پولسازترین مشاغل در رشته حسابداری

حسابداری حرفه‌ای پرتقاضا است و با توجه به بالا بودن درآمد رشته حسابداری همیشه برای حسابداران فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد.

حسابداری حرفه‌ای پرتقاضا است و با توجه به بالا بودن درآمد رشته حسابداری همیشه برای حسابداران فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. هر کسب و کاری، فعال در هر زمینه‌ای، نیاز به یک حسابدار مجرب و قابل اعتماد دارد تا امور مالی و حسابداری او را مدیریت کند و در مواقعی نیز به صاحبان و مدیران کسب و کارها مشاوره‌های مالی بدهد. شغل حسابداری یکی از پردرآمدترین مشاغل در تمام کشورهای جهان محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم پولسازترین مشاغل در رشته حسابداری را بررسی کنیم.

بیشتر حسابداران حرفه‌ای با مدرک کارشناسی یا یک گواهینامه معتبر می‌توانند به استخدام رسمی درآیند. بسیاری نیز به طور تجربی این حرفه را آموخته و در آن مشغول هستند. طبق گزارشات منتشرشده از سازمان آمار ایالات متحده، متوسط درآمد سالانه یک حسابدار در سال 2020 چیزی بالغ بر 73000 دلار بوده است. درآمد واقعی یک حسابدار بسته به نوع کاری که انجام می‌دهد و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند متغیر است. با این حال، شکی نیست که حرفه حسابداری جزو مشاغل پولساز می‌باشد.


چرا تقاضا برای حسابدار زیاد است؟

به اعتقاد کارشناسان، حرفه حسابداری هیچ وقت دچار کسادی نمی‌شود و آینده شغلی رشته حسابداری روشن است. تمامی کسب و کارها و شرکت‌های کوچک و بزرگ، چه اقتصاد در حال رشد باشد چه با رکود مواجه شده باشد، نیاز به حسابدار، حسابرس، ممیز مالی یا مشاور مالی دارند. قوانین مالیاتی شرکت‌ها را ملزم می‌کنند تا از یک حسابدار مالیاتی کمک بگیرند. موسسات مالی و خدمات حسابداری نیز همواره و در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بنابراین نیاز به افرادی که از مهارت‌های تحلیلی و ریاضیات بهره‌مند باشند همیشه وجود خواهد داشت.

از طرف دیگر، با تغییر و تحولاتی که در شیوه‌های تجارت نوین به وجود آمده است، حسابداران مسئولیت‌ها و وظایف پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند. در شرکت‌های بزرگ دنیا، حسابداری صرفا محدود به ثبت دفاتر و رسیدگی به حقوق و دستمزد کارکنان نمی‌شود، بلکه حسابداران این شرکت‌ها در خصوص مدیریت منابع مالی و سرمایه گذاری به مدیران مشاوره می‌دهند، در تصمیم گیری‌های کلان کمک می‌کنند و در اتخاذ و تنظیم استراتژی‌های آتی شرکت همکاری می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برای جذب استعدادها با هم رقابت می‌کنند و دلیل آن، اهمیت زیاد رشد مالی است.

پیش بینی می‌شود که تا 10 سال آینده فرصت‌های شغلی مرتبط با حسابداری و حسابرسی 7% افزایش یابد. حسابدارانی که می‌خواهند از فرصت‌های طلایی بیشترین استفاده را کنند و درآمد خود را افزایش دهند باید دانش خود را از علم حسابداری بالا ببرند و در خصوص صنایع و حوزه‌هایی که بیشترین تقاضا و حقوق پیشنهادی برای حسابداران را دارند آشنایی و آگاهی بیشتری کسب کنند. با این کار می‌توانند برای آینده شغلی خود از حالا برنامه ریزی کنند.


پولسازترین مشاغل در رشته حسابداری کدامند؟

فرصت‌های شغلی زیادی در زمینه حسابداری برای ثبت، پیش بینی یا استراتژی مالی وجود دارد. شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی افراد زیادی به تخصص حسابداری نیاز دارند. قطعا بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر مؤسسات مالی جزو گزینه‌هایی هستند که هر حسابداری می‌تواند روی آن حساب کند. شاید هم به عنوان یک حسابدار دوست داشته باشید در یک شرکت یا کسب و کار کوچک مشغول فعالیت شوید؛ جایی که برایتان جذاب و الهام‌بخش باشد.

در ادامه شما را با 18 عنوان شغلی مرتبط با حرفه حسابداری که درآمد بالایی داشته و در تمام کشورهای جهان تقاضای زیادی دارند آشنا می‌کنیم:

1- کارمند حسابداری

متوسط درآمد: 16 دلار در ساعت

کارمندان حسابداری وظایف مختلفی را بر عهده دارند که به حسابداران کمک می‌کند تا امور مالی یک سازمان را حفظ و مدیریت کنند. برخی از وظایف این افراد ممکن است شامل تشکیل پرونده، ردیابی درآمدها و بدهی‌ها، تهیه گزارش و نگهداری سوابق باشد. همچنین ثبت و نگهداری تراکنش‌های روزانه، تطبیق حساب‌ها، حسابداری حقوق و دستمزد، مدیریت قراردادها و موارد بسیار دیگر را می‌توان جزو وظایف کارمند حسابداری برشمرد.

2- دفتردار

متوسط درآمد: 17 دلار در ساعت

دفترداران مسئول حفظ وقایع مالی روزانه یک شرکت هستند. آن‌ها وظیفه ثبت و ارائه صورت وضعیت مالی و گزارش به مدیریت و سایر ناظران را دارند. بعضا ممکن است حیطه وظایف دفتردار و حسابدار همپوشانی داشته باشد، اما به طور اصولی وظایف دفتردار با کارمند حسابداری تفاوت دارد.  

3- تحلیلگر اعتبار

متوسط درآمد: 57000 دلار در سال

تحلیلگران اعتبارات وظیفه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از پیشینه مالی افراد برای ارزیابی اعتبار آن‌ها را برعهده دارند. این گروه اغلب برای بانک‌ها یا شرکت‌های بیمه کار می‌کنند تا شایستگی متقاضی را برای وام تعیین کنند. همچنین ممکن است در بررسی و بازبینی حساب‌های مشکل‌ساز مشارکت کنند.

برای مثال، فرض کنید یک تحلیلگر اعتباری در بانکی کار می‌کند که کارت‌های اعتباری صادر می‌کند. این فرد ممکن است داده‌های مشتریانی را که در پرداخت‌های خود قصور کرده‌اند بررسی نماید و حتی به بستن کارت یا کاهش اعتبار مشتری رای دهد.


4- مسئول تطبیق

متوسط درآمد: 62000 دلار در سال

مسئول تطبیق یا افسر انطباق باید از مطابقت کلیه پرونده‌ها، تصمیمات و وظایف مالی مربوط به شرکت با قوانین ملی اطمینان حاصل کند. همچنین باید تطبیق عملیات شرکت با استانداردهای درون سازمانی را مدیریت کند. بدون حضور یک مسئول تطبیق، شرکت‌ها و سازما‌ن‌ها خود را در معرض نقض قوانین و در نتیجه آسیب‌های احتمالی مثل کاهش سطح اعتبار و جریمه قرار می‌دهند.

5- حسابرس یا ممیز مالی

متوسط درآمد: 63000 دلار در سال

وظیفه حسابرس بررسی پرونده‌های مالی یک کسب و کار یا یک فرد است تا مطمئن شود که محاسبات به صورت صحیح و دقیق ثبت شده و تمام امور و مسائل مالی در نظر گرفته شده است. حسابرسان هم برای ارزیابی تصادفی موارد مدیریتی مالی و هم در موارد خاص که مشکوک به جرایم مالی هستند فراخوانده می‌شوند.

حسابرسان افرادی باوجدان و قابل اعتماد هستند و ماهیت شغل آ‌ن‌ها ایجاب می‌کند تا بسیار دقیق و جزئی‌نگر باشند. حوزه حسابرسی خود به چند دسته مختلف مثل حسابرسی دولتی، حسابرسی قضایی، حسابرسی درون سازمانی و برون سازمانی و غیره تقسیم می‌شود.

6- مشاور مالی شخصی

متوسط درآمد: 65000 دلار در سال

مشاوران مالی شخصی با افراد مختلف کار می‌کنند و برای ارزیابی و توسعه برنامه های مالی مطابق با اهداف آن‌ها راهکار ارائه می‌دهند. این مشاوران ممکن است توصیه‌هایی برای سرمایه گذاری داشته باشند، حساب ایجاد کنند یا راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها در زمینه‌های مختلف پیشنهاد کنند. این گروه ممکن است به صورت انفرادی یا برای موسسات مشاوره مالی کار کنند و به مشتریان خدمات ارائه نمایند.

7- حسابدار ارشد

متوسط درآمد: 66000 دلار در سال

حسابداران ارشد وظیفه نظارت بر واحد حسابداری شرکت‌ها و سازمان‌ها را بر عهده دارند. همچنین امور مالی شرکت را مدیریت کرده و از صحت، دقت و به روز بودن گزارشات و صورت‌های مالی اطمینان حاصل می‌کنند.  بر خلاف کارمندان حسابداری، حسابداران ارشد مجبور نیستند وظایف اداری مثل ورود داده‌ها، تهیه ترازنامه یا به روز رسانی دفاتر حسابداری را انجام دهند. در برخی موارد، حسابداران ارشد بین کارمندان حسابداری و مدیران ارتباط برقرار می‌کنند و بر رویه‌ها و سیاست‌های حسابداری سازمان و تطبیق آن‌ها با خط مشی کلی سازمان نظارت می‌کنند.


8- تحلیلگر بودجه

متوسط درآمد: 67000 دلار در سال

تحلیلگران بودجه مسئول تعیین زمان، مکان و مقدار پولی هستند که یک سازمان باید خرج کند. این گروه اغلب وظیفه دارند چندین طرح بودجه را در سراسر شرکت یا سازمان مدیریت کنند تا مطمئن شوند که پول و منابع مالی به درستی خرج می‌شود. همچنین در فرایندهای تصمیم گیری به مدیران کمک می‌کنند. این گروه معمولا به صورت مستقل کار می‌کنند و تحلیل‌های خود را در قالب پروپوزال به مدیران گزارش می‌کنند.

9- تحلیلگر مالی

متوسط درآمد: 67000 دلار در سال

تحلیلگران مالی مسئول ردیابی وضعیت سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه گذاری‌های شرکت یا سازمان هستند تا توصیه‌ها و پیش بینی‌های لازم را ارائه دهند. این گروه اهداف شرکت یا سازمان را در نظر گرفته و ارزیابی می‌کنند که کدام تصمیمات مالی سود بیشتری به همراه خواهد داشت. همچنین وظایفی مثل جمع‌آوری و سازماندهی داده‌ها، تجزیه و تحلیل سوابق، پیش بینی و ارائه راهکار، تهیه و ارائه گزارشات را انجام می‌دهند.

10- حسابدار و مشاور مالیاتی

متوسط درآمد: 70000 دلار در سال

حسابداران و مشاوارن مالیاتی بسته به موقعیت افراد یا کسب و کارها، مسئولیت تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را بر عهده دارند. این گروه همه اطلاعات لازم را جمع آوری می‌کنند، داده ها را به طور دقیق و موثق ارسال می‌کنند و هر ساله، نتیجه تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی را محاسبه می‌کنند. همچنین در خصوص معافیت‌های مالیاتی و راه‌های قانونی برای کسر مالیات به شرکت‌ها و کسب و کارها مشاوره می‌دهند.


11- استاد دانشگاه رشته حسابداری

متوسط درآمد: 76000 دلار در سال

اساتید حسابداری مسئول تهیه برنامه درسی در مورد حسابداری و امور مالی برای مؤسسات آموزش عالی هستند. آنها همچنین برای اطمینان از انتقال موفقیت آمیز دانش و اطلاعات به دانشجویان، امتحان و آزمون طراحی می‌کنند و به دانش‌آموزان و دانشجویان تکلیف می‌دهند.

12- حسابدار قضایی

حسابداران قضایی به بررسی وقایع مالی در پرونده‌های قضایی و جرایم می‌پردازند. این گروه اساسا با مؤسسات مالی و مراجع قضایی و قانونی همکاری می‌کنند تا به طور کامل درک کنند که طرف‌های درگیر در پرونده چگونه پول و منابع مالی را در طول بازه‌های زمانی مختلف خرج، ارسال یا دریافت کرده‌اند.

حسابداری قضایی در پرونده‌های کلاهبرداری و اختلاس بسیار کاربرد دارد و سعی می‌کند ماهیت جرایم مالی را برای دادگاه توضیح داده، نحوه وقوع جرم را مشخص کرده، راه‌کارهایی برای پیشگیری از وقوع دوباره جرم پیشنهاد داده، و افراد دخیل در فعالیت‌های مالی غیرقانونی را به دادگاه معرفی کند. در مواقعی که یک شرکت در معرض ضررهای اقتصادی هنگفت و حتی ورشکستگی قرار می‌گیرد، یک حسابدار قضایی می‌تواند نقش مهمی در احیای شرکت ایفا کند.

13- تحلیلگر ریسک

متوسط درآمد: 77000 دلار در سال

تحلیلگران ریسک مسئول ارزیابی ریسک‌های مالی هستند که از تصمیمات تجاری مهم ناشی می‌شوند. این گروه اغلب برای شرکت‌های بیمه کار می‌کنند و از ابزارهای حرفه‌ای، مثل نرم افزارهای حسابداری و ابزارهای تحلیلی، برای محاسبه بهترین و بدترین نتایج ممکن استفاده می‌کنند.

این گروه مسئول پیش بینی تغییرات و روندهای آتی و همچنین پیش بینی هزینه‌ها هستند. این حرفه نیاز به تخصص بالایی دارد. تحلیلگران ریسک ممکن است در بخش‌های فروش، بازرگانی، بازاریابی، خدمات مالی یا بانکداری خصوصی وغیره کار کنند و در حوزه‌های مختلف اعتباری، بازار، عملیاتی یا نظارتی تخصص داشته باشند.


14- ناظر مالی

متوسط درآمد: 81000 دلار در سال

ناظر مالی مسئول نظارت بر عملیات‌های مالی سازمان است که شامل مواردی چون حسابداری، حسابرسی و بودجه می‌شود. معمولا، این گروه به طور مستقیم با ناظر شرکت یا مدیر مالی شرکت در ارتباط هستند و گزارش می‌دهند. ناظران مالی تجربه زیاد و سابقه طولانی در حوزه حسابداری دارند.

15- توسعه دهنده نرم افزار حسابداری

متوسط درآمد: 97000 دلار در سال

توسعه دهندگان نرم افزار حسابداری مسئول طراحی، تولید، پشتیبانی و بهبود نرم افزارهایی هستند که سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف برای مدیریت امور مالی و حسابداری خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. این گروه اغلب از نزدیک با تیم‌ها یا افرادی که از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند در ارتباط هستند تا اطمینان حاصل کنند که نرم افزار حسابداری در دستیابی به اهداف سازمانی به آن‌ها کمک نموده و کار آن‌ها را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

16- مدیر مالی

متوسط درآمد: 104000 دلار در سال

مدیران مالی بر سلامت اقتصادی و مالی یک سازمان نظارت و مدیریت می‌کنند. این گروه در بالاترین سطوح سازمانی تصمیم گیری می‌کنند تا اهداف مالی سازمان را محقق سازند و برای سلامت مالی سازمان در درازمدت استراتژی‌ می‌چینند. این گروه اغلب به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند و به توانایی تحلیلی و مهارت‌های ارتباطی عالی نیاز دارند. مدیر مالی باید اطلاعات به روز شده‌اي از قوانین و مقررات مالی، مالیاتی و تجاری داشته باشد و از وضعیت بازار و تغییرات و نوسانات آن مطلع باشد.

17- مدیر مالیات بین المللی

متوسط درآمد: 105000 دلار در سال

مدیران مالیاتی بین‌المللی وظیفه دارند تا دانش خود را در خصوص قوانین مالیاتی جهانی به روز نگهدارند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در چندین کشور فعالیت می‌کنند، از قوانین کلی و مالیاتی آن‌ کشورها پیروی می‌کنند. این گروه هم می‌توانند برای شرکت‌ها و سازمان‌ها کار کنند و هم در خدمت دولت‌ها و مراجع قانونی و تجاری باشند.


18- ناظر شرکت یا سازمان

متوسط درآمد: 118000 دلار در سال

ناظران شرکت‌ها و سازمان‌ها معمولاً بر بخش حسابداری نظارت می‌کنند و مسئول اطمینان پیدا کردن از انطباق بخش‌های مختلف سازمان‌، تهیه و نگهداری بودجه، تهیه گزارش‌های مالی و موارد دیگر هستند. یک ناظر بر عملیات حسابداری روزانه سازمان، از جمله امور حسابداری، حقوق و دستمزد، حساب های پرداختنی و حساب های دریافتنی و سایر وظایف واحد حسابداری نظارت می‌کند. همچنین، به هدایت تصمیمات مالی استراتژیک شرکت کمک می کند و در نتیجه در حفظ سلامت مالی سازمان نقش اساسی دارد.

کدام عنوان شغلی حسابداری را بیشتر دوست دارید؟

در این مطلب در خصوص عناوین مختلف شغلی مرتبط با حوزه حسابداری و مالی صحبت کردیم و برخی از پولسازترین مشاغل در رشته حسابداری را بررسی کردیم. حسابداری و مشاغل مرتبط با آن جزو پرتقاضاترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا هستند. هر کسب و کار یا سازمانی، فعال در هر حوزه‌ای، به حسابدار حرفه‌ای، مجرب و قابل اعتماد نیاز دارد.

رشته حسابداری بسیار گسترده و بعضا پیچیده است. بنابراین، اگر می‌خواهید به عنوان یک حسابدار از مزایا و فرصت‌های موجود استفاده کنید باید دانش خود را در یکی از حوز‌های این رشته افزایش دهید، اطلاعات خود را در خصوص صنایعی که به آن علاقمند هستید به روز کنید، برای فراگیری مهارت‌ها و تخصص‌های جدید و آینده‌دار تلاش کنید و برای آینده حرفه‌ای و شغلی خود در زمینه حسابداری برنامه ریزی کند.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
پولسازترین مشاغل در رشته حسابداری
تسهیل گستر, بابک شعبانی 25 خرداد 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


معرفی انواع HTTP Status code
هر زمانی که شما مرورگر را باز می‌کنید و یک آدرس اینترنتی جستجو می‌کنید، ابتدا از سمت مرورگر و رایانه شما درخواستی به سمت سرور فرستاده می‌شود.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو