راهنمای جامع نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن

چگونه یک رزومه کاری حرفه‌ای و خوب بنویسیم؟ با ما همراه شوید تا به طور جامع و کامل هرآنچه مورد نیاز شما است را به شما آموزش دهیم.

چگونه یک رزومه کاری حرفه‌ای و خوب بنویسیم؟ با ما همراه شوید تا به طور جامع و کامل هرآنچه مورد نیاز شما است را به شما آموزش دهیم.

زمانی که شما برای دریافت یک موقعیت شغلی اقدام می‌کنید، قبل از مصاحبه باید رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید. کارفرما رزومه شما را دریافت کرده و مطالعه می‌کند. در صورتی که روزمه شما به اندازه کافی تاثیرگذار و حرفه ‎ای نوشته شده باشد، شما برای مصاحبه اولیه دعوت خواهید شد. اما چگونه یک روزمه کاری حرفه‌ای و خوب بنویسیم؟ با ما همراه شوید تا به طور جامع و کامل هرآنچه مورد نیاز شما است را به شما آموزش دهیم.


رزومه چیست؟

در گام اول از نوشتن رزومه کاری باید بدانیم که دقیقا به چه چیزی روزمه می‌گویند؟ آیا فقط نوشتن اطلاعات شخصی و سوابق تحصیلی می‌تواند نشان دهنده رزومه باشد؟ خیر!

روزمه یک سند است که در آن اطلاعاتی از قبیل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، مهارت‌ها و دستاوردها نوشته می‌شود. یک روزمه خوب باید بتواند این اطلاعات را به بهترین و تاثیرگذارترین شکل به کارفرما منتقل کند. در واقع رزومه یک سند بازاریابی است که شما در آن خودتان را تبلیغ خواهید کرد! 

شما برای نوشتن یک روزمه کاری باید به این نکته توجه داشته باشید که از نظر آن موقعیت شغلی چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی پررنگ‌تر و مهم‌تر است و شما در صورت داشتن آن مهارت در روزمه خود تاکید بیشتری بر آن کنید. 

رزومه می‌تواند یک فایل از پیش تعیین شده باشد که توسط کارفرما و شرکت به شما داده می‌شود تا شما آن را پر کنید. همچنین شما می‌توانید صفر تا صد نگارش یک روزمه را خودتان انجام دهید. نوشتن رزومه در حالت دوم بسیار سخت‌تر از حالت اول است. زیرا در حالت اول شما تنها اطلاعات یک فرم را پر می‌کنید اما در حالت دوم شما باید بدانید چه اطلاعاتی را با چه ترتیبی وارد رزومه خود کنید.

انواع رزومه

انواع رزومه

در بخش دوم از مقاله با انواع مختلف رزومه آشنا می شویم. رزومه‌های کاری معمولا در 4 روش و قالب مشخص نوشته می‌شوند:

سابقه کاری براساس زمان

همان طور که از نام این نوع روزمه پیدا است، تاکید بیشتر بر زمان و البته تجربه‌های شغلی است. به این ترتیب که شما از آخرین تجربه کاری خود در روزمه نوشته، مهارت‌هایی که در آن شغل به دست آورده‌اید را نگارش کرده و علت ترک یا اتمام شغل را بیان می‌کنید. حتما فاکتور آخر را در نگارش رزومه زمانی جدی بگیرید، زیرا عدم توضیح علت اتمام شغل قبلی می‎تواند تاثیر منفی بر کارفرما بگذارد.

این رزومه کاری می‌تواند دارای جزئیات زیادی باشد و به شکل زندگی نامه طور نوشته شود. روزمه کاری بر اساس زمان یکی از ساده‌ترین انواع رزومه است و می‎تواند برای دانشجویانی که سابقه کار دانشجویی دارند یک گزینه مناسب به شمار آید.

روزمه کاری عملکردی

نوع دیگر رزومه که بیشتر برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روزمه عملکردی است. در نگارش رزومه عملکردی شما بیش از هر چیز به مهارت‌ها و سوابق کاری که مرتبط به پیشنهاد کاری است تاکید می‌کنید. مهارت‌های مرتبط شما باید به گونه‌ای نگارش شود تا کارفرما به این اطمینان خاطر برسد که شما می‌توانید بهترین فرد برای موقعیت شغلی بیان شده باشید.

روزمه کاری ترکیبی

همان طور که از نام این روزمه کاری پیدا است، این رزومه ترکیبی از روزمه زمانی و عملکردی است. یعنی شما در نگارش این رزومه به یک اندازه هم به سوابق کاری و هم مهارت‌های خود اشاره می‌کنید. اغلب رزومه‌های شغلی بر اساس این نوع و قالب نوشته می‌شوند.

روزمه کاری هدفمند

آخرین نوع روزمه نوع هدفمند آن است که می‌تواند عملکردی، ترکیبی و یا زمانی باشد. در نگارش این روزمه شما باید مهارت‌ها، سوابق کاری و تحصیلی خود را براساس کلمه کلیدی موقعیت شغلی تنظیم کنید تا تاثیرگذاری آن به اندازه کافی باشد.

طول روزمه باید چقدر باشد؟

نکته مهم دیگر در نگارش روزمه توجه به طول آن است. یک روزمه کوتاه بدون شک نمی‌تواند تاثیرگذاری کافی بر کارفرما داشته باشد و برعکس یک روزمه طولانی نیز از حوصله کارفرما خارج بوده و احتمالا آن را تا انتها نمی‎خواند. از این رو هنگام نگارش رزومه باید بدانید که طول استاندارد آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یک روزمه استاندارد معمولا در دو برگ A4 نوشته می‌شود. 

هنگام نگارش روزمه ممکن است از شما بخواهند آن را در دو قالب Resume و CV بنویسید. آیا تفاوت این دو را می‌دانید؟

  •     فایل Resume یک فایل یک یا دو صفحه است که شما در آن اطلاعات خود را به صورت مختصر، بدون توجه به جزئیات و معمولا بدون در نظر گرفتن زمان خواهید نوشت. 

  •     فایل CV یک فایل با جزئیات بیشتر است. در این روزمه اطلاعات شما می‌تواند از 2 تا چند صفحه باشد. در این روزمه شما باید اطلاعات شخصی، تحصیلی و کاری خود را با ذکر جزئیات و با تاکید بر توالی زمانی بنویسید. در این روزمه شما باید از دستاوردهای خود از چاپ مقاله و کتاب تا اختراعات را نیز بنویسید.

یک رزومه کاری دارای چه اطلاعاتی است؟

یک رزومه کاری دارای چه اطلاعاتی است؟

در این بخش از مقاله راهنمای نگارش روزمه می‌خواهیم بدانیم که رزومه دارای چه بخش‌ها و اطلاعاتی است؟ 

اطلاعات شخصی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نگارش رزومه کاری، اطلاعات شخصی است. اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس، ایمیل و تاریخ تولد است. بهتر است در روزمه کاری از قرار دادن عکس شخصی خود خودداری کنید. البته قرار دادن عکس در رزومه تا حد زیادی به شرایط شغلی و کشوری مربوط می‌شود. 

برای مثال در کشور انگلیس و آمریکا در روزمه کاری از عکس استفاده نمی‌شود اما در کشورهایی مانند بلژیک، آلمان یا فرانسه از شما معمولا عکس نیز در روزمه خواسته می‌شود. بنابراین اگر موقعیت شغلی شما از شما عکس درخواست نکرد، آن را در روزمه کاری خود قرار ندهید.

تحصیلات 

اطلاعات مهم دیگر در نگارش روزمه کاری، تحصیلات است. در نگارش تحصیلات شما باید به طور دقیق رشته، مقطع تحصیلی، گرایش و دانشگاه خود را بنویسید. 

سوابق کاری

فاکتور دیگری که باید در رزومه کاری شما آورده شود، سوابق کاری است. شما باید سوابق کاری خود را در روزمه نوشته و وظایف خود در آن‌ها را شرح دهید. در نگارش این بخش از رزومه به این مساله توجه داشته باشید که تا حد ممکن سعی کنید خود را فردی فعال نشان دهید. به کار گروهی تاکید کنید و نشان دهید که در سوابق کاری خود تجربه خوبی با کار گروهی داشته‌اید. همچنین همان طور که در بالا نیز اشاره شد، حتما علت اتمام پروژه و کار قبلی خود را بیان کنید.

مهارت‌ها و توانمندی ‎ها

بخش مهم دیگر در نگارش رزومه کاری، مهارت‌ها و توانمندی‌های شما است. مهم‌ترین این مهارت‌ها شامل مهارت‌های نرم افزاری، کامپیوتری، زبان‌های خارجی و غیره است. برای تاثیرگذاری بیشتر این مهارت‌ها سعی کنید مهارت‌های خود را همراه با مدارک حرفه‌ای ارائه کنید. یعنی اگر ادعا می‌کنید که زبان انگلیسی شما در سطح حرفه‌ای است، مدرک رسمی آن را نیز داشته باشید.

علایق و اولویت‌ها

بخش دیگر در نگارش رزومه کاری، علایق و اولویت‎ها است. بعد از آن که شما راجع به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود صحبت کردید، نوبت به آن می‌رسد که به علایق و اولویت‌های کاری خود اشاره کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از کارفرماها برایشان اهمیت دارد که بدانند شما اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانید. این مساله به آن‌ها نشان می‌دهد که شما چگونه شخصیتی دارید؟

برای مثال اگر شما در بخش علایق و فعالیت‌های اوقات فراغت از عباراتی مانند تماشای تلویزیون، خواندن کتاب و یا جمع کردن تمبر نام ببرید، احتمالا در نگاه کارفرما فردی آرام و گوشه گیر جلوه خواهید کرد. در صورتی که علایق و سرگرمی‌های خاص و متفاوت دارید، برای مثال کوهنوری می‌روید و یا ورزشکار و هنرمند هستید، حتما آن را در رزومه کاری خود را بیان کنید، چرا که می‌تواند بر طرز فکر کارفرما درباره شما تاثیر بگذارد.

ارجاعات 

بخش مهم دیگر در نگارش رزومه کاری، ارجاعات آن است. در صورتی که شما این بخش از روزمه را داشته باشید، احتمال پذیرش رزومه شما افزایش پیدا خواهد کرد. ارجاعات به معنی معرفی شما از طرف یک شرکت، دانشگاه یا یک استاد است. به این نکته توجه کنید که منظور از ارجاع پارتی بازی و معرفی شما از طرف یک شخص ذی نفوذ نیست! بلکه کارفرمای قبلی و یا استاد دانشگاهی شما، میزان مهارت و توانایی شما را تایید کرده تا کارفرمای جدید شما بتواند اعتماد بیشتری به شما کند.

نگارش رزومه کاری

چگونه نگارش رزومه کاری را آغاز کنیم؟

بعد از آن که با اطلاعات مهم و کاربردی بالا آشنا شدیم، می‎خواهیم نگارش رزومه کاری خود را آغاز کنیم. برای تاثیرگذاری بهتر و مرتب بودن رزومه بهتر است اطلاعات مورد نیاز در جدول نوشته تا باعث سردرگمی ذهن کارفرما نشود.

  • رزومه را با اطلاعات شخصی آغاز کنید.

  • سپس راجع به مدارک تحصیلی خود صحبت کنید.

  • در بخش بعدی سوابق کاری خود را بیان کنید.

  • در بخش چهارم از مهارت‌ها، توانمندی‌ها و مدارک مرتبطی که دارید صحبت کنید.

  • در بخش پنجم ارجاعات و یا معرف خود را اضافه کنید.

در بخش نهایی نیز اطلاعات دیگری که در بالا به شما توضیح داده شده را اضافه کنید.

در نگارش روزمه به این نکته توجه داشته باشید که رزومه را روان و گویا بنویسید. تمام حواستان را جمع کنید که غلط املایی نداشته باشید. اندازه و فونتی خوانا و مناسب انتخاب کنید. از گزافه گویی خودداری کنید. 

رزومه در چه فرمتی ذخیره کنیم؟

بعد از نگارش رزومه شما باید آن در یک فرمت خاص ذخیره کنید. متاسفانه بسیاری از افراد اهمیت رزومه را جدی نگرفته و آن را در یک فایل تکست به کارفرما تحویل می‌دهند. همچنین اگر قرار است شما رزومه خود را ایمیل کرده و یا در یکی از شبکه‌های اجتماعی بفرستید، برخی به جای ارسال یک فایل در همان صفحه چت رزومه خود را تایپ کرده و ارسال می‌کنند. مطمئن باشید حتی اگر شما رزومه قوی نیز داشته باشید، این شیوه از ارسال نمی‌تواند تاثیر مناسب و قابل توجهی بر کارفرمای شما بگذارد.

فایل‌های رزومه معمولا در فرمت ورد و یا پی دی اف ذخیره و ارسال می‌شود. بهترین فرمت برای رزومه پی دی اف است، چرا که فایل ورد ممکن است در سیستم اشخاص دیگر دچار بهم ریختگی شود.

همچنین افرادی که در حوزه اینترنت فعالیت دارند، ممکن است از شما بخواهند رزومه خود را در قالب HTML ارسال کنید. در ارسال این رزومه دست شما برای قرار دادن صداها و عناصر گرافیکی باز است.

نکات مهمی که در نگارش رزومه حرفه‌ای به شما کمک می‌کند

بعد از آن که با کلیات در نگارش رزومه آشنا شدیم، به شما نکات و ترفندهایی خواهیم گفت که باعث تاثیرگذاری بیشتر و موفقیت رزومه شما خواهد شد.

یک ایمیل رسمی با نام خودتان ایجاد کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید 75 درصد ایمیل‌های غیر رسمی و نامتعارف در رزومه‌های کاری توسط کارفرمایان نادیده گرفته می‌شود. برای تاثیرگذاری بیشتر رزومه، حتما یک ایمیل رسمی با نام خودتان ایجاد کرده و آن را در بخش اطلاعات شخصی وارد کنید.

کلیدواژه‌های حوزه کاری را پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنید

نکته دیگری که تاثیرگذاری رزومه کاری شما را چند برابر می‌کند، استفاده از کلیدواژه‌های حوزه کاری است. زمانی که شما برای یک موقعیت شغلی مربوط به صنعت، مدیریت، هنر و یا هر جایگاه شغلی دیگر رزومه می‌نویسید، از کلماتی استفاده کنید که در آن حوزه بیشترین کاربرد و تاثیرگذاری را دارند.

از عناوین و Header استفاده کنید

یک رزومه کاری یک تکه و پشت سر هم نه تنها خواننده را خسته می‌کند، بلکه تاثیرگذاری آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای تاثیرگذاری بیشتر رزومه حتما از عناوین و هدرها استفاده کنید. بهتر است در این عناوین نیز از کلمات کلیدی که در بالا اشاره شد نیز استفاده کنید.

هرگز دروغ نگویید

متاسفانه بسیاری از افراد برای آن که رزومه کاری آن‌ها پذیرفته شود، اطلاعات غیر واقعی را در آن می‌نویسند. به این مساله توجه داشته باشید که بعد از پذیرش رزومه شما برای مصاحبه اولیه فراخوانده خواهید شد. در این مصاحبه که معمولا تخصصی است اگر شما اطلاعات غیر واقعی راجع به مهارت‌ها و یا سوابق کاری خود نوشته باشید، کارفرما با پرسیدن چند سوال ساده متوجه آن خواهد شد و مطمئن باشید در این حالت موقعیت شغلی را قطعا از دست خواهید داد!

بخش‌های رزومه را از یکدیگر جدا کنید

برای آن که کارفرما بتواند در یک نگاه کلی حس خوبی نسبت به رزومه شما داشته و راغب شود آن را بخواند، باید بخش‌های آن را از یکدیگر تفکیک کنید. یعنی بخش اطلاعات شخصی، تحصیلی، کاری و اطلاعات دیگر باید به صورت مجزا و تفکیک شده از یکدیگر نوشته شوند.

از استفاده از لوگوها و یا گرافیک‌های خاص خودداری کنید

رزومه کاری بهتر است در ساده‎ترین حالت ممکن نوشته شود. استفاده از لوگوها و طرح‌های گرافیکی خاص نه تنها تاثیر مثبتی بر کارفرما نمی‌گذارد، بلکه می‌تواند باعث ایجاد حس سردرگمی و کلافگی نیز شود.

بر مهارت‌های ارتباطی تاکید کنید

تمامی کارفرمایان دوست دارند شخصی را استخدام کنند که بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کرده، بر روی مشتریان تاثیر مثبت گذاشته و بتواند در کارهای گروهی موفق ظاهر شود. موقعیت شغلی مورد نظر شما هرچه که باشد، تاکید بر این بخش از ویژگی‌های شخصیتی شما می‌تواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد.

جمع بندی

نوشتن رزومه شغلی حرفه‌ای می‌تواند میزان موفقیت شما در کسب موقعیت شغلی را چند برابر کند. رزومه شما باید مختصر و مفید بوده و دارای اطلاعات کاربردی بوده و با ترفندهای خاص نوشته شود. در این مقاله به طور جامعی نگارش رزومه به شما آموزش داده شده است.


 

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
راهنمای جامع نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن
تسهیل گستر, بابک شعبانی 24 اسفند 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اصطلاحات انبارداری شامل اصطلاحات فارسی و تخصصی
بخشی از سرمایه شرکت صرف تولید و خرید کالاهای موجود در انبار می‌شود. بنابراین افرادی که در انبار به شغل انبار داری مشغول هستند باید بتوانند به صورت حرفه ای و با استفاده از استاندارد‌های روز عملیات انبارداری را انجام بدهند
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو