت خودکار انجام دهد و بخش منابع انسانی نیز لیست حقوق و مزایا را به همین شکل مدیریت کند. در نتیجه، کارمندان از انجام کارهای تکراری رهایی یافته و زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های باارزش‌تر می‌کنند. پس می‌توان گفت در مقابلِ تمرکز CRM بر روی تعامل با مشتری، ERP سایر قسمت‌ها را نیز باهم یکپارچه می‌کند.

3. نوع داده مورد استفاده

CRM داده‌های مشتری، مانند اطلاعات تماس، تاریخچه خرید و سوابق تماس‌های وی را ذخیره و طبقه‌بندی می‌کند. اما سیستم‌های ERP با تبدیل داده‌ها  به بینش‌های عملیاتی، مزیت رقابتی فوق‌العاده‌ای برای کسب‌وکار ایجاد می‌کنند. این یعنی خداحافظی با داده‌های پراکنده و گزارش‌های متناقض. در این سیستم‌ها، یک منبع واحد برای حقیقت (Single Source of Truth) وجود دارد که به بخش‌هایی مانند حسابداری و فروش اجازه می‌دهد بدون خطا و تأخیر با اطلاعات یکسان و به روز کار کنند.

اما مزایای ERP فراتر از اینهاست. این سیستم‌ها در وهله اول، دنیایی از تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را به خدمت شما درمی‌آورد. با تجزیه و تحلیل روندهای مالی، هزینه‌های تولید و سطح موجودی انبار، می‌توانید به راحتی نقاط ضعف را شناسایی کرده و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید. به عنوان مثال، شناسایی مازاد موجودی به تصمیم‌گیری بهتر برای خرید و مدیریت انبار کمک می‌کند، در حالی که داده‌های تولید گلوگاه‌هایی را که نیاز به اصلاح دارند، آشکار می‌سازند. این رویکرد پیشگیرانه، اتلاف منابع را به حداقل رسانده و تخصیص بهینه منابع را تضمین می‌کند.

4. تفاوت‌های کارکردی

کارکرد نرم‌افزارهای CRM بیشتر محدود به مدیریت مراحل فروش، اتوماسیون وظایف، رهگیری تعامل با مشتری و بهبود رضایت مشتری است. اما ERPها فراتر از بخش فروش عمل کرده و زیربنای کسب‌وکار شما را بهینه‌سازی می‌کنند. سیستمی را تصور کنید که به طور یکپارچه امور مالی را مدیریت می‌کند، عملیات را ساده‌سازی می‌کند، تخصیص منابع را بهینه می‌کند و گزارش‌های تحلیلی ارزشمندی تولید می‌کند. همه اینها همان جادویِ کارکردهای ERP است. این سطح از یکپارچگیِ عملکردی به معنای یک ماشین تجاریِ روان و روغنکاری شده است که با حداکثر بازدهی کار می‌کند و آماده است تا چالش‌های بازار را فتح کند.

5. یکپارچگی همه جانبه

با اینکه برخی از‌ERPها، از جمله سازمان‌یار (نسخه بومی Odoo در ایران) دارای قابلیت‌های CRM داخلی هستند، ولی قدرت واقعی آن‌ها در یکپارچه‌سازی همه سیستم‌ها برای به جریان انداختن بدون‌وقفه اطلاعات است. این پل ارتباطیِ داده‌ای، مزایای قابل توجهی دارد. یکپارچه‌سازی مغایرت‌های داده‌ای را از بین می‌برد، گردش‌کار همه بخش‌ها را ساده‌تر می‌کند و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را امکان‌پذیر می‌کند. برای مثال، با تحلیل سابقه خرید مشتری در کنار داده‌های تولید و روندهای فروش، شرکت‌ها می‌توانند فرصت‌های جدید محصول را شناسایی کرده و محصولات خود را بهینه کنند. این دیدگاه جامع به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا فعال‌تر و برای تقاضای بازار، انعطاف‌پذیرتر باشند.

جمع‌بندی: فراتر از روابط مشتری، با قدرتِ ERP

سیستم‌های CRM در مدیریت تعاملات با مشتری عملکرد عالی دارند، اما دید محدودی نسبت به عملیات داخلی سازمان دارند: خودرویی با موتور قدرتمند اما ترمزهای معیوب - سرعت بالا لزوماً به معنای سواری آرامش‌بخش نیست. اینجاست که سیستم به عنوان سیستم عصبی مرکزی کسب‌و‌کار ظاهر شده و ضمن اینکه تمام قابلیت‌های یک CRM تمام عیار را دارند، داده‌های مالی، انبارداری، تولید و مشتری را به طور یکپارچه ادغام می‌کنند. این بستر به شما اجازه می‌دهد:

  • با تخصیص‌ منابع بر مبنای داده، هدر رفت‌ها را از بین برده و سودآوری را به حداکثر برسانید.

  • وظایف تکراری را خودکار کنید، فرآیندها را ساده‌سازی کنید و کارمندان را برای تفکر استراتژیک آزاد کنید.

  • با کسب بینش لحظه‌ای برای رسیدگی پیشگیرانه به چالش‌ها و بهره‌مندی از فرصت‌ها، قدرت بگیرید.

  • با ارائه قیمت‌های دقیق، تکمیل سریعتر سفارشات، و داشتن یک دیدگاه جامع از سوابق مشتری، خدمات استثنایی و حرفه‌ای به مشتریان خود ارائه دهید.

سیستم‌های CRM یک ابزار ارزشمند برای پرورش روابط با مشتری هستند. با این حال، برای تحول واقعی کسب‌وکار، فراتر از بخش فروش را ببینید. با سرمایه‌گذاری در سیستم‌های ERP یکپارچه، به ویژه سیستم‌های استاندارد جهانی مثل اودوو، پتانسیل کامل سازمان خود را شکوفا نمایید.

اگر هنوز نمی‌توانید درباره خرید ERP یا CRM تصمیم بگیرید، همین امروز برای ارائه دمو رایگان با ما تماس بگیرید تا ببینید ERP چطور می‌تواند نیروی محرک رشد پایدار شما باشد و هرآنچه که CRM به تنهایی دارد را با یکپارچگی کامل با سایر دپارتمان‌ها به شما هدیه کند.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۵ تفاوت کلیدی CRM و ERP چیست؟
تسهیل گستر, صدیقه قنبری 27 اسفند 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۰ مزیت واقعی اودوو (Odoo) که شاید از آن‌ها بی‌خبر بودید!
اودوو (Odoo) یک نرم افزار جامع و یکپارچه تحت وب بوده و به عنوان یکی از برترین راهکارهای کامل برای مدیریت منابع سازمانی (ERP) شناخته می‌شود. این سیستم، که به صورت متن‌باز یا Open Source عرضه می‌شود
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو