ایمیل مارکتینگ چیست؟ آموزش استراتژی ایمیل مارکتینگ

قطعا شما نیز روزانه ایمیل‌های مختلفی دریافت می‌کنید و به سادگی از کنار بسیاری از آنها می‌گذرید. در این بین تنها ایمیل‌هایی باز خواهند شد که برایتان جذاب و کاربردی است. این ایمیل‌های جذاب نتیجه یک ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای است.

قطعا شما نیز روزانه ایمیل‌های مختلفی دریافت می‌کنید و به سادگی از کنار بسیاری از آنها می‌گذرید. در این بین تنها ایمیل‌هایی باز خواهند شد که برایتان جذاب و کاربردی است. این ایمیل‌های جذاب نتیجه یک ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای است.

زمانی که تازه با ایمیل آشنا شده بودم و حتی به سختی و با چندین بار تلاش توانستم در یاهو ایمیل بسازم، به هیچ عنوان ایمیل‌های ناآشنا را باز نمی‌کردم زیرا در بسیاری سایت‌ها نوشته شده بود با باز کردن این ایمیل‌ها امکان هک شدن وجود دارد. شاید شما هم مثل من احتیاط می‌کردید تا امنیت خود را حفظ کنید.

اما امروز تفاوت ایمیل‌های و تبلیغاتی زیاد سخت نیست. به همین دلیل بسیاری کسب و کارها بسته به نوع مخاطبانشان از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند و نتیجه عالی نیز می‌گیرند. اما ایمیل مارکتینگ دقیقا چیست؟ برای جذب مخاطب از طریق ایمیل چه استراتژی باید پیش گرفت؟ جواب این سوالات را در این مقاله از آکادمی اینفوگرام خواهید گرفت پس با ما همراه باشید.


ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. اصولا کسب و کارها از ایمیل مارکتینگ برای معرفی محصول و خدمات خود استفاده می‌کنند. البته کاربرد ایمیل مارکتینگ بیش از این حرف‌ها است. از ایمیل مارکتینگ نه تنها برای معرفی محصول و خدمات، بلکه برای معرفی تخفیفات، انتشار اخبار و … استفاده می‌شود. این کار بیشتر برای حفظ ارتباط با مشتری یا مخاطبان انجام می‌شود. در واقع کسب و کارها با ایمیل مارکتینگ سعی می‌کنند وفاداری مشتریان خود را به دست آورند نه اینکه مشتری جدید جذب کنند.

برای حفظ ارتباط با مشتری ایمیل یک راه ارتباطی بسیار خوب است زیرا انعطاف پذیری بالایی دارد و به کمک آن می‌توان هر نوع محتوایی اعم از متن، تصویر، لینک، ویدئو یا هر نوع فایلی را برای مخاطب فرستاد.

شاید ایمیل مارکتینگ یک راه عالی و موثر برای حفظ ارتباط با مشتری باشد ولی اصلا آسان نیست.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

حدود ۴۰ سال پیش فردی به نام گری توئرک یک ایمیل تبلیغاتی برای حدود ۴۰۰ مشتری ارسال کرد و با اینکار توانست فروشی حدود ۱۳ میلیون دلار داشته باشد.

پس از اینکار به او لقب پدر اسپم در دنیا را دادند. ولی نظر خودش این نبود. من هم با آقای گری توئرک موافقم. او این ایمیل‌ها را هدفمند و برای مخاطبان خاصی ارسال کرده بود. همین موضوع نیز سبب شد که بتواند فروشی عالی داشته باشد. در واقع اکثر افرادی که ایمیل را دریافت کردند، مخاطبان درستی بودند که پس از دیدن ایمیل به خرید اقدام کردند. به همین دلیل لقب پدر ایمیل مارکتینگ برای توئرگ مناسبتر است.


ایمیل مارکتینگ از چه سالی شروع شد؟

از سال ۲۰۰۰ به بعد با پیشرفت اینترنت و بسترهایی مانند Hotmail کار تبلیغات ایمیلی شروع شد. اما یک مشکل وجود داشت، اینکه inbox افراد پر از ایمیل‌های تبلیغاتی و آزاردهنده غیرمرتبط بود. به همین دلیل محدودیت‌هایی اعمال شد تا جلوی ایمیل‌های اسپم و آزار دهنده گرفته شود.

از سال ۲۰۱۰ به بعد به دلیل پیشرفت بسیاری که اینترنت و گوشی‌های هوشمند داشتند و البته ارزان بودن ایمیل مارکتینگ ، دوباره توجه بسیاری به این شیوه بازاریابی شد. البته تغییرات عمده‌ای نیز صورت گرفت تا این نوع بازاریابی نتیجه بخش باشد و به جای آزار مخاطب، سبب ارتباط بهتر او با کسب و کار شود.

بررسی تفاوت تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ 

یک نکته مهم این است که تبلیغات ایمیل با بازاریابی ایمیلی متفاوت است. در واقع ایمیل مارکتینگ بسیار گسترده‌تر بوده و شامل تبلیغات در ایمیل نیز می‌شود.

در تبلیغات شما یک پیام تبلغاتی جذاب طراحی می‌کنید و آن را برای عده‌ زیادی از مشتریان یا مخاطبان خود می‌فرستید. در این حالت شاید نیاز مخاطب برایتان مهم نباشد و فقط تبلیغات خود را انجام دهید.

اما در بازاریابی ایمیل شما می‌خواهید با مخاطبان خود یک ارتباط خوب برقرار کنید و بتوانید این ارتباط را برای مدت‌ها حفظ کنید به همین دلیل رضایت مخاطب برایتان اهمیت بسیاری خواهد داشت. شما باید برای این ارتباط اجازه بگیرید. ایمیل‌های متناسب با نیاز مخاطب برای او ارسال کنید و تا زمانی که مخاطب به شما اجازه دهد این ارتباط را برقرار نگه دارید.

در ایمیل مارکتینگ شما دنبال تبلیغات نیستید بلکه هدف ایجاد یک رابطه عمیق و خوب بین کسب و کار و مشتری است.


مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ مزایایی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه بالا

هزینه‌های تبلیغات بسیار بالاست. برای مدیران به خصوص مدیران کسب و کارهای نوپا هزینه زیاد برای تبلیغات امکان پذیر نیست. به همین دلیل تمام کسب و کارها تمام تلاش خود را می‌کنند تا تبلیغاتی موثر داشته باشند.

ایمیل مارکتینگ نیاز به هزینه بالایی ندارد و اگر درست انجام شود بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل مدیران علاقه بسیاری به استفاده از ایمیل مارکتینگ دارد. پس مقرون به صرفه بودن و نرخ بازگشت سرمایه بالا در صورتی کار به صورت حرفه‌ای انجام شود از مزایای بازاریابی ایمیلی است.

نتیجه سریع

پس از اینکه شما ایمیل را ارسال می‌کنید نهایتا یک روز طول خواهد کشید تا مخاطب آن را ببیند. ۲۴ ساعتی که گفتیم حداکثر زمان ممکن است. اکثر مخاطبان در همان ساعت‌های اولیه ایمیل را خواهند دید. به همین دلیل این روش برای گرفتن نتیجه سریع بسیار عالی است. برای مثال اگر یک کمپین تخفیف ویژه ۲۴ ساعته یا چند روزه دارید، ایمیل مارکتینگ بهترین گزینه برای اطلاع رسانی است.

امکان شخصی سازی و ایمیل سفارشی

بازاریابی ایمیلی این امکان را به شما می‌دهد تا برای هر مخاطب یا گروه خاصی از مخاطبین ایمیل‌های سفارشی ارسال کنید. در این صورت بازخورد بهتری خواهید داشت. مخاطبان شما نیز می‌توانند مشخص کنند چه ایمیل‌هایی دریافت کنند.

تحلیل بهتر رفتار مشتری

با ایمیل مارکتینگ به راحتی می‌توانید رفتار مخاطبان را تحلیل کنید و متوجه شوید کدام کمپینتان جذابتر بوده است.

شما می‌توانید بفهمید کدام ایمیل‌ها بیشتر باز شده‌اند. مخاطب روی چه لینک‌هایی کلیک کرده و چه رفتاری داشته و … در این صورت می‌توانید روز به روز کار خود را بهبود خواهید بخشید و کمپین‌های بهتری داشته باشید.

آسان بودن کار در شروع

شروع ایمیل مارکتینگ برای اولین بار کار سختی نیست. با مطالعه خوب می‌توانید کار را شروع کنید. در صورت عدم موفقیت نیز درس‌هایی خواهید گرفت که کمک می‌کنند در دفعات بعدی کارتان را بهبود ببخشید به علاوه اینکه ایمیل مارکتینگ هزینه زیادی ندارد.


ایمیل بستری مناسب برای نشر محتوا

شما می‌توانید مطالب آموزشی، خبری و مفید سایت خود را به صورت ایمیل برای مخاطبانتان ارسال کنید. برای مثال قسمتی جذاب از محتوای جدید خود را در ایملیل آورده و با یک CTA مناسب کاربر را به ادامه مطالعه مقاله در سایت تشویق کنید. البته خوب است برای دفعات بعدی از کاربر سوال کنید که آیا علاقه دارد مطالب جدید برایش ارسال شود یا خیر! اکثر کسب و کارها ابتدا این اجازه را از کاربر می‌گیرند و سپس به ارسال محتوا از طرق ایمیل اقدام می‌کنند.

در حالت کلی ارسال محتوا در قالب ایمیل یکی از استراتژی‌های جالب در بازاریابی محتوایی است.

معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ

 خب حالا که با مزایای ایمیل مارکتینگ و نقش آن در موفقیت کسب و کارها مطلع شدید بهتر است آن روی قضیه را نیز به شما نشان دهیم.  بازاریابی ایمیلی علاوه بر مزایای گفته شده معایبی نیز دارد.

اسپم

اینکه پیامهایتان اسپم شود اصلا خوب نیست. شما ابتدا باید مخاطبان هدف خود را به درستی انتخاب کنید. سپس باید به محتوای ایمیل خود توجه کنید که کاملا تبلیغاتی نباشد. اگر ایمیل را برای کسی ارسال کنید که مخاطب شما نیست قطعا ایمیل شما حذف شده یا در اسپم قرار می‌گیرد. همچنین اگر پیامی کاملا تبلیغاتی ارسال کنید وضعیت همینگونه خواهد بود. پس بهتر از قبل از اقدام به هر کاری دقت کنید تا نتیجه خوب بگیرید.

ایمیل‌هایی که ارسال نمی‌شوند

اگر از سرویس‌های ایمیل رسانی استفاده می‌کنید ممکن است برخی ایمیل‌های شما ارسال نشوند و شما نیز متوجه این موضوع نشوید. به علاوه استفاده از برخی عبارات مثل رایگان و … باعث می‌شود پیام شما اسپم شده و مخاطب آن را نبیند.

طراحی محتوا

شما باید پیام ارسالی را طوری طراحی کنید که در تمام دستگاه‌ها اعم از دسکتاپ و موبایل یا در تمام مرورگرها به درستی نمایش داده شود. انجام این کار سخت است و یکی از چالش‌های ایمیل مارکتینگ خواهد بود ولی باید برای طراحی محتوای خود وقت بگذارید تا بتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید.


چه کسب و کارهایی می‌توانند از ایمیل مارکتینگ استفاده کنند؟ 

بیشتر کسب و کارهای آنلاین یا سازمان‌هایی که در فضای آنلاین حضور بیشتری دارند از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. زیرا به علت بستر آنلاینی که دارند هیچگاه مشتریان خود را نمی‌بینند ولی باید با آنها ارتباطی خوب برقرار کنند تا بتوانند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

این ارتباط و هدایت کاربر به سایت از طریق ایمیل بسیار راحت است. به سادگی ارسال ایمیل برای کسب و کار و یک کلیک برای کاربر!

استفاده از ایمیل مارکتینگ تنها مختص کسب و کارها نیست. سازمان‌های خیریه یا کمپین‌های سیاسی نیز دست به ارسال انبوه ایمیل برای برای جذب حامیان بیشتر می‌زنند.

شاخص های مهم در تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ

خب حالا که با بازاریابی ایمیلی آشنا شدید باید با روش کار نیز آشنا شوید. در این بخش از مقاله قصد داریم گام‌های تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ را برایتان توضیح دهیم.

ایجاد یک لیست ایمیل

اولین کار این است که یک لیست ایمیل جمع‌آوری کنید. اینکار سخت نیست. کافیست برای کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند یک هدیه رایگان در نظر بگیرید و با گرفتن ایمیل هدیه را به ایمیل آنها ارسال کنید. یا از کاربر بپرسید آیا مایل است جدیدترین مطالب شما را دریافت کنید؟

در این صورت یک لیست عالی از مخاطبان خواهید داشت و می‌توانید کار خود را شروع کنید.

ریتارگتینگ

سعی کنید برای کسانی که سبد خرید خود را پر کرده ولی رها کرده‌اند، یا مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده‌اند ولی مدت‌هاست به سایت شما سر نزده‌اند نیز ایمیل بفرستید. با اینکار به آنها یادآوری می‌کنید دوباره به سایت شما سر بزنند. این یادآوری می‌توانید به صورت یک تخفیف کوچک یا اطلاع رسانی درباره کمپین‌ها و جشنواره‌ها باشد.

شخصی سازی کنید

شخصی سازی تنها به معنای بردن نام مخاطب در متن پیام نیست.سعی کنید مخاطبان خود را به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید و بر اساس ویژگی‌های هر گروه ایمیل مناسب تهیه و ارسال کنید. حتی بعضی اوقات می‌توانید ایمیل را تنها مختص یک فرد نوشته و ارسال کنید.

زمان ارسال ایمیل

باید زمان مناسب برای ارسال ایمیل را مشخص کنید. شاید این موضوع زیاد به نظرتان مهم نباشد. اما مهم است که ایمیل به موقع به دست مخاطب برسد. می‌توانید برای اینکار از خود مخاطب کمک گرفته و هنگامی که ایمیل را به هر نحوی از کاربر گرفتید، زمان مناسب برای ارسال ایمیل را نیز از او بپرسید. با این حال توصیه می‌کنیم زیاد روی این موضوع حساس نباشید و اگر نتوانستید به صورت دقیق زمانی مناسب را مشخص کنید، در یک ساعت از روز ایمیل‌ها را ارسال کنید.

انتخاب عنوان مناسب

اینکه عنوان کوتاه یا بلند باشد مهم نیست و زیاد تاثیری در رفتار کاربر ندارد. شما باید عنوان را طوری انتخاب کنید که مخاطب متوجه موضوع پیام و مفید بودن آن شود. در عین حال باید عنوان جذاب باشد تا کاربر به باز کردن ایمیل ترغیب شود.


معرفی سرویس‌های ایمیل مارکتینگ 

سرویس‌های بسیاری وجود دارند که برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شوند. در ادامه بهترین سرویس‌ها در دنیا را معرفی می‌کنیم:

  •     Mailchimp

  •     Mailerlite

  •     Sender

  •     Aweber

  •     Sendplus

  •     Sendinblue

  •     Constant contact

استفاده از این سرویس‌ها به دلیل گران بودن یا تحریم‌های ایران یا امکان پذیر یا به صرفه نیست. پیشنهاد ما این است که از سرویس‌های ایرانی استفاده کنید. علاوه بر ارزان بودن سرویس‌های ایرانی خدمات پشتیبانی بهتری نیز دریافت خواهید کرد. در ادامه برخی از این سرویس‌ها را معرفی می‌کنیم:

  •     میل چی

  •     نجوا

  •     میل تاز

  •     پاکت

  •     آونگ میل

  •     اینباکس

  •     میلیجن

سخن نهایی

ما در این مقاله تمام سعی خود را کردیم تا کاملترین توضیحات را بنویسیم. حالا که با ایمیل مارکتینگ، مزایا و معایب آن آشنا شدید بهتر است شروع کنید. ببینید آیا ایمیل مارکتینگ مناسب کسب و کار شما است؟ اگر جواب بله است باید مخاطبان خود را گروه‌بندی کنید و بر اساس پرسونا هر گروه یک کمپین طراحی کنید. در طراحی کمپین گام‌های مهم استراتژی بازاریابی ایمیلی که در این مقاله بیان شد می‌تواند کمکتان کند. در انتها یک سرویس مناسب را انتخاب کرده و کار خود را شروع کنید.

اگر نتیجه خوبی نگرفتید ناامید نشوید. رفتار مخاطبان را بررسی کنید، نواقص را برطرف کنید و دوباره امتحان کنید. امیدواریم که موفق باشید.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
ایمیل مارکتینگ چیست؟ آموزش استراتژی ایمیل مارکتینگ
تسهیل گستر, بابک شعبانی 21 بهمن 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


ابزارهای دیجیتال مارکتینگی که هر دیجیتال مارکتری باید بداند
ابزارهای بسیاری پیش روی بازاریابان اینترنتی قرار دارد تا با استفاده از آن‌ها، بتوانند بهترین نتیجه دلخواه را بگیرند در این مقاله تعدادی از ابزارهای ضروری که هر دیجیتال مارکتری باید بداند را به شما معرفی می کنیم.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو