وبمستر چیست؟

خیلی از افراد در کل نمی دانند که وبمستر چیست؟ در حقیقیت 2 تا وبمستر داریم: 1. شغل وبمستر 2. ابزار وبمستر گوگل (که این ابزار از سال 2019 به سرچ کنسول گوگل تغییر نام داد) که همچنان با اختلاف بهترین ابزار بررسی سئو سایت می باشد.

وبمستر چیست؟

خیلی از افراد در کل نمی دانند که وبمستر چیست؟ در حقیقیت 2 تا وبمستر داریم: 1. شغل وبمستر 2. ابزار وبمستر گوگل (که این ابزار از سال 2019 به سرچ کنسول گوگل تغییر نام داد) که همچنان با اختلاف بهترین ابزار بررسی سئو سایت می باشد. در همین رابطه اگر شخصی خود را وبمستر معرفی نمود، می توان گفت که وبمستر بودن یک شغل است و کسی که صاحب یک وب سایت می باشد و کارهای سئو آنرا انجام دهد همان وب مستر است که کار طراحی و در اصل نگهداری، توسعه و مدیریت وب سایت بر عهده او می باشد (بیشتر افرادی که روی سئو سایت کار می کنند را وبمستر سایت می نامند). لازم به ذکر است که این مسئله تنها برای سایت های کوچک می باشد و در سایت های بزرگ داستان بطور کلی فرق می کند. در سایت های بزرگ تمامی کارها به صورت تیمی و گروهی انجام می شود و هر کس وظیفه خاص خود را دارد، مانند: مدیر مارکتینگ، مسئول روابط عمومی، مدیر یا تیم برنامه نویسی، مسئول طراحی و بخش پشتیبانی که تمام این بخش ها توسط وب مستر هماهنگ و رهبری می شود تا یک سئو بدون نقص و حرفه ای برای وب سایت صورت گیرد.



خوب حالا بریم سراغ ابزار وبمستر گوگل (google webmaster tools)

آموزش وبمستر

اولین کار بعد از اینکه متوجه شدیم که وبمستر کیست، وقت این است که وبمستر گوگل را آموزش ببینیم. مطالعه مقاله آموزش گوگل وبمستر تولز 2020 به شما پیشنهاد می شود. اول باید برای سایت یک اکانت گوگل وبمستر بسازید. شما با این کار می توانید به ابزارهای گوگل وبمستر کنسول دسترسی داشته باشید. با وارد شدن به اکانت خود می توانید به صفحه اصلی دسترسی پیدا کنید و سایت خود را اضافه نمایید. با این کار شما به صفحه که مالکیت سایت شما را تایید می نمایید وارد خواهید شد.

*وبمستر گوگل، معروف به سرچ کنسول گوگل ورودی های گوگل و رتبه ی کلمات کلیدی را نمایش می دهد و همچنین اشکالات سئو سایت را  برای شخصی که به آن دسترسی دارد مشخص می کند.

برای مثال: یکی از بخش های وبمستر گوگل بخشی است که نشان میدهد سایت شما sitemap دارد یا خیر، ثبت سایت مپ باعث می شود سایت شما با سرعت بیشتری ایندکس شود.(آموزش وبمستر) این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه تعداد صفحات سایت شما بیشتر باشد مسلما این موضوع به شما کمک بیشتری می کند تا اینکه شما تنها 50 یا 100 صفحه در سایتتان داشته باشد. همه افراد می توانند آموزش وب مستر را فرا بگیرند. اما بیشتر آموزش وبمستر برای افرادی از جمله: کسانی که صاحب کسب و کار آنلاین هستند، افرادی که مدیریت سایت ها را بر عهده دارند، کسانی که حرفه و شغل آنها بنامه نویسی بارای وب سایت و موبایل می باشد و افرادی که کار سئو انجام میدهند حائز اهمیت است.

وظایف وبمستر

همانطور که می دانید هر شغل و سمتی که بر عهده افراد قرار دارد وظایف خاص خود را دارد. حال می خواهیم بدانیم که وبمستر چیست و به نمونه هایی از وظایفی که یک وبمستر بر عهده دارد اشاره کنیم. از آنجایی که وظایف وب مستر بسیار متنوع می باشد و ممکن است این وظایف با توجه به سئو سایت  و هدف هایی که برای وب سایت مورد توجه است تغییراتی را نیز در بر گیرد.  از جمله وظایفی که یک وب مستر بر عهده دارد می توان به چند نمونه زیر اشاره کرد:

  •     بررسي کردن سايت هایی که پر بيننده هستند و ارتباط آنها با سایت های مرتبط برای گذاشتن لینک یا تبلیغ برای سایت مربوطه

  •     بررسي کردن صفحاتی که دارای بازدید کنندگان کم می باشد  و تلاش برای اینکه سايت بهبود یابد.

  •     درستی و صحت لینک هایی که در سایت موجود است.

  •     بررسی صفحاتی که مدت زمان زیاد است که به روز سانی نشده اند و تلاش یرای به روز رسانی کردن این صفحات.

  •     زمانبندی کردن برای ارسال محتواهای جدید در سایت.

  •     طرح نظر سنجی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت مورد نظر و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران.

  •     بررسی  کردن وضعیت سرور وب‌سایت

  •     ثبت سایت و تلاش برای بالا بردن رتبه‌ی سایت در موتور های جستجو یا همان سئو

تخصص ‌های مورد نیاز یک وبمستر حرفه‌ ای

اصلا فرقی نمی‌کند که شما مدیر یک وب سایت کوچک هستید یا بزرگT تنها مورد حائز اهمیت در شغل وب مستری این است که شما آشنایی حدودی با مشکلاتی را داشته باشید که امکان رخ دادنشان در وب سایت‌ها وجود دارد. برخی از مهم‌ترین این اتفاقات در ادامه برای شما درج شده است:

  •     برنامه‌نویسی و توانایی اجرای کدها و خطایابی آن‌ها

  •     تولید محتوا و آگاه بودن به تاثیر بسیار زیاد آن بر ارتقاء رتبه سایت

  •     بهبود تجربه کاربری

  •     آگاهی به امنیت سایت و ابزارهایی که می‌توانند امنیت سایت را بالا ببرند

  •     کنترل و بررسی سرور

  •     و…

همان طور که مشاهده کردید یک مدیر باید بتواند وب سایت خود را از زوایا مختلف بررسی نماید و چنان چه مشکلی پیش آمد، بتواند آن را حل کند. لازم به ذکر است که چنان چه خودتان به صورت مستقیم، مدیریت وب سایت را بر عهده ندارید، باز هم باید تا حدودی بر این تخصص‌ها مسلط باشید تا قادر به مدیریت سایر اعضای تیم باشید.

شغل وبمستری چه مزایا و معایبی دارد؟

شغل وبمستری نیز همانند سایر شغل‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد و محال است که در این شغل با چالش‌های متفاوت رو به رو نشوید. نکته حائز اهمیت در شغل وبمستری این است که چنان چه شما بتوانید در این کار تخصص لازمه را کسب کنید بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور به درآمد بسیار بالایی دست خواهید یافت. البته ذکر این نکته کلیدی ضروری است که این شغل، تلاش دائمی و مستمری را می‌طلبد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

تا این جای کار با مزیت‌های این شغل آشنا شده‌اید اما باید بگوییم که وبمستری جزو شغل‌های پر استرس می‌باشد و گاهی شما مجبور خواهید بود چندین روز متوالی بیدار بمانید و تا دیر وقت به پروژه خود رسیدگی کنید. همچنین با ورود رقبای جدیدی که روز به روز در حال افزایش هستند، باعث شده تا بازار این کار حالت رقابتی پیدا کند و شخصی در این زمینه موفق‌تر خواهد بود که بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد.

پس سعی کنید با وجود تمامی این معایب، از استراتژی‌های خاص خود استفاده کنید و راهکارهایی نوین و جدیدی را راه اندازی کنید که باعث شود مشتریان، شما را متفاوت از دیگران بخوانند و با اطمینان کافی شما را به عنوان وبمستر سایت خود برگزینند.

عنوان محصولات

    اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

    مشاوره

    این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
    وبمستر چیست؟
    تسهیل گستر, بابک شعبانی 16 اردیبهشت 1400
    این پست را به اشتراک بگذار
    بایگانی
    ورود | ثبت نام افزودن نظر


    آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای آنالیز سایت
    در این مطلب قرار است نصب و راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) را، که در بین ایرانی‌ها به نام‌های گوگل آنالیز و گوگل آنالیتیک هم شناخته می‌شود، آموزش بدهیم.
    ارتباط با ما +
    چت آنلاین
    تماس با ما
    دفتر تبریز: 041-51288000
    دفتر تهران: 021-91012569
    درخواست مشاوره و یا دمو