راهنما

خوش آمدید!

این تالار گفتگو در خصوص محصولات و خدمات تسهیل گستر و نرم افزار سازمان یار ( قدرت گرفته از Odoo ERP ) ایجاد شده است.

سوال بپرسید و به بحث و گفتگو بپردازید، مطالب و ایده های خود را به اشتراک بگذارید، پروفایل حرفه ای خود را ایجاد کنید، به دغدغه های مطرح شده در کیفی ترین شکل ممکن پاسخ دهید و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.

0

کالای مرجوعی

فرآیند برگشت خوردن کالا در اودوو به چه صورت است؟

با توجه به اینکه سفارش فروش ثبت شده و جنس به مشتری تحویل داده شده و فاکتور مربوطه نیز پرداخت شده است.

با در نظر گرفتن اینکه مسئول انبار، مسئول فروش، مسئول امور مالی نفرات مشخصی هستند و با توجه به مباحث امنیتی هرکدام فقط سطح دسترسی به ماژول خود را دارند، مشتری وقتی برگشت جنس را اعلام کرد چه اقداماتی باید انجام شود؟
آیا باید سفارش فروش ثبت شده، لغو شود؟

تصویر پروفایل
انصراف
1 پاسخ
2
بهترین پاسخ

در اودوو، سیاست کلی این است که هیچ سفارش فروشی لغو نمی‌شود مگر اینکه هیچ "تحویل" و یا "فاکتور"ی برایش ثبت نشده باشد.

در مواردی که محصول برگشت داده می‌شود، رویه به شکلی است که فرآیندها را شفاف نگه دارد و هرگونه برگشت یا تغییر از طریق ماژول‌های مناسب ثبت شود.


فرض کنیم 3 نقش فروشنده، انباردار و مالی در سازمان موجود است.


فروشنده : مسئول ثبت سفارشات فروش و همچنین دریافت درخواست های عودت از مشتریان

انباردار: مسئول تحویل اجناس جهت ارسال به مشتری و یا در صورت عودت، اخذ اجناس جهت انبار کردن

مالی: مسئول ایجاد فاکتور و ثبت سند پرداخت مربوطه و یا ثبت عودت پرداخت مربوطه


اقدامات مربوط به عودت محصول:

1. اقدام فروشنده پس از اعلام مشتری:

فروشنده باید درخواست برگشت محصول را به انباردار اعلام کند. اگر مشتری در مورد برگشت تماس گرفت (حضوری/تلفنی/سایت) و اعلام کرد، فروشنده به ماژول فروش می‌رود و سفارش فروش مرتبط را پیدا می‌کند. جزئیات درخواست مشتری (دلایل برگشت، محصولات مرتبط، و مقدار) را در سفارش فروش یادداشت می‌کند.

یک پیام در Chatter سفارش فروش اضافه می‌کند و انباردار (یا تیم انبار) را با استفاده از @ منشن می‌کند تا انباردار یا مدیر انبار را مطلع کند. به‌عنوان مثال:

"@انباردار مشتری درخواست عودت داده است. لطفاً 2 عدد از محصول [X] را بررسی کنید. سفارش #SO12345"

نکته مهم: لغو سفارش فروش به دلیل ماهیت محصولات ارسال‌شده و فاکتورهای ایجادشده از نظر عملیاتی صحیح نیست، چون می‌تواند اطلاعات مالی و انبارداری را دچار اختلال کند.


2- اقدام انباردار:

انباردار پس از دریافت اطلاعیه، وارد ماژول انبار می‌شود.

تحویل (Delivery Order) مرتبط را باز می‌کند و از دکمه "برگشت" برای ثبت برگشت استفاده می‌کند.

برگشت را تأیید می‌کند و موجودی انبار به‌روزرسانی می‌شود.

توجه دشته باشید که هر "تحویل" یک "سند منبع" و "شماره سفارش" دارد که نشان دهنده سفارش مربوطه هست.


3- اقدام مالی:

همکار مالی پس از اطلاع از عودت، به بخش فاکتورها مراجعه کرده و با زدن  دکمه "افزودن برگه بستانکاری" فاکتور عودت و سپس "پرداخت عودت" را ثبت می کند.

نتیجه‌گیری:

فروشنده فقط درخواست برگشت را از طریق Chatter یا Activity ثبت و اطلاع‌رسانی می‌کند.

عملیات فیزیکی برگشت توسط انباردار در ماژول انبار مدیریت می‌شود.

این فرآیند باعث می‌شود که هر نقش در محدوده دسترسی و وظایف خود عمل کند و هماهنگی تیمی بهبود یابد.

نکته: با استفاده از ابزار "عملیات خودکار" اودوو ، می‌توان بخشی از این فرآیند را به صورت خودکار تنظیم کرد.
به عنوان مثال اطلاع واحد مالی از عودت محصول به هنگام "تائید برگشت از انبار"

تصویر پروفایل
انصراف

پاسخ شما

سعی کنید یک پاسخ اساسی ارائه کنید. اگر می‌خواهید در مورد سؤال یا پاسخ نظر دهید، کافیست از ابزار نظردهی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه میتوانید پاسخ‌های خود را اصلاح کنید - نیازی نیست یک سؤال را دو بار پاسخ دهید. همچنین لطفاً رأی دادن را فراموش نکنید - این کار کمک می‌کند بهترین سؤال و جواب‌ها را انتخاب کنیم!

ارتباط با ما +
چت آنلاین متأسفانه اعضای تیم پشتیبانی در دسترس نیستند. لطفاً بعداً مراجعه نمایید.متأسفانه اعضای تیم پشتیبانی در دسترس نیستند. لطفاً بعداً مراجعه نمایید.متأسفانه اعضای تیم پشتیبانی در دسترس نیستند. لطفاً بعداً مراجعه نمایید.متأسفانه اعضای تیم پشتیبانی در دسترس نیستند. لطفاً بعداً مراجعه نمایید.
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره یا دمو